Watch Dogs: Legion Review: een nieuwe setting voor de serie

Watch Dogs: Legion laat je als iedereen spelen in een visueel verbluffende open wereld, maar repetitieve missies en een "been there done that"-gevoel doen afbreuk aan de herspeelbaarheid van de game.

Watch Dogs: Legion

Watch Dogs: Legion is het nieuwste deel in de Watch Dogs-serie van Ubisoft en je kunt letterlijk spelen als elk personage dat je tegenkomt in de open wereld. Hoewel Watch Dogs: Legion is uitgebracht zonder online gameplay (het kwam beschikbaar in december 2020), kun je de campagnemodus nu op pc of console spelen. Is dit spel de tijd- en geldinvestering waard? Ik heb 30 uur lang Watch Dogs: Legion gespeeld om erachter te komen, het verhaal, de gameplay en de graphics te evalueren en te zien hoe het zich verhoudt tot andere titels.

Instelling en plot: leuk, maar voorspelbaar

Watch Dogs: Legion speelt zich af in een bijna toekomstige versie van Londen. De game geeft nauwkeurig oriëntatiepunten weer, evenals de algehele sfeer van de stad, maar het is een fictieve versie van Londen met een zwaar technisch thema. Je hebt een paar verschillende vijanden - een groep bestaande uit particuliere militairen, staatsagenten en georganiseerde misdaad, evenals een hackergroep genaamd Zero Day. Zero Day voert een grote terroristische operatie uit in Londen. Dit zorgt ervoor dat de regering de macht geeft aan een militaire groep (Albion), en die groep implementeert prompt een systeem van onderdrukking van het type van beleg.

Je maakt deel uit van een groep genaamd DedSec, en jij en je medewerkers werden beschuldigd van de terroristische daad, hoewel Zero Day de echte boosdoeners waren. Je moet nu de organisatie opnieuw opbouwen, werken om de meerdere groepen neer te halen en Londen teruggeven aan de mensen "V for Vendetta"-stijl.

In de openingsmissie speel je als een agent die het parlement infiltreert. Je zet vallen, vecht tegen een paar mannen in hand-tot-hand gevechten en schiet een paar slechteriken neer met als doel te voorkomen dat het gebouw aan gruzelementen wordt geblazen. De vroege missies van het type tutorial helpen je kennis te maken met het spel en zijn systemen. De game neemt je mee door de ondergang van DedSec, leidt je door het begin van de wederopbouw van DedSec en je selecteert je allereerste rekruut voor je legioen. Er is een redelijk goede selectie van beginnende personages en ik heb een bordspelontwerper geselecteerd die de mogelijkheid heeft om een persoonlijke drone op te roepen.

Het verhaal is een verhaal van een verzetsgroep die vecht tegen een onderdrukkende regeringsgroep. Het verhaal bleef me boeien, hoewel het plot aan voorspelbaarheid grensde. De game heeft nogal wat hoofdrolspelers, wat de interesse opwekte, maar er ook voor zorgde dat de personages diepgang misten. Van alle personages vond ik Bagley de leukste - met humor en sarcastische opmerkingen die me aan het lachen maakten. Ik hield ook van de missies van de spider-drone en ik sprong rond terwijl ik de spider-missies speelde terwijl ik "wee" zei.

Zodra je de openingsscène hebt voltooid, wordt de game gepresenteerd zoals de meeste openwereldgames: kies een missie, rijd ernaartoe, voltooi de missie en herhaal. Er zijn tal van afleidingen en zijmissies om aan deel te nemen, zoals het verzamelen van tekst- en audiobestanden, het vinden van de technische punten waarmee je kunt upgraden, deelnemen aan naakte gevechten, het bezorgen van pakketten en het drinken van een biertje, en het aanbrengen van pasta-ups. Je kunt ook kleding kopen.

Watch Dogs: Legions is niet bepaald revolutionair, en het meeste is een beetje doorsnee. Er is een gevoel van "been there done that", maar er waren enkele opwindende aspecten.

Watch Dogs: Legion ziet er fantastisch uit, met grote trekafstanden en een ongelooflijk gedetailleerde wereld.

Gameplay: coole personage-engine, overbodige missies

Watch Dogs: Legion is een actie-avonturenspel in een open wereld. Ik speelde op pc en ik gebruikte een Xbox-controller. De bedieningselementen waren strak, intuïtief en consistent responsief. Het voelde natuurlijk om door de wereld te rennen, te klimmen en te rijden. Ik was vooral onder de indruk van de voertuigen, omdat je het verschil kunt voelen wanneer je in een sportwagen rijdt en wanneer je in een bus rijdt.

Vechten is eenvoudig maar bevredigend, met een ontwijk- en tegensysteem dat realistisch aanvoelt, en interessante afwerkingsmoves. Schieten voelt ook redelijk goed aan - het richten werkt goed, en het duck and cover-systeem voelt natuurlijk aan. De cutscenes zijn erg goed gedaan. Ze voelen zich niet willekeurig erin gegooid en zijn goed geïntegreerd in de game-engine. De hoofdverhaallijn duurt ongeveer 20 uur, maar het duurt veel langer als je alle zijmissies speelt.

