The Wasteland 2: Director's Cut Review: een boeiende turn-based RPG

The Wasteland 2: Director's Cut is een top-down third-person role-playing game met tactische turn-based gevechten. Het biedt spelers die op zoek zijn naar een intense game-ervaring een moeilijk maar bevredigend post-apocalyptisch avontuur.

Deep Silver Wasteland 2: Director's Cut

The Wasteland 2: Director's Cut is de tweede titel in de Wasteland-rollenspelserie. Het richt zich op het bieden van een gedetailleerde verhaallijn aan spelers in een post-apocalyptische wereld waar een groep rangers stabiliteit probeert terug te brengen naar de woestenij. De game combineert verkenning van de open wereld met tactische turn-based gevechten. We speelden The Wasteland 2 ongeveer 15 uur, soms ergerden we ons aan het moeilijke vechtsysteem, maar we genoten nog steeds van de ervaring. Lees verder om te zien hoe het zich heeft gestapeld in vergelijking met de beste pc-RPG's in onze verzameling.

Verhaal: mysteries van woestenijen oplossen

De eerste stap om je avontuur in Wasteland 2 te beginnen, is het samenstellen van je team. Je kunt beginnen met een kant-en-klaar team, of je kunt het team zelf samenstellen en je personages kiezen en kiezen. Je kunt zelfs hun uiterlijk en namen veranderen. Zodra je je team hebt gekozen, wordt je gevraagd op welke moeilijkheidsgraad je wilt spelen (wat gelukkig op elk moment kan worden gewijzigd als dingen te moeilijk lijken).

Vanaf daar begin je op een rangerbasis in de Wasteland. Je bestuurt een team van vier Desert Rangers en generaal Vargas geeft je je missie. Je eerste missie zal zijn om te onderzoeken wat er is gebeurd met Ace, een andere Ranger. Hij stierf bij een nabijgelegen radiotoren, en je team moet gaan uitzoeken wat er is gebeurd. Je zult leren hoe Ace stierf en dat er verder onderzoek moet worden gedaan. Daarna ga je weer over de woestenij en kom je Highpool of Ag Center tegen, afhankelijk van welke richting je opgaat.

Ik kwam het Ag Center tegen en besloot de missie daar te starten. Het Ag Center is een onderzoeksfaciliteit met boerderijen en vee. Een soort virus heeft zich door de planten en dieren verspreid en heeft ze gek gemaakt. Met de hulp van de onderzoekers moet je uitzoeken hoe je de infectie kunt stoppen en de gevangengenomen onderzoekers redden voordat je naar Highpool kunt gaan. Over het algemeen zal de plot je team van rangers volgen terwijl ze stabiliteit terugbrengen naar de Wasteland en de anderen die daar overleven helpen hun verschillende problemen op te lossen.

Gameplay: verkenning en turn-based gevechten

Wasteland 2 is een third-person role-playing game met turn-based tactische gevechten. Een camera volgt je boven je hoofd, hoewel je naar binnen kunt scrollen als je een gevoel van dichterbij wilt. Je voert het bevel over je team in één keer, of je kunt ze uit elkaar halen en slechts één personage besturen. Er zijn specifieke wapenfocussen voor elk van je personages en het spel begint met een uitsplitsing van twee langeafstands- en twee korteafstandsjagers. Je gaat op pad om de eerste radiotoren te onderzoeken en je eerste gevecht aan te gaan (hoewel als je slim bent, het mogelijk is om je uit het gevecht te praten).

Fight start op twee manieren: je kunt de eerste short nemen, of dichtbij genoeg komen om de aandacht van je vijanden te trekken. Wanneer een gevecht begint, schakelt de game over van verkenning in de open wereld naar turn-based gevechten. Je zult je team verstandig moeten positioneren om vijanden effectief te doden en aanvallen te ontwijken. Zelfs op de gemakkelijkere setting kunnen sommige van deze gevechten moeilijk zijn. Ik was geschokt hoeveel moeilijker het eerste gevecht met de baas was, en moest snel mijn speelstijl aanpassen om hem te overwinnen.

Wees niet bang om te sparen voor belangrijke gevechten, want Wasteland is niet vergevingsgezind als het gaat om herladen. Als je sterft, kun je verder terug laden dan je zou verwachten. Houd er ook rekening mee dat als je om wat voor reden dan ook een tweede spel wilt starten, je de gegevens van elke andere opslag zult overschrijven en dat doorspelen opgeeft.

Wees niet bang om te sparen voor belangrijke gevechten, want Wasteland is niet vergevingsgezind als het gaat om herladen.

Naarmate je vordert, zullen je personages levelen en kun je voor elk van hen specifieke vaardigheden levelen. Deze omvatten wapenspecifieke nivellering zodat je personages hun specifieke wapen naar keuze beter kunnen hanteren, maar ze omvatten ook vaardigheden, zoals lock-picking en computerhacking. Deze zijvaardigheden zullen erg belangrijk zijn tijdens het spelen, waardoor je nieuwe wapens, bepantsering, munitie en andere items kunt vinden, maar ook in het ontgrendelen van gebieden waar je anders geen toegang toe zou hebben. Belangrijke items kunnen onopgemerkt blijven op de vloer in hoeken, dus het is belangrijk dat u overal controleert.

