LEGO Jurassic World Review: een aanhankelijke parodie met solide coöp-gameplay

LEGO Jurassic World biedt leuke, kindvriendelijke gameplay met veel items om te breken, extra's om te ontgrendelen, personages om als te spelen en geheimen om te vinden. Een paar glitches en een paar vreemde puzzels doen niets af aan de ervaring van het spelen van een dinosaurusfilm met een groot budget.

WB Games LEGO Jurassic World

We hebben LEGO Jurassic World gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

LEGO Jurassic World maakt van de originele "Jurassic Park"-trilogie en "Jurassic World" een vierdelig LEGO-avontuur in een open wereld. Elke film vormt de basis voor vijf speelhoofdstukken, zodat je kunt wisselen tussen de personages uit de films, evenals een paar dozijn verschillende soorten dinosaurussen. Het is erg leuk voor zowel kinderen als volwassenen die dol zijn op dinosaurussen, vooral als je vroeg in het spel als een triceratops kunt spelen, door het landschap kunt rennen en alles kunt vertrappen wat je kunt bereiken. Ondanks enkele glitches en het gebrek aan herhalingswaarde, vonden we LEGO Jurassic World een plezierige manier om een middag door te brengen.

Plot: vergelijkbaar met de films

LEGO Jurassic World is een liefdevolle samenvatting van de originele "Jurassic Park"-trilogie, evenals "Jurassic World" (2015). Elke film is opgesplitst in vijf 'hoofdstukken', waarin spelers wisselen tussen de centrale personages van elk spel.

Net als in de films heeft de teruggetrokken miljardair John Hammond dinosaurus-DNA gebruikt dat is geoogst uit gefossiliseerde muggen om een nieuwe generatie dinosaurussen te klonen, die hij van plan is te gebruiken als exposities in een nieuwe, unieke soort themapark. Net als in de films gaat het bijna onmiddellijk mis met dit plan, en de hoofdpersonen moeten overleven na de ontsnapping van de dinosaurussen.

De eerste drie hoofdstukken vatten de gebeurtenissen van "Jurassic Park", "Jurassic Park 2" en "Jurassic Park 3" samen met een speciale LEGO-twist. In het spel moeten spelers, om te overleven en uit het park te ontsnappen, vertrouwen op het bouwen van nieuwe items uit LEGO's om de dinosaurussen die uit hun hokken zijn ontsnapt te ontwijken en af en toe te verslaan.

Configuratieproces: instellen en vergeten

Plaats je schijf in het schijfstation van je Xbox, zeg hem dat hij door moet gaan en de game moet updaten, en ga 20 tot 30 minuten iets anders doen. Je Xbox zou voor de rest moeten zorgen.

Gameplay: een LEGO-speelset met dinosaurusthema tot leven gebracht

Als je andere LEGO-games hebt gespeeld, zoals Marvel Super Heroes, DC Super Villains of Dimensions, zal de algemene stijl van LEGO Jurassic World je meteen bekend voorkomen. In elke fase moet je obstakels overwinnen en puzzels oplossen, zodat je personages kunnen overleven of ontsnappen aan de gebeurtenissen in de film, hier gereproduceerd als een LEGO-aanpassing.

In elke fase krijg je ten minste twee personages, die elk een speciale vaardigheid en/of uitrusting hebben, die je moet gebruiken om de problemen op te lossen.

Owen is bijvoorbeeld bereid om in dinosaurusuitwerpselen te graven voor bruikbare materialen, terwijl andere personages dat niet zijn, en kan een ghilliekostuum gebruiken om zichzelf te camoufleren voor dinosaurussen. Claires neefje Zach kan kapotte machines repareren, terwijl zijn kleine broertje Gray een nachtkijker draagt en de kennis van dinosauriërs heeft om verspreide botten als bouwmateriaal te gebruiken.

Doorzettingsvermogen en experimenteren tellen hier veel meer dan snelle reflexen.

Claire is bijzonder wendbaar (hey, ze liep sneller dan een T-rex op hoge hakken), waardoor ze hoger kan springen dan andere personages, en ze draagt een machine die haar beveiligde toegang geeft tot panelen in het park. Het samen gebruiken van de unieke vaardigheden van je personages en het zorgvuldig verkennen van elke omgeving, is de sleutel tot het vinden van je weg door elke missie.

Zodra je een bepaalde fase hebt voltooid, ontgrendel je een "free play" -versie, waar je terug kunt gaan met een andere bemanning en nieuwe items kunt vinden die je misschien hebt gemist. De meeste podia hebben minstens een dozijn geheimen die gewoon niet kunnen worden bereikt met de cast die ze je de eerste keer geven, zoals breekbare objecten waarvoor je een dinosaurus nodig hebt om te vernietigen. Een van de objecten die je hiermee kunt vinden, is een Amber Brick, waarmee je een nieuw stuk dinosaurus kunt ontgrendelen en gebruiken in een aangepaste dinosaurus-maker.

