Te gaar! 2 Beoordeling: Heerlijke Mayhem

Team17 Software Ltd. Te gaar! 2

Boordevol eigenzinnige charme, gaar! 2 biedt snel en waanzinnig plezier waarvan je het beste kunt genieten met familie en vrienden.

Team17 Software Ltd. Te gaar! 2

Onze recensent kocht Overcooked! 2 zodat ze een grondige play-through van het spel konden doen. Blijf lezen voor hun volledige mening.

Als je op zoek bent naar een manier om de kracht van je relaties te testen, zoek dan niet verder. Geef een controller door aan je vriend of echtgenoot of potentiële zakenpartner (of alle drie) en neem het op tegen de coöperatieve culinaire waanzin die Overcooked is! 2. Hoewel koken als thema centraal staat, gaat het spel eigenlijk meer over het snel jongleren met een mengelmoes van taken, niet alleen in je eigen hoofd, maar ook in communicatie met collega-koks. Het kan frustrerend zijn als je fa alt, maar heerlijk bevredigend als je slaagt. Je relaties in de echte wereld kunnen er alleen maar sterker door worden.

Ik heb de Xbox One-versie getest (deze staat zowel op alle huidige consoles als op pc), en hij hoort zeker thuis in de lijst van beste multiplayer Xbox One-games en beste Xbox One-games voor kinderen. Hoewel het online modi bevat, maakt vooral de coöp-ervaring op de bank Overcooked! 2 schitteren als een van de beste offline multiplayer-games die jij en je team kunnen spelen.

Verhaal: Toast het zombiebrood

Na een aparte verhaallijn van het origineel Overcooked, geeft de Verhaalmodus van het vervolg je chefs de opdracht om dezelfde twee personages uit de eerste game te assisteren: de Onion King en zijn hond, Kevin. Deze keer komt het gevaar van de koning in de vorm van vraatzuchtige "ontbrood"-wezens die hij per ongeluk heeft opgeroepen, en hij heeft je bemanning nodig om de wereld in te gaan, nieuwe recepten te leren en je teamwerk aan te scherpen, zodat je ze kunt bestrijden.

Deze plot voegt wat structuur toe aan het spel, maar niet op een essentiële manier. Je wordt eigenlijk alleen aan de zombies herinnerd als je tussen de hoofdhoofdstukken van het verhaal terugkomt bij de koning in zijn paleiscentrum. De rest van de tijd ga je door plotvrije levels met verschillende niveaus van gekheid, van sushibars tot ondergrondse mijnen tot tovenaarsscholen.

Een beetje meer verhaal om spelers doorheen te leiden was misschien leuk geweest, maar de game lijdt nauwelijks zonder. De sensatie van het zien van de uitdagingen die voor ons liggen of het simpelweg verbeteren van je vaardigheden en scores zal voor de meesten voldoende motivatie zijn. Er zijn ook extra moeilijke "Kevin"-niveaus die kunnen worden ontgrendeld door te voldoen aan geheime criteria binnen de reguliere niveaus.

Buiten de Verhaalmodus kun je stand-alone coöp (Arcade) of onderlinge wedstrijden (Versus) spelen, elk met opties voor Couch, Online Public en Online Private gameplay. Deze modi kunnen meer prikkels gebruiken voor herhaald spelen, zoals beloningen op basis van punten of prestaties. Zoals het nu is, is online spelen meer voor de lol van samenwerken met vreemden of verre vrienden.

De game kan veel leren over teamwerk en communicatie, dus het heeft de potentie om een hulpmiddel te zijn voor alle leeftijden.

Gameplay: Crazy verslavend

De kernbesturing en gameplay in Overcooked! 2 zijn ongeveer zo eenvoudig als je kunt krijgen. Eén knop pakt items op of laat ze vallen, één knop hakt. Er is een knop om te rennen, en toegevoegd aan deze tweede game - een knop om items te gooien. Je zet de borden bovenaan het scherm in elkaar en serveert ze om punten te verdienen (in de vorm van munten die niets kopen).

De game laat je in een beheersbaar tempo kennismaken met de mechanica, te beginnen met een eerste tutorialfase bij de Unbread. Latere niveaus beginnen met geïllustreerde handleidingen over nieuwe recepten en enkele tips over het gebruik van acties die van pas kunnen komen. Maar het echte leren gebeurt tussen jou en je teamgenoten, terwijl je het proces voor elk recept uitzoekt en hoe je de taken het beste kunt verdelen.

