Super Mario 3D World + Bowser's Fury Review: meer plezier dan Fury

Super Mario 3D World is misschien niet gloednieuw, maar het is nog steeds een genot - en Bowser's Fury is een opwindende, door katten aangedreven aanvulling.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury

Nintendo heeft ons een beoordelingscode gegeven die een van onze schrijvers kan testen. Lees verder voor de volledige versie.

De populariteit van de Nintendo Switch heeft ervoor gezorgd dat een aantal van de beste games van de Wii U een nieuwe thuishaven is geworden. geweldige games die over het hoofd werden gezien op Nintendo's middelmatige last-gen-platform. Nintendo heeft misschien wel een van de grootste bewaard voor de nieuwste: Super Mario 3D World + Bowser's Fury.

Oorspronkelijk uitgebracht in 2013, leverde Super Mario 3D World een enorm vermakelijke inzending op in de platform-hopping-serie die 3D-navigatie combineerde met compacte levelontwerpen, plus de mogelijkheid om met maximaal vier mensen tegelijk te spelen. Het is een levendig avontuur met veel variatie erin, en deze Switch-re-release heeft iets nieuws in petto: een kleine, op zichzelf staande game genaamd Bowser's Fury die een andere kijk op de 3D Mario-ervaring biedt. Alles bij elkaar genomen is het een essentieel pakket voor Mario-fans, zelfs als het grootste deel ervan uiteindelijk opnieuw wordt verpakt.

Plot: Charmant gebabbel

Verhaal is meestal niet meer dan een startpunt en een raambekleding voor Mario's platformavonturen, en dat is weer waar met Super Mario 3D World. Mario en zijn vrienden ontdekken een kleine feeënprinses die zegt dat haar tegenhangers zijn ontvoerd door Bowser, dus je springt in een glazen pijp en reist door een reeks onderling verbonden werelden - elk gevuld met compacte levels om te voltooien - om te proberen ze te bevrijden van de greep van de schurk. Het is allemaal heel typisch Mario-tarief.

Bowser's Fury daarentegen ziet Bowser veranderen in een nog agressievere, supergrote versie van zichzelf - en de kleine Bowser Jr., die zich zorgen maakt over zijn knallen, werft Mario aan om erachter te komen wat er is veranderd. Nogmaals, de plot is hier slechts een dunne laag bovenop de actie om dingen alleen te helpen verplaatsen, maar hun interacties zijn charmant.

Gameplay: verfijnde, verleidelijke platforming

Super Mario 3D World bouwt voort op de kenmerkende aanpak die is vastgesteld in Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS, maar is veel groter en diverser qua ontwerp. Wat vergelijkbaar is, is het gevoel en de stroom van niveaus, die qua ontwerp en navigatie meer lijken op de klassieke 2D side-scrolling Mario-fasen, compleet met een semi-vaste camera.

Het is een leuke hybride die het beste van zowel 2D- als 3D-Mario-games naar voren brengt, en Nintendo maakt er goed gebruik van bij het verkennen van veel creatieve en soms ronduit maffe ideeën. Zelfs binnen de themawerelden voelen de individuele niveaus vaak heel verschillend aan in termen van uiterlijk, navigatie en uitdagingen. Ze zijn ook doorspekt met unieke power-ups, zoals een belletje dat je personage verandert in een kat, compleet met een bespringende aanval, of twee kersen die je personage vermenigvuldigen en je dwingen om er meerdere tegelijk te besturen. Er zijn ook leuke hersenkrakende puzzelmissies waarin je als Captain Toad speelt en de wereld ronddraait om de paden te vinden om alle groene sterren te verzamelen.

Het 2D-meets-3D-ontwerp frustreert af en toe met ongemakkelijke camerahoeken of precieze springuitdagingen waarvoor je geen geweldig zicht hebt, maar die gevallen zijn gelukkig maar weinigen. Verder is Super Mario 3D World geweldig om door te spelen, of je nu alleen gaat of vrienden meeneemt - lokaal of nu online in de Switch-versie - voor een meer rauwe stoeipartij.

Het is een leuke hybride die het beste van zowel 2D- als 3D-Mario-games naar voren brengt, en Nintendo maakt er goed gebruik van bij het verkennen van tal van creatieve en soms ronduit maffe ideeën.

Bowser's Fury voelt als een heel ander spel. Het hergebruikt afbeeldingen uit 3D World en leunt zwaar op het Cat Mario-idee met een schattig omgevingsontwerp met kattenthema, maar in plaats daarvan is het een volledig 3D Mario-ervaring met een bestuurbare camera. Meer in het bijzonder speelt het zich allemaal af in een open wereld die je naar believen kunt verkennen, bijna vergelijkbaar met de manier waarop The Legend of Zelda: Breath of the Wild van de Switch het vertrouwde kader van die legendarische serie opschudde.