Er is hier niet veel echt gevaar, omdat personages meestal terugdeinzen voor een dreiging in plaats van er halsoverkop in te rennen. Het is verrassend moeilijk om dood te gaan, en bijna onmogelijk om een "game over" te krijgen. Doorzettingsvermogen en experimenteren tellen hier veel meer dan snelle reflexen.

Dat gezegd hebbende, de game houdt zich aan de basis LEGO-formule, wat betekent dat het dezelfde problemen heeft als veel andere LEGO-games. Veel van de activiteiten voelen meer aan als een tijdverdrijf dan als een uitdaging, en veel van de obstakels kunnen je een paar minuten ophouden totdat je precies weet wat de ontwikkelaars je wilden doen. LEGO Jurassic World kent ook een paar glitches, zoals 'soft locks', waarbij een personage ergens vast komt te zitten en je genoodzaakt bent de game opnieuw te starten voordat je verder kunt. We hebben het drie keer op drie verschillende niveaus laten gebeuren.

Graphics: schattige, en niet zo schattige, LEGO-dinosaurussen

LEGO Jurassic World is een beetje een stap vooruit ten opzichte van eerdere gelicentieerde LEGO-games, zoals LEGO Lord of the Rings of Marvel Super Heroes, omdat ze recenter zijn. Het is een beetje minder hectisch en door elkaar gegooid dan die games waren, met behoud van veel charme en solide animatie.

Als er niets anders is, geven LEGO-spellen je altijd veel te doen.

Veel van de bekendere scènes uit de films zijn natuurgetrouw gereproduceerd en enigszins belachelijk gemaakt doordat ze volledig met LEGO's zijn gemaakt. Enkele van de grappige achtergrondgebeurtenissen zijn dingen als een velociraptor die rondrijdt op een kleine motorfiets.

Hoewel sommige van de meer volwassen evenementen van de filmfranchise zich nog steeds in LEGO Jurassic World bevinden - zoals de ondergang van het personage van Samuel Jackson in het originele Jurassic Park - worden ze hier gedaan op een G-rated, bijna parodiërende manier. Zora, Claire's assistent, lijdt aan een van de meest beruchte slachtoffers op het scherm in de originele Jurassic World-film. Hier is haar lot een beetje vriendelijker en speelde ze bijna om te lachen, vooral als je de laatste scène een paar niveaus later ziet. Ondanks de afzwakking van de ernst, kunnen jonge kinderen enigszins zenuwachtig zijn.

Prijs: een solide waarde voor uw geld

Een gloednieuwe digitale kopie van LEGO Jurassic World kost $ 19,99 (adviesprijs). Als er niets anders is, geven LEGO-spellen je altijd veel te doen. De gameplay-loop is misschien eenvoudig, maar het is genoeg om jou en je kinderen bezig te houden op lange middagen en regenachtige weekenden, vooral met nevenactiviteiten zoals de races in 'Jurassic World'.

Competitie: dinosaurussen of LEGO's?

Zoals Steven Spielberg-projecten meestal zijn, zijn er veel 'Jurassic Park'-spin-offs, vooral in de wereld van videogames. De meest recente is "Evolution", een bedrijfssimulator waarmee je je eigen Jurassic Park kunt ontwerpen en bouwen, compleet met dinosaurussen om te exposeren. Het is misschien een beetje saai voor jongere kinderen, maar heeft veel liefde getoond aan zijn dinosaurusmodellen en kan een leuke zandbak zijn om in te spelen.

Een andere optie, voor oudere kinderen en tieners, is Telltale's Jurassic Park: The Game uit 2011, dat zich afspeelt tijdens de gebeurtenissen van de originele film uit 1993. Zoals met alle Telltale-spellen, is dit een op keuzes gebaseerde, dialoog-zware avonturengame waarin je de beslissingen en reacties van je primaire personages op hun gebeurtenissen kiest. Het kan langzaam gaan en het is heel erg op een vast pad - je keuzes hebben de slechte gewoonte om altijd tot dezelfde conclusie te leiden, wat je ook kiest - maar Telltale-achtige spellen zijn behendig geschreven en kunnen leuk zijn voor de eerste keer door.

Als de LEGO-constructie jou en je kinderen aantrok, heeft LEGO je uitgebreid gedekt. Er zijn een tiental LEGO-gelicentieerde games die er zijn, variërend van Lord of the Rings tot Marvel en DC-superhelden tot de LEGO Movie, die allemaal botsen in de op speelset gebaseerde verzamelwoede LEGO Dimensions. Tegen de tijd dat je geen LEGO-games meer hebt voor je kind, zijn ze het ontgroeid of heb je geen geld meer.

Als het je grijpt, laat het een tijdje niet meer los

De Jurassic Park-serie is niet het populairste eigendom dat LEGO ooit heeft aangepast, maar er is hier veel voor kinderen die dol zijn op dinosaurussen, achtervolgingssequenties en, nou ja, LEGO's. Een paar glitches en de typische formule zijn enkele nadelen, maar het is niet genoeg om de hele ervaring teniet te doen.

• Productnaam LEGO Jurassic World
  • Product Merk WB Games
  • Prijs $19.99