Je begint met het hakken en serveren van eenvoudige salades, maar de complexiteit neemt al snel toe tot gerechten als pasta en gebak. Nu ben je aan het hakken en serveren terwijl je ook mixt, stoomt, frituurt, bakt en vuile borden afwast. Oh, en je rent ook rond terwijl je door obstakels en afleiding in je keuken navigeert, van lopende banden en vuren tot moerasmonsters en, het meest uitdagend van alles, andere spelers. Je gooit ingrediënten over riviervlotten en heteluchtballonnen en door magische portalen. Misschien vind je eindelijk je groove, alleen voor je restaurant letterlijk uit elkaar v alt en je met iets heel anders te maken krijgt.

Er kan ook veel geschreeuw bij betrokken zijn, of je teamgenoten je nu kunnen horen of niet.

Je kunt in elke modus lokaal of online met vrienden spelen, en de game is echt gemaakt voor twee of meer spelers die samenwerken. Als je als singleplayer speelt, heb je de controle over twee chef-koks waar je tussen kunt wisselen. De voortgangsbalk bij de meeste taken duurt langer, waardoor je tijd hebt om over te schakelen naar de andere chef om te multitasken. Het is meer hoofdpijn dan de opwindende sociale chaos van het spelen met andere mensen, maar het is in ieder geval een optie die beschikbaar is voor solospelers.

Als je een tekort aan lokale controllers hebt, kun je een enkele controller over twee mensen verdelen. Op de Switch is dit ingebouwd in hoe de Joy-Cons werken, maar op de Microsoft-console heeft elke speler de helft van de Xbox One-controller. Dit maakt elke set bedieningselementen vreemd en onpraktisch, en het plaatst je in zeer nauwe, krappe ruimtes. Het is niet ideaal.

Graphics: Smaakvol cartoonachtig

Het maskeren van de diepe (en soms woede-opwekkende) gameplay van het spel is Overcooked! 2's kleurrijke, vrolijke esthetiek, goed uitgevoerd met schattigheid en charme. De chef-koks waaruit je kunt kiezen zijn liefdevol ontworpen met grote hoofden en zwevende handen, en ze zijn verkrijgbaar in een gevarieerde selectie van etniciteiten, leeftijdsgroepen en diersoorten, waardoor ze een plezier zijn om te ontgrendelen.

Het doorkruisen van de bovenwereldkaart van de Verhaalmodus is een ander aangenaam visueel hoogtepunt. Elementen duiken op of vallen om als miniatuurmodellen op een zeshoekig raster, terwijl je in overvloed put in de "Royal Sage Coach" - een camper van de Onion King die onderweg verandert, afhankelijk van het terrein waarop je rijdt. Als aanvulling op deze cartoonachtige accenten zijn aangename, moedige, xylofoon-achtige achtergrondtracks, die allemaal samenkomen om de stress die sommige niveaus kunnen veroorzaken, tegen te gaan.

Minder aangenaam zijn de laadschermen die verschijnen tussen vrijwel alles, of je nu levels in en uit gaat of verschillende menu's. De laadtijden zelf zijn niet overdreven lang, maar de irritatie loopt op als je kijkt naar hun frequentie - en in vergelijking met de relatief korte tijd die je in levels en tussen de levels doorbrengt.

Downloadbare inhoud: breid je menu uit

Nadat je de ongeveer 40 levels van de Verhaalmodus hebt doorlopen (ongeveer 7 tot 10 uur, afhankelijk van het aantal sterren dat je probeert te verdienen), is de kans groot dat je honger hebt naar meer. Gelukkig, te gaar! 2 biedt DLC die een grote bijdrage kan leveren aan het voeden van uw eetlust, inclusief gratis periodieke inhoudsupdates. Deze nieuwe levels en recepten, gebaseerd op seizoensthema's zoals winter, feestdagen en Chinees Nieuwjaar, verfrissen het spel door nieuwe, meestal moeilijkere gameplay-elementen toe te voegen die jij en je vrienden onder de knie kunnen krijgen. Andere inhoudssets die te koop zijn, zijn onder meer strand-, camping-, carnaval- en Halloween-thema's.