Aan de positieve kant kun je spelen als elk personage dat je tegenkomt, en je kunt van personage wisselen wanneer je maar wilt, behalve tijdens missies. Als je wisselt, hebben de personages een gesprek dat een beetje aanvoelt als een hand af. Ik dacht dat dit een mooi gebaar was. Je kunt personages ook aanpassen met kleding en nieuwe maskers. Omdat ik echter zo vaak van personage wisselde en ik niet online speelde, had ik niet veel motivatie om specifieke personages aan te passen. De kleding voelde vastgeplakt aan, meer als een verplicht onderdeel in een open-wereldgame dan als een echt voordeel.

Het beste van Watch Dogs: Legion is de mogelijkheid om zoveel verschillende karakters te gebruiken. Veel van de wapens van het personage kwamen ook overeen met hun beroep of thema. De imker v alt bijvoorbeeld aan met een zwerm bijen, en de speciale kracht van de conciërge is om detectie te voorkomen door te vegen. De game had ook grappige karakters, zoals een bouwvakker die door winderigheid moeite heeft om rond te sluipen.

De bedieningselementen waren strak, intuïtief en consequent responsief.

Ik kwam echter een paar problemen tegen. Ik begon dubbelgangers in de wereld tegen te komen. Ik kwam mensen tegen met exact dezelfde gezichten en bouw, maar met andere kleding en vaardigheden. De game gaf me eigenlijk twee personages met exact hetzelfde gezicht als beloningen voor het voltooien van missies. Dit nam een beetje van de magie weg voor mij. Het spel crashte zelfs een keer terwijl ik aan het spelen was.

De meeste missies werden behoorlijk overbodig, vooral na een tijdje spelen. Ik zou een gebouw naderen, camera's hacken en vallen instellen, de spider-drones sturen voor een paar gemakkelijke knock-outs, dan naar binnen gaan en het gebied voltooien. Er waren enkele leuke missies in het hoofdverhaal die wat afwisseling boden, maar de meeste missies kunnen het beste worden voltooid met ste alth, wat het spel soms kan vertragen.

Graphics: Top notch

Watch Dogs: Legion ziet er ongelooflijk uit, met grote trekafstanden en een ongelooflijk gedetailleerde wereld. Alles werkt visueel en ik heb echt genoten van het kijken naar de mensen en oriëntatiepunten in de wereld.

Op pc kan deze game gemakkelijk veel VRAM opeten, omdat de Very High-instelling mijn pc bijna op 1920x1080 maximaliseert (met een Alienware Aurora R11 met een RTX 2060 grafische kaart). Ik kon het spel niet spelen op ultra instellingen. Op high ziet het er geweldig uit, met een solide 60 fps.

Prijs: De gebruikelijke $60

Watch Dogs: Legions verkoopt voor $ 60 voor de standaardeditie. De Gold Edition wordt verkocht voor $ 100, en de Ultimate en Collectors Editions verkopen voor respectievelijk $ 120 en $ 190. Alles boven de standaardeditie wordt geleverd met extra missies en een seizoenspas, maar deze voordelen lijken de extra kosten niet echt waard.

Er is gewoon niet genoeg multiplayer-vlees op het bot of verhaal om zoveel meer te betalen. De prijs van $ 60 voelt zelfs een beetje hoog voor deze game. Als je echt van games in de open wereld houdt, is de prijs van $ 60 misschien de moeite waard, vooral omdat je zonder extra kosten kunt upgraden naar de next-gen-versie als je de game op PS4 of Xbox One koopt, maar je krijgt misschien niet zoveel veel speeltijd uit Watch Dogs: Legion net als andere titels van $ 60.

Het verhaal hield me geïnteresseerd, hoewel het plot aan voorspelbaarheid grensde.

Watch Dogs: Legion vs. Grand Theft Auto Series

Het voelt alsof Ubisoft hier zeker voor een GTA-vibe gaat - ga naar een persoon, start een missie, voltooi de missie, spoel af en herhaal. Naast de visueel interessante wereld, voegt Watch Dogs: Legion de mogelijkheid toe om te spelen als iedereen die je tegenkomt, en dat is misschien wel de grootste aantrekkingskracht. De volgende GTA komt misschien nog een tijdje niet, dus voor degenen die nu een nieuwe open wereld willen, is Watch Dogs: Legion misschien een levensvatbaar alternatief.

Watch Dogs: Legion voelt als een gemiste kans, met een "speel als iedereen"-functie die cool is, maar niet cool genoeg om het gebrek aan nieuwigheid te compenseren. De toevoeging van online spelen biedt misschien meer herspeelbaarheid, maar vanaf de lancering is er niet genoeg om ons terug te laten komen.

• Productnaam Watch Dogs: Legion
  • Releasedatum oktober 2020
  • ESRB Rating Ouder 17+