Marvel's Spider-Man: Miles Morales Review: kleinere focus, grotere impact

Spider-Man: Miles Morales

Insomniac Games heeft een knock-out geleverd met Spider-Man: Miles Morales, zowel als een superheldensim als een PS5-lanceringsshowcase.

Spider-Man: Miles Morales

Onze recensent kocht Marvel's Spider-Man: Miles Morales zodat ze de game grondig konden doorspelen. Blijf lezen voor hun volledige mening.

Peter Parker is natuurlijk de klassieke Spider-Man, en er zijn vele, vele andere versies van de webhead geweest gedurende tientallen jaren van soms ingewikkelde stripverhalen. Op dit moment heeft Miles Morales echter een moment. De nieuwe Spider-Man, die in 2011 werd geïntroduceerd, is een jonge held van verschillende rassen met extra vaardigheden die verder gaan dan de originele versie van Parker. Man: Into the Spider-Verse” film.

Nu heeft hij zijn eigen PlayStation 5- en PlayStation 4-game, Spider-Man: Miles Morales, een zelfstandige spin-off van Insomniac Games 2018 Spider-Man. Hoewel kleiner van opzet dan het originele op Parker gerichte spel (waar Miles voor het eerst mee werd geïntroduceerd), is Spider-Man: Miles Morales groter in hart en nieren en levert het een boeiend superheldenverhaal op met nog meer spannende gevechten. Het is ook een uitstekende showcase voor de nieuwe PS5-console, met prachtige omgevingen en indrukwekkende prestaties.

Plot: Jij bent Miles, met of zonder het masker

Spider-Man: Miles Morales speelt zich ongeveer een jaar na de vorige game af, waarbij Miles zijn spinkrachten onder de knie begint te krijgen, ook al is hij lang niet zo zelfverzekerd of gepolijst als zijn mentor, Parker. Aan het begin van het spel zien we ze samen in actie, met een duidelijk contrast tussen de ervaren veteraan en de jonge parvenu die zich afvraagt of hij de taak aankan.

Wanneer de originele Spider-Man de stad verlaat voor een reis, moet Miles een onverwachte nieuwe dreiging zien te overwinnen - een die dichter bij huis komt dan verwacht - terwijl hij nog steeds de volledige omvang van zijn capaciteiten moet ontdekken. Miles Morales: Spider-Man verweeft bekende personages uit de strips en films, waaronder zijn moeder Rio, beste vriend en strategische bondgenoot Ganke, en oom Aaron op verschillende manieren, evenals een nieuwe vriend, Phin. Alles bij elkaar is er een echt gevoel van familie, gemeenschap en geschiedenis in het verhaal van Miles, waardoor je dieper in zijn avontuur wordt getrokken.

Gameplay: vertrouwd maar verbeterd

Miles Morales verschilt qua gameplay niet significant van het originele Spider-Man-spel. Het gebruikt dezelfde kaart van New York met voornamelijk seizoensgebonden visuele verschillen en heeft dezelfde basisset van gevechtsbewegingen en interacties. Het is robuuster dan een simpele toevoeging of uitbreiding, maar niet significant genoeg veranderd om als een volwaardig vervolg te worden beschouwd.

Zoals voorheen speelt deze Spider-Man-game zich af op een open-wereldkaart van New York City, die je vrijelijk te voet of door de lucht kunt verkennen door met webben rond te razen. Schommelen tussen de gebouwen voelt vloeiend en opmerkelijk aan, waarbij Insomniac duidelijk veel aandacht besteedt aan het momentum van de bewegingen van Morales en navigatie meestal moeiteloos aanvoelt. Je kunt hier of daar een addertje onder het gras tegenkomen, zoals tegen een balkon of straatversiering aanlopen, maar je zult snel leren om ze te vermijden. Je kunt zelfs langs muren klimmen en rennen, en de haptische feedback en weerstand biedende adaptieve triggers van de PlayStation 5-controller helpen het meeslepende gevoel van het navigeren door de stad te versterken.

De besneeuwde stad met kerstsfeer voelt deze keer meer geleefd aan, met veel zeer realistische interacties met buren en gewaardeerde knikjes op het gebied van sociale rechtvaardigheid.

