Yakuza: Like A Dragon Review: een JRPG die je moet spelen

Yakuza: Like A Dragon is een leuke JRPG met een interessant en komisch turn-based vechtsysteem.

SEGA Yakuza: als een draak

Onze recensent kocht Yakuza: Like a Dragon zodat ze het konden testen. Blijf lezen voor de volledige productreview.

De beste pc-games bieden iets unieks waardoor je blijft terugkomen voor meer. Yakuza: Like a Dragon neemt de standaard Yakuza-formule en zet hem op zijn kop, waardoor het vechtsysteem van re altime naar turn-based wordt verplaatst en deze toegang tot de serie aanvoelt als een echte JRPG. Ik speelde Yakuza: Like a Dragon op pc om erachter te komen of deze veranderingen deze game beter of slechter maken. Moet je de nieuwe Yakuza spelen of overslaan? Lees verder om mijn volledige recensie van Yakuza: Like a Dragon te bekijken.

Setting en plot: een zeer lange intro

Yakuza: Like a Dragon plaatst je in de schoenen van Ichiban Kasuga, een jonge Yakuza parvenu die als wees werd opgevoed in een zeephuis door de eigenaar en de vrouwen die daar werkten. Kasuga krijgt wat problemen met een Yakuza-familie, maar wordt gered door Masumi Arakawa, de patriarch van de Arakawa-familie. Daarom verpandt Kasuga zijn leven aan Arakawa en belooft hij de schuld terug te betalen.

Een paar jaar later wordt Kasuga gevraagd om een moord te bekennen die echt is gepleegd door een van de kapiteins in de familie. Kasuga brengt 18 jaar in de gevangenis door voor de misdaad, wat ons tot de moderne tijd brengt. Eenmaal uit de gevangenis, ontdekt Kasuga dat hij geen plaats meer heeft in het gezin vanwege een aantal ernstige veranderingen die hebben plaatsgevonden terwijl hij weg was. Kasuga wordt neergeschoten en voor dood achtergelaten in het Yokohama-gebied van Isezaki Ijincho. Vanaf daar wordt het spel geopend terwijl je probeert om alles wat verloren was te herbouwen en erachter te komen wat er is gebeurd.

Al het bovengenoemde verhaal speelt zich af in wat de inleidende fasen van het spel zouden kunnen worden genoemd. De intro was ongelooflijk traag en duurde ongeveer vijf tot zes uur. Eindelijk, na de lange intro, voelde het alsof ik in het echte vlees kwam waar de wereld opengaat. Zelfs na de lange preambule maakte ik nog steeds kennis met nieuwe items, concepten en delen van het spel. Het voelde als veel vasthouden, wat soms frustrerend was.

Zodra de zaken opengaan, komt het verhaal op gang in wat alleen kan worden omschreven als een echte moderne JRPG. Het heeft veel van de gebruikelijke stijlfiguren van een JRPG, zoals een partysysteem waarmee je degenen kunt beheren die met je vechten, turn-based gevechten en een lang meeslepend epos vol met tal van nevenmissies.

Over het algemeen is het verhaal interessant en boeiend, met uitstekende stemacteurs en diepe en interessante personages.

Yakuza: Like a Dragon is duidelijk geïnspireerd door games als Dragon Quest. Zozeer zelfs dat Kasuga uiteindelijk, en op een werkelijk hilarische manier, de waanvoorstellingen krijgt een held te zijn, en het tot zijn levensmissie maakt om een held te worden die iedereen om hem heen kan redden. Deze waanideeën spelen zich af in een fysieke verandering die plaatsvindt over vijanden tijdens gevechten. Hun ogen worden rood en hun lichaam verandert, maar Kasuga is de enige die deze veranderingen kan zien.

Over het algemeen is het verhaal interessant en boeiend, met uitstekende stemacteurs en diepe en interessante personages. Er zijn volop mogelijkheden om de mensen te leren kennen die met je meereizen, en je gaat om de personages en hun motivaties geven. Yakuza: Like a Dragon is rijk aan verhalen en je zult niet teleurgesteld zijn over de hoeveelheid inhoud die je kunt ontdekken.

Gameplay: leuk, maar soms traag

Gameplay in Yakuza: Like a Dragon voelt ongelooflijk gepolijst aan. Wereldverkenning voelt intuïtief aan: je kunt van punt naar punt rennen, onderweg stoppen voor afleiding en soms een gesprek aangaan met je gezelschap tijdens het reizen. Yokohama voelt levend en echt. Overal zijn billboards, winkels en mensen. Je moet voorzichtig zijn bij het oversteken van de straat, omdat je plotseling kunt worden aangereden door een auto, wat meer lijkt te gebeuren dan zou moeten.

De kaart is gemakkelijk te gebruiken en er is een snelsysteem voor taxi's. Terwijl je verkent, zul je sommige gebieden verboden terrein vinden, maar je zult ook enkele gebieden vinden waar je niveau niet hoog genoeg is om toegang te krijgen. Voor het grootste deel is het echter erg leuk om vijanden tegen te komen, omdat het je in de strijd gooit.

De game biedt je een heleboel opties in het gevecht, en veel van de bewegingen zijn zowel overdreven als best grappig.