Zijvaardigheden zullen erg belangrijk zijn tijdens het spelen, waardoor je nieuwe wapens, bepantsering, munitie en andere items kunt vinden, maar ook in het ontgrendelen van gebieden waar je anders geen toegang toe zou hebben.

Dit brengt eigenlijk mijn minst favoriete ding over het spel naar voren: de momenten waarop je niet zeker wist wat je moest doen en een specifiek item nodig had om verder te gaan, maar het nog niet had gevonden, of nog niet had weet wat het was. Soms werd dit erg vervelend, en misschien is dat niet voor iedereen een probleem, maar soms wilde ik wat meer richting.

Wasteland 2 heeft veel gameplay-mechanica, en in het begin kan dit erg overweldigend zijn als je niet gewend bent aan RPG's. Hoewel de game eenvoudige tutorials biedt die aan de rechterkant van het scherm verschijnen en de verschillende game-elementen introduceren, zullen ze waarschijnlijk niet worden gelezen. Ik zeker niet. Veel uitzoeken van het spel zal af en toe een fout maken en leren terwijl je gaat, en zolang je een open geest hebt, heeft Wasteland 2 veel te bieden.

Veel uitvinden van het spel zal af en toe een fout maken en gaandeweg leren, en zolang je een open geest hebt, heeft Wasteland 2 veel te bieden.

Graphics: eenvoudig, maar goed genoeg

Wasteland 2 probeert niets artistieks te doen met zijn graphics. De visuals doen denken aan oudere RPG's zoals Neverwinter Nights (zicht op Steam), met eenvoudige personagemodellen en het camerabeeld van bovenaf. Het is duidelijk dat Wasteland wel bijgewerkte texturen en veel meer details heeft dan oudere RPG's, maar alles is vrij eenvoudig.

De HUD is een ander belangrijk beeld van het spel. De game-ontwikkelaars hebben er absoluut voor gekozen om de HUD en menu's een post-apocalyptisch gevoel te geven, met versnellingen en gedateerde kleuren. Er zijn echter elementen aan de HUD die niet soepel aanvoelen. Toen ik bijvoorbeeld in gevechten raakte, wilde ik instinctief de HUD gebruiken om tussen personages te wisselen, omdat dit in andere turn-based games meestal mogelijk is. Dit is niet het geval met Wasteland 2. Gelukkig, als je eenmaal gewend bent aan de rare eigenaardigheden van het menusysteem en de HUD, zullen de kleine ontwerpproblemen geen probleem zijn.

Prijs: redelijk voor de hoeveelheid gameplay

Wasteland 2: Directors Cut kost $30, wat een redelijke prijs is voor de hoeveelheid content die de game te bieden heeft. De RPG-stijl leent zich uitstekend om diep in het spel te duiken, wat uren speelplezier betekent. Je kunt de verhaalmissies volgen of je kunt er echt in graven en alle delen van de kaart verkennen. Je kunt de game waarschijnlijk ook in de uitverkoop kopen, vooral als je wacht tot Wasteland 3 wordt uitgebracht. Over het algemeen heeft Wasteland 2 voor de prijs veel te bieden en is het een plezierige, goed ontworpen avonturen-RPG.

Competitie: andere verhaalgestuurde RPG's

Wasteland 2 is de tweede RPG in een serie van drie games. Er is een geremasterde originele Wasteland, die kan worden gekocht voor $ 15 (bekijk online). Wasteland 3 (bekijk op Amazon) is beschikbaar voor pre-order. Dus als je Wasteland 2 hebt gespeeld en ervan hebt genoten, dan is het de moeite waard om de andere twee games in de serie te overwegen. De ontwikkelaar, inXile Entertainment, heeft ook andere RPG-games die het bekijken waard zijn, omdat de structuur van de game hetzelfde zal zijn, maar het verhaal en het thema zullen anders zijn.

Torment: Tides of Numenera (bekijk op Amazon) is een RPG met een zwaard en tovenarij, ook gemaakt door inXile. The Bard's Tale (zicht op Amazon) is een andere meer traditionele RPG met een Dungeon and Dragons-gevoel dat ook erg bekend en geliefd is, ook gemaakt door inXile. Kortom, als je van Wasteland houdt, is de eerste plaats waar je soortgelijke titels zoekt naar de ontwikkelaar zelf, aangezien ze al jaren sterke en leuke RPG's maken en verschillende prijzen hebben gewonnen omdat ze dit zo goed doen als zij.

Een goed gemaakte tactische RPG

Wasteland 2 is een goed geschreven en slim ontworpen rollenspel. De post-apocalyptische setting zorgt voor een grote verscheidenheid aan vijanden en verhaallijnen. Als je bereid bent om de tijd te nemen om alle bedieningselementen en eigenaardigheden van het spel te leren, is er veel gameplay om van te genieten. Hoewel het soms moeilijk is, is Wasteland 2 een solide spel waar elke serieuze RPG-fan van zal genieten.

• Productnaam Wasteland 2: Director's Cut
  • Productmerk Deep Silver
  • Prijs $29,99