Nieuwe levels worden meestal geleverd met nieuwe speelbare chef-koks om te ontgrendelen, maar er zijn ook speciale pakketten met chef-koks om je cosmetische selectie uit te breiden. Mijn game werd geleverd met een All at Sea-pakket met piraten, zeemeerminnen en verschillende schattige zeedieren.

Gezinsvriendelijk: plezier (en frustratie) voor iedereen

Allemaal gaar! 2's presentatie en inhoud is geschikt voor kinderen. Zelfs situaties met de zombie Unbread, hoewel ontworpen om donker en spookachtig te zijn, zijn doordrenkt met cartoonachtige charme die hen ervan weerhoudt echt eng te zijn.

Ook de bedieningselementen en gameplay-concepten moeten voor de meeste kinderen eenvoudig genoeg zijn om op te pikken, waardoor het een uitstekende keuze is voor gamesessies voor het hele gezin. Hoe blij iedereen zal zijn om met elkaar te spelen, is een andere zaak. Jongere kinderen kunnen moeite hebben met het bijhouden van de meer veeleisende recepten en het overweldigende tempo van sommige niveaus, wat kan leiden tot enige frustratie bij oudere broers en zussen (of ouders). Mijn 5-jarige is bijvoorbeeld beter geworden in het aanpakken van eenvoudigere taken, maar haar ouders vinden haar beperkte focus een probleem in hun keuken.

Zolang iedereen geduldig kan blijven en de gemoederen in bedwang kan houden, heeft de game veel te leren over teamwerk en communicatie, dus het heeft de potentie om een hulpmiddel te zijn voor alle leeftijden. Bovendien geeft het kinderen de kans om met eten te gooien en in kuilen te vallen, wat een recept is voor een hele boel plezier.

Misschien vind je eindelijk je groove, alleen voor je restaurant om letterlijk uit elkaar te vallen.

Prijs: heb geen reserveringen

Met een basisprijs van $30 en vaak in de uitverkoop (vooral digitale versies), Overcooked! 2 is zeker een aankoop waard voor iedereen die op zoek is naar gezond multiplayerplezier. Het kan zelfs de moeite waard zijn om enkele van de DLC-niveaus aan te schaffen als je merkt dat je op zoek bent naar nieuwe gameplay-rimpels, maar weet dat sommige inhoud ook gratis wordt toegevoegd.

Te gaar! 2 vs. Lovers in een gevaarlijke ruimtetijd

Hoewel er tal van restaurant- en kooksimulators zijn, biedt geen enkele dezelfde multiplayer-gerichte hectiek als de Overcooked-serie. Het is misschien beter om te vergelijken met andere toegankelijke coöpgames, en de indietitel Lovers in Dangerous Spacetime uit 2015 biedt een vergelijkbare hoogwaardige coöpervaring op de bank. In plaats van gerechten te bereiden in gekke keukens, plaatst de kleurrijke 2D-shooter je in een team van maximaal vier spelers in een neon-ruimtevaartuig, waarbij je verschillende upgradebare stations bemant om rond te vliegen, wapens af te vuren, schilden te activeren en over het algemeen de aanvallende Anti-Love te overleven krachten. De mechanica is anders, maar het gevoel van hectiek dat alleen kan worden overwonnen door nauwkeurige communicatie en synergie zal vertrouwd aanvoelen.

De verschillende kunststijlen van de twee games zijn zowel schattig als excentriek, maar verschillend genoeg waar de ene je misschien meer aanspreekt dan de andere. Lovers heeft ook willekeurig gegenereerde niveaus terwijl alle Overcooked! 2's zijn zorgvuldig gepland. En als online multiplayer belangrijk voor je is, blijf dan bij Overcooked! 2 omdat Lovers het niet ondersteunt.

Geïnteresseerd in het lezen van meer reviews? Bekijk onze voor de beste coöp-games voor je volgende bijeenkomst.

Met zijn heerlijke presentatie en eenvoudige maar intense gameplay, Overcooked! 2 is een coöperatieve multiplayer-traktatie voor alle leeftijden

Het vermogen om communicatie en coördinatie op een plezierige manier uit te dagen, maakt het perfect voor feestjes of een band met familie en vrienden - probeer gewoon geduldig met elkaar te blijven.