Bloodborne Review: A New Dark World

Bloodborne Review: A New Dark World
Bloodborne Review: A New Dark World

Bloodborne komt van dezelfde ontwikkelaars als de Demon Souls en Dark Souls, en biedt een zeer vergelijkbare gameplay, maar in een nieuwe wereld en met wijzigingen in het vechtsysteem. Het biedt dezelfde moeilijke gameplay en harde vijanden die de Souls-spellen zoveel liefde hebben gebracht, maar met een iets andere flair.

FromSoftware Bloodborne (PS4)

Bloodborne is een third-person role-playing game die zich afspeelt in een donkere wereld waar beesten door de straten zwerven. Je speelt als een jager en gaat op pad om deze beesten af te slachten terwijl je de mysteries van Yharnam ontrafelt. De game is erop gericht spelers een moeilijke gevechtservaring te bieden, met taaie vijanden en een geavanceerd vechtsysteem. Ik heb Bloodborne ongeveer tien uur op de PlayStation 4 gespeeld en genoten van het hacken van vijanden terwijl we de open wereld en gedetailleerde graphics verkenden.

Verhaal: een jacht vol duisternis

De introductie in Bloodborne is zeer minimaal. Je ziet een man boven je zweven, hij zegt een paar woorden over het krijgen van een contract voor de buitenstaander en dan word je in een scherm voor het maken van personages gegooid. Hoewel er veel opties zijn in het menu voor het maken van personages, hebben de personages de neiging om er raar uit te zien, wat je ook doet. Echt, je hoeft alleen maar aandacht te besteden aan de klassenkeuzes, omdat dit van invloed is op de statistieken van je personage, zoals vitaliteit en uithoudingsvermogen. Hierna bevind je je op een tafel naast een plas bloed. Het bloed zal slingeren en er zal een beest uit geboren worden, maar voordat het je pijn kan doen, zullen kleine skeletachtige wezens naar voren reiken en het vernietigen.

De beginreeks is kort en het is verfrissend om geen tutorial van een uur te hebben met tussenfilmpje na tussenfilmpje. Je staat van de medische tafel en springt er meteen in. Bloodborne doet de introductie van de tutorial goed. In plaats van grote prompts op het scherm te plaatsen, blijven er kleine boodschappers op de grond rond de loopbrug en als je ervoor kiest om te pauzeren en hun berichten te lezen, zullen ze je informeren over de basisbedieningen van het spel. Ik vond dit proces heel leuk, want voor de meeste spelers die bekend zijn met Souls-spellen, hebben ze niemand nodig om hen de basis te vertellen. Net als klassieke Souls-spellen, kun je de eerste vijand die je tegenkomt proberen te verslaan met je blote handen, maar het heeft geen voordeel om de vijand te verslaan zonder een wapen zoals in de andere spellen. Dus rol voorbij, vecht of sterf, het maakt hoe dan ook niet echt uit.

De beginreeks is kort en het is verfrissend om geen tutorial van een uur te hebben met tussenfilmpje na tussenfilmpje.

Vanaf nu leer je over Bloodborne en zijn wereld door ontmoetingen die je in het spel zult maken. Niet-spelerpersonages kunnen worden gevonden door de roze gekleurde lantaarns te volgen die bij deuropeningen hangen. Als je dicht bij de deuren stapt, zullen de inwoners van Yharnam je hun verhalen vertellen - en beginnen de gaten in te vullen over wat precies jager zijn betekent. Het verhaal van Bloodborne is op deze manier subtiel en super griezelig. Je krijgt hints dat mensen veranderen in deze beesten die je doodt, dat genezend bloed verbonden is met een kerk en dat je op zoek bent naar Paleblood.

Hoewel het bouwen van de wereld rijk is op zijn eigen donkere en verwrongen manier, zou ik nauwelijks zeggen dat je aandacht moet besteden aan het verhaal om van het spel te genieten. Je hoeft niet op de NPC's te jagen, maar de game is een beetje interessanter als je dat doet.

Gameplay: Moeilijke vijanden en verkenning

Bloodborne zal qua gameplay vergelijkbaar zijn met de andere Souls-games. Het is een third-person role-playing game gericht op melee-gevechten en verkenning van de open wereld. Nadat je je voor het eerst in Yharnam hebt begeven, vind je onverlichte lantaarns verspreid over de kaart - deze fungeren als de vreugdevuren in de Souls-spellen. Met de lantaarns kun je je locatie opslaan en overgaan naar de Hunter's Dream. In deze kleine veilige zone gebruik je je bloedecho's (de zielen die je verzamelt van je verslagen vijanden) om je verdediging en statistieken te verbeteren en items te kopen. Het is ook het gebied waar je heen gaat als je sterft, en waar je de levende pop kunt vinden die je een level omhoog brengt.

De gevechten van de game zijn een mix van melee en ranged, hoewel je waarschijnlijk het meest melee-wapens gebruikt. De bladen zijn versleten en korrelig en kunnen van modus veranderen van dichterbij naar groter bereik. Voor degenen die niet bekend zijn met Souls-games, kan het melee-gevecht in eerste instantie aanvoelen alsof je gewoon kunt hacken en hakken, maar als je op deze manier probeert te vechten, zul je snel merken dat je worstelt om te overleven. Een deel van succesvol zijn bij Bloodborne is het leren omgaan met tijdkritische aanvallen, perry's en tegenaanvallen, die meer schade zullen aanrichten. Het is ook belangrijk om de speciale items van de game op de juiste momenten en tegen de juiste vijanden te gebruiken, zoals het gebruik van een fakkel tegen de basisvijand in het tweede gebied van de game.