Het is geen enorme wereld - het is als een supergroot niveau van Super Mario Odyssey op Switch - maar je bent vrij om tussen de eilanden rond te springen en de kleine platform- en verzameluitdagingen te voltooien. Bowser raast af en toe en verandert de vriendelijke bewoners van het eiland in monsters terwijl hij vlammende vuurballen jouw kant op stuurt, en soms gebruik je een gigantische kattenbel om een supergrote Cat Mario te worden en de enorme vijand te verslaan. Ik hou van de losheid van de aanpak; in tegenstelling tot de getimede en soms gespannen 3D World-uitdagingen, laat Bowser's Fury je meestal in je eigen tempo spelen.

In tegenstelling tot de getimede en soms spannende 3D World-uitdagingen, laat Bowser's Fury je meestal in je eigen tempo spelen.

Campagne: veel om van te genieten

Er is hier veel om door te spelen. Super Mario 3D World biedt in totaal 12 werelden en enkele tientallen totale niveaus en uitdagingen erin, om nog maar te zwijgen van tal van verzamelobjecten in de vorm van groene sterren en charmante postzegels. De niveaus kunnen ook heel anders aanvoelen, afhankelijk van of je alleen of met vrienden speelt, dus er is een grote stimulans om alles meerdere keren te spelen als je een completist bent.

Bowser's Fury is kleiner van omvang en je kunt binnen een paar uur een basisspel doorlopen, maar nogmaals, completisten kunnen er zeker nog wat meer uit halen.

Er is veel reden om alles meerdere keren te spelen als je een completist bent.

Graphics: Een levendige droom

Super Mario 3D World heeft geen enkele merkbare grafische upgrade gezien, maar dat is geen klacht: dit kleurrijke, cartoonachtige spel ziet eruit alsof het net voor de eerste keer zou kunnen zijn uitgebracht. De Switch is niet veel krachtiger dan de Wii U, maar het is niet de kracht die ertoe doet: Nintendo's charmante kunstontwerp is tijdloos.

Hoewel het cameraperspectief anders is, hergebruikt Bowser's Fury veel van dezelfde kernelementen als Super Mario 3D World, dus er is geen grote esthetische verschuiving tussen hen.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury heeft een "Iedereen"-beoordeling van de ESRB voor "Mild Cartoon Violence", en er is hier niets dat fans van de Super Mario-serie zou choqueren. Het is helder en kleurrijk, en het geweld is beperkt tot het springen op de hoofden van vijanden, ze uitschakelen met draaiende schildpadden en andere soortgelijke gekke acties.

Prijs: een uitstekende prijs

Uitgebracht voor $ 60, is Super Mario 3D World + Bowser's Fury hetzelfde geprijsd als elk ander groot nieuw Switch-spel. Laten we eerlijk zijn: fans zouden waarschijnlijk de volle prijs hebben betaald voor een rechtstreekse heruitgave van de robuuste Super Mario 3D World op zich, en het zou het waard zijn geweest. Maar met de toegevoegde Bowser's Fury ernaast, voelt dit als een weloverwogen pakket waarmee Switch-bezitters lang kunnen blijven spelen.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury vs. New Super Mario Bros. U Deluxe

New Super Mario Bros. U Deluxe is een ander Mario-spel dat is overgenomen van de Wii U, en het is ook een ander Mario-spel dat tot vier spelers tegelijk ondersteunt. Het verschil is dat terwijl Super Mario 3D World aanvoelt als een mix van 2D- en 3D Mario-elementen, New Super Mario Bros.

U Deluxe is echt een traditionele 2D side-scrolling game, zij het met 3D-beelden. Beide zijn leuk, of je nu alleen speelt of met vrienden, maar Super Mario 3D World is een spel met een frissere uitstraling en een robuuster totaalpakket, met Bowser's Fury als extra kers op de taart.

Mis het niet, Wissel van eigenaar

Een van de beste moderne Mario-spellen komt na al die jaren in prima vorm naar de Switch, en het pakket wordt nog beter gemaakt door de meeslepende nieuwe Bowser's Fury-minicampagne. Het is geen volledig nieuwe Mario of een echte opvolger van de briljante Super Mario Odyssey, maar Super Mario 3D World + Bowser's Fury levert nog steeds een schat aan plezier voor Switch-bezitters.

• Productnaam Super Mario 3D World + Bowser's Fury
  • SKU 6430705
  • Releasedatum februari 2021