Combat wordt afgehandeld met een turn-based systeem. Tijdens het gevecht heb je een menu met verschillende selecties, van reguliere aanvallen en items tot verdedigende en speciale aanvallen. Hier schittert Yakuza: Like a Dragon echt. De game biedt je een heleboel opties in het gevecht, en veel van de bewegingen zijn zowel overdreven als best grappig. Je kunt bijvoorbeeld een dakloze teamgenoot aanvallen met een zwerm duiven, of misschien je barman laten aanvallen met bewegingen uit haar boksfitnessles.

De bewegingen zijn creatief en leuk om te gebruiken. Nadat je de aanval hebt geselecteerd, kan het getimed indrukken van de knop de effectiviteit van de aanval vergroten of je bonusschade opleveren. Als je een echte krachtaanval nodig hebt, kun je je telefoon gebruiken om PoundMates te bellen, wat een speciale "Summoning" -beweging is die een bondgenoot oproept om enorme schade aan te richten. Er zijn massa's PoundMates in het spel, van een volwassen man die luiers draagt tot een giftige kreeft genaamd Nancy, en het noemen van deze speciale aanvallen maakt deel uit van wat Yakuza leuk maakt om te spelen.

Je zou het hoofdverhaal in ongeveer 45 tot 55 uur moeten kunnen voltooien, afhankelijk van hoe snel je er doorheen loopt, maar ik raad je ten zeerste aan om de tijd te nemen en te genieten van alle prachtige afleidingen die beschikbaar zijn.

Er is een banensysteem waarmee je de verschillende vaardigheden van je team kunt veranderen. Hiermee kun je je feest aanpassen om verschillende rollen te vervullen, zoals genezer of tank. In Yakuza vind je echter nogal interessante banen. Er is ook uitrusting, maar dit is een vrij standaard tarief. Je zult een heleboel omleidingen en zijmissies tegenkomen. Sommige minigames zijn innovatief en komisch, maar sommige zijn ook erg goedaardig.

Deze pc-game speelt zoals het hoort, en de besturing is van topklasse. Alles werkt gewoon, wat tegenwoordig een zeldzame prestatie is. Je zou het hoofdverhaal in ongeveer 45 tot 55 uur moeten kunnen voltooien, afhankelijk van hoe snel je er doorheen loopt, maar ik raad je ten zeerste aan om de tijd te nemen en te genieten van alle prachtige afleidingen die beschikbaar zijn.

Graphics: uitstekende beelden

De graphics en visuals zijn indrukwekkend. Details zijn nauwkeurig en op de juiste plaatsen. Eten ziet er zo realistisch (en heerlijk) uit, en er waren momenten waarop ik tijdens het filmen zelfs de poriën op iemands huid kon zien.

Tijdens gevechten zijn er grafische uitspattingen om de ogen opgewonden te houden, inclusief schadefeedback en hitanimaties. De stad ziet er geweldig uit, met realistische billboards en actie.

Tijdens gevechten zijn er grafische uitspattingen om de ogen opgewonden te houden, inclusief schadefeedback en hitanimaties.

De game liep met een soepele 60 fps (ik speelde met een resolutie van 1080p) en zelden kwam ik grafische problemen of bugs tegen. De hele game heeft een zeer moderne uitstraling, maar heeft ook zoveel knipogen naar zijn JRPG-roots. Dingen zijn beide geworteld in de realiteit en zijn soms ook volledig over de top.

Prijs: de typische $60

De basisversie van Yakuza: Like a Dragon kost $60, zoals de meeste nieuwe titels. De prijs is redelijk voor de hoeveelheid gameplay. U hebt echter ook twee andere aankoopopties. De Hero-editie, die $ 70 kost, bevat de Job Set en de Management Mode-set en biedt twee extra banen en drie sets Management Mode-medewerkers.

De Legendary Hero-editie kost $ 90 en bevat beide eerder genoemde sets, evenals de Crafting Mat, Stat Boost, Karaoke en Ultimate Costume-sets. Dit zijn allemaal leuke bonussen en kunnen zeker iets toevoegen aan de beleving, maar ook in het basisspel vind je meer dan genoeg gameplay.

Yakuza: Like a Dragon vs. Dragon Quest-serie

Het is duidelijk dat Yakuza: Like a Dragon enige inspiratie ha alt uit de recente Dragon Quest, Dragon Quest XI. Beide games bevatten turn-based gevechten, banen die als rollen werken en een groot meeslepend en episch verhaal. Yakuza: Like a Dragon divergeert op één belangrijke manier, en dat is niet bang zijn om te innoveren en de grenzen te verleggen van wat een JRPG kan zijn. Waar Dragon Quest de basisformule is, is Yakuza: Like a Dragon wat er gebeurt als een gekke wetenschapper die formule te pakken krijgt en iets geks en briljants creëert.

Een vermakelijke en verslavende JRPG

Een goed gemaakt meesterwerk. Yakuza: Like a Dragon v alt in de categorie die je moet spelen voor iedereen die van een goed verhaal, JRPG's of een wild spel houdt dat je aan het lachen maakt. Het is absoluut een afwijking van de rest van de serie, maar dat draagt bij aan een groot deel van het plezier en het unieke karakter van de game.

• Productnaam Yakuza: als een draak
  • Productmerk SEGA
  • SKU 6413107