Buiten traversal is de andere grote focus van de gameplay het gevecht. Net als voorheen concentreert het spel zich op de latente behendigheid van Spider-Man en het vermogen om inkomende bedreigingen te detecteren (Spider-Sense), waardoor het gemakkelijk wordt om een groep aanvallers aan te pakken door behendig tussen de benen te glijden en over de schouders van de vijand te springen terwijl je krachtige klappen uitdeelt. Afwerkingsmoves voegen ook een filmisch tintje toe aan sommige aanvallen, met slow-motionanimaties waarin Spidey een soepele beatdown levert met zowel zijn krachten als zijn omgeving.

Morales heeft echter meer trucjes in petto dan de standaard Spider-Man. Zoals hij in de loop van de campagne ontdekt, kan hij ook een elektrisch geladen Venom Punch leveren die een krachtige nieuwe haak toevoegt aan de melee-gevechten en vooral nuttig is tegen eindbazen. Bovendien kan Miles even onzichtbaar worden dankzij een actieve camouflagetruc die sommige delen van het spel een ste alth-element geeft.

Hoewel die toevoegingen het gevecht een beetje opfleuren, kan het spel soms een beetje te veel terugkeren naar dezelfde bron. Er zijn bijvoorbeeld veel momenten in missies waarin je de Venom Punch gebruikt om een dood elektriciteitsnet of terminal opnieuw te activeren, alsof het ponsen van iets met elektriciteit dergelijke problemen consequent met gemak kan oplossen. Het is het hergebruikte gebruik van dergelijke mechanica dat meer aandacht trekt dan de opschorting van ongeloof.

Campagne: het is zowel spannend als emotioneel

De meeste open-wereldgames zijn uitgestrekte monsters, met ontwikkelaars die tal van zijmissies, extra systemen en incentives inpakken om je eeuwenlang te laten spelen. Miles Morales is niet zo robuust, maar ik denk dat Insomniac het hier speelde, vooral met de lagere prijs. Er is weinig opvulling in de zoektocht van Miles, met de kernverhaalmissies die in totaal ongeveer acht uur beslaan en een kleiner aantal zijmissies om te voltooien en verzamelobjecten om op te sporen.

Het is de zeldzame open-wereldgame waarvan ik eigenlijk meer wilde, maar ik veronderstel dat dat beter is dan het alternatief om naar een finale te sjokken nadat je een game veel te lang hebt gespeeld. Zelfs met veel van het kernkader dat is overgenomen van de eerste Spider-Man-game, voelt wat hier is rijker ontwikkeld. De besneeuwde stad met kerstsfeer voelt deze keer meer geleefd aan, met veel zeer realistische interacties met buren en gewaardeerde knikjes op het gebied van sociale rechtvaardigheid.

Morales en zijn ondersteunende cast geven veel hart aan het verhaal. Ik voelde medeleven met het verlies dat hij en zijn familie doormaakten, de gespannen relaties die in het spel bestaan, en de strijd om te doen wat juist is - of zelfs te beslissen wat juist is - in schijnbaar no-win situaties. Het zijn goed afgeronde personages, vakkundig tot leven gebracht door Insomniac en de stemacteurs, en ik was emotioneel betrokken ruim voordat het verhaal ten einde kwam.

Afgezien van de bovengenoemde momenten van herhaling, levert de campagne vanaf het begin spannende momenten op, wanneer je je vastklampt aan het dierbare leven op de rug van de razende schurk Rhino en eerst je Venom Punch gebruikt.

Alles bij elkaar is er een echt gevoel van familie, gemeenschap en geschiedenis in het verhaal van Miles, waardoor je dieper in zijn avontuur wordt getrokken.

Graphics: een schoonheid op PS5, nog steeds solide op PS4

Spider-Man: Miles Morales is een knaller van de nieuwe PlayStation 5-hardware, die de ruime grafische kracht gebruikt om soepele prestaties te leveren met een resolutie van 4K en oogverblindende lichteffecten. Er zijn meerdere grafische instellingen beschikbaar. In de Fidelity-modus zie je alle visuele trucs van het spel, inclusief re altime raytracing die rijke verlichting en levensechte reflecties aan het spel toevoegt, zij het beperkt tot 30 frames per seconde.

A Performance-modus, aan de andere kant, verwijdert enkele van de toegevoegde effecten terwijl de framesnelheid wordt verhoogd tot een soepele 60 fps, waardoor de actie nog sneller en vloeiender lijkt. Gelukkig heeft Insomniac sinds de lancering een goede plek in het midden toegevoegd: Performance RT, dat de meeste lichteffecten op 60 frames per seconde houdt terwijl dynamische resolutie wordt gebruikt. Dat betekent dat het soms onder de 4K zakt om de prestaties te behouden, maar ik merkte geen visuele achteruitgang.