Bloodborne is, net als de andere Souls-games, gericht op deze moeilijke gevechtservaring. De vijanden zullen variëren van meer eenvoudig en eenvoudig te doden tot degenen die als mini-bazen zijn en echt nadenken om af te slachten. De bazen zullen nog moeilijker zijn en zullen met vallen en opstaan te verslaan zijn. Een deel van het leren spelen van het spel is doodgaan en teruggaan naar waar je stierf om de bloedecho's te verzamelen die je verloren hebt. Gelukkig voelde Bloodborne wat makkelijker aan dan de andere Souls-games. Het gevecht voelt wat vergevingsgezinder aan, maar is nog steeds soepel en responsief. Het is leuk om je donderbus te gebruiken om een vijand te verdoven voordat je hem doodslaat, en een snelle worp doen om een aanval te ontwijken is altijd bevredigend.

Het andere grote deel van het spelen van Souls-games is de verkenning van de open wereld, de snelkoppelingen en geheime gebieden, en de blinden die zich in nieuwe zones wagen. Vaak wordt je beloond voor het verkennen en vind je items die je anders niet zou vinden. Bloodborne is op deze manier trouw aan vorm en dit was ook mijn minst favoriete onderdeel van het spel.

Soms kan het oud worden om door dezelfde gangen te gaan, denkend dat je eindelijk de weg voorwaarts hebt gevonden, alleen om te beseffen dat je terug bent gegaan in een gebied dat je al hebt vrijgemaakt. Het is een beetje irritant en kan ervoor zorgen dat het spel blijft slepen als je alleen maar de snelste weg naar de baas of de dichtstbijzijnde lantaarn wilt vinden, zodat je de lange wandeling niet steeds opnieuw hoeft te herhalen. Maar de ontwikkelaars waren in ieder geval consistent in het vasthouden aan deze gameplay-tactiek, net als bij hun vorige games.

Het laatste dat het vermelden waard is over Bloodborne is de multiplayer-ervaring. Een beetje in het spel, zullen de boodschappers je een item geven dat de Beckoning Bell wordt genoemd. Als je op het punt staat een harde strijd aan te gaan en hulp wilt, kun je dit item gebruiken om andere spelers te laten weten dat je hulp zoekt, maar het kost je een punt van Insight (dat je krijgt van verschillende items die je tijdens het spel vindt). Het is zelfs mogelijk om een wachtwoordsysteem in te stellen zodat je met een vriend kunt spelen. Hoewel de meeste spelers aardig zullen zijn en je zullen helpen bij het verslaan van welke vijand je ook vecht, moet je er rekening mee houden dat er ook een Sinister Resonant Bell is waarmee spelers in het spel van een andere speler kunnen glippen om ze te jagen en te doden.

Graphics: donker en gedetailleerd

Bloodborne is een spel vol duistere bloedmagie die mensen transformeert in beesten die vervolgens door de straten van Yharnam dwalen en de rest afslachten. Het basisidee van de game is erg duister en verwrongen, en de visuals van de game weerspiegelen dit perfect. Alles is bedekt met vuil en schaduwen. Vijanden zijn bedekt met grof slijm of pelsvlekken. De straten zijn gevuld met vergulde koetsen en geketende doodskisten, allemaal prachtige details die bijdragen aan de sfeer van het spel.

Hoewel het spel soms donker en zwaar kan aanvoelen, kan het ook mooi zijn als je de zon achter je vastlegt en de details van de kathedra altorens in de verte. Zelfs nu, vijf jaar nadat de game oorspronkelijk werd uitgebracht, zijn de graphics solide en houden ze goed genoeg stand.

Bloodborne is nu al een flink aantal jaren uit en is daarom gelukkig niet te duur. Je kunt de game nieuw kopen voor $ 20, en als je echt zou willen, zou het niet moeilijk zijn om de game ergens anders voor minder te vinden. Echt, het enige waar je rekening mee moet houden over de prijs van Bloodborne is of een moeilijk, melee combat-georiënteerd spel iets voor jou is. Als je van een meer ontspannen en luchtige gameplay-ervaring houdt, zou ik Bloodborne niet aanraden. Maar als je het leuk vindt om uitgedaagd te worden en niet woedend wilt worden als je keer op keer sterft, is Bloodborne een zeer goed gemaakte game die veel te bieden heeft.

Concurrentie: andere moeilijke RPG's

Zoals eerder vermeld in de recensie, lijkt Bloodborne heel erg op de Souls-spellen, dus als je het leuk vond om Bloodborne te spelen en Dark Souls of Demon Souls nog niet hebt geprobeerd, zijn beide de moeite van het bekijken waard. Ze zullen dezelfde avontuurlijke verkenning en vergelijkbare gevechten hebben, maar zullen een andere wereld en setting zijn.

Een andere game die het bekijken waard is, is Remnant: From the Ashes (bekijk op Steam). Remnant is niet van dezelfde ontwikkelaars, maar ze hebben veel inspiratie gehaald uit de Souls-games. Remnant richt zich op het verkennen van kerkers versus moeilijke vijanden en nog moeilijkere bazen, maar het zal meer schieten dan melee-gevechten zijn. Het stelt je ook in staat om coöp te spelen en dit te doen zonder de slappe en soms verwarrende multiplayer-ervaring die Bloodborne biedt.

Een duister spel gericht op moeilijke vijanden en verkenning

Bloodborne is een third-person role-playing game gericht op het bieden van tactische gevechten aan spelers tegen moeilijke vijanden. Het biedt een donkere, rijke wereld om te verkennen en op bazen te jagen. Hoewel het leuk is, is de gameplay soms frustrerend vanwege de moeilijkheidsgraad, maar over het algemeen is Bloodborne een ander geweldig spel dat naast de Souls-serie past.

• Productnaam Bloodborne (PS4)
  • Productmerk FromSoftware
  • Prijs $19.99