De haptische feedback en weerstand biedende adaptieve triggers van de PlayStation 5-controller helpen het meeslepende gevoel van het navigeren door de stad te versterken.

Van wat ik heb gezien, ziet en werkt de PlayStation 4-versie stevig genoeg, maar verliest de toegevoegde rijkdom van de lichteffecten en is niet zo soepel in beweging. Het ziet er platter uit, maar de ervaring blijft intact. Als je op PlayStation 5 kunt spelen, is dat de beste manier om de game te ervaren.

Spider-Man: Miles Morales profiteert ook van de ongelooflijk snelle solid-state drive-architectuur van de PS5, waardoor je binnen een paar seconden na het laden van je game vanuit het hoofdmenu de stad in wordt geslingerd. Het is een echte showcase voor hoe de nieuwe hardware van deze generatie de speelervaring zal verbeteren die verder gaat dan visuele getrouwheid en framesnelheid. De laadtijden van de PS4 zijn in vergelijking veel langer.

Geschikt voor kinderen: het is Spider-Man

Spider-Man: Miles Morales is door de ESRB beoordeeld als tiener en bevat wat bloed en geweld, samen met een beetje licht vloeken. Ik zou het op één lijn stellen met de film "Into the Spider-Verse", en als je kind bekend is met andere moderne Spider-Man-inhoud, dan is het eigenlijk in dezelfde marge. Ik liet mijn zevenjarige zoon met verstand van gamen het spel spelen, en hij had het snel onder de knie en vond het erg leuk.

Spider-Man: Miles Morales is een knaller van de nieuwe PlayStation 5-hardware, die de ruime grafische kracht gebruikt om vloeiende prestaties te leveren met een resolutie van 4K en oogverblindende lichteffecten.

Prijs: een behoorlijke korting

Voor $ 50 op beide consoles is Spider-Man: Miles Morales $ 20 goedkoper dan veel lanceringstitels voor PlayStation 5 en $ 10 minder dan je gemiddelde nieuwe PS4-game. Dat is een redelijke prijs gezien de beperkte reikwijdte van dit open-wereldavontuur, vooral omdat de campagne zelf zo rijk en meeslepend is.

Op PS5 is er ook een speciale Ultimate Launch Edition voor $ 70 die wordt geleverd met een downloadcode voor Spider-Man Remastered, een visueel verbeterde heruitgave van de originele PlayStation 4-game. Het is een leuke traktatie voor iedereen die het originele spel heeft gemist of een goed excuus wil om het opnieuw te bekijken, plus alle aanvullende verhaalinhoud van die game is gebundeld.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales vs. Assassin's Creed Valhalla

Spider-Man: Miles Morales en Assassin's Creed Valhalla zijn twee van de meest gehypte open-wereld-releases van 2020, en beide zijn geweldig, zij het op verschillende manieren. De Assassin's Creed Valhalla met een volwassen rating is zeker gericht op oudere spelers dankzij de gruwelijke en realistische gevechten, evenals sterke taal en seksuele inhoud.

Het is groter in omvang, met een historisch verhaal waarin je de Viking-invasie van Engeland leidt. Je hebt een prachtige wereld om te verkennen met veel meer neveninhoud om je bezig te houden, terwijl Miles Morales zijn campagne in vergelijking vrij strak houdt. Beide spellen zijn uitstekend en we raden beide aan. Als je er echter een moet kiezen, moet je kiezen tussen superhelden en Vikingen.

Bekijk zeker onze gids voor de beste PS5-games om op de hoogte te blijven van de nieuwste releases.

Een leuke nieuwe Spider-Man-game voor de PS5

Zelfs als Spider-Man: Miles Morales niet zo groot of ambitieus is als zijn voorganger, heeft Insomniac hier uiteindelijk een nog betere game afgeleverd. Miles is volledig gerealiseerd als een personage, zowel met als zonder masker, en zijn zoektocht is af en toe emotioneel en opwindend. Het is ook een prachtige PlayStation 5-showcase, maar zelfs degenen met hardware van de laatste generatie zouden een van de beste superheldengames tot nu toe moeten passen en ervaren.

• Productnaam Spider-Man: Miles Morales
  • Prijs $49.99
  • Releasedatum november 2020