Xiaomi Mi Smart Band 4 Review Review: mijn favoriete budgetfitness-tracker

De Mi Smart Band 4 biedt een betaalbare en intelligente fitnesstracker met een indrukwekkende batterijduur.

Xiaomi Mi Smart Band 4

We hebben de Xiaomi Mi Smart Band 4 gekocht zodat onze deskundige recensent deze grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Budget-fitness-trackers zoals de Xiaomi Mi Smart Band 4 hebben de neiging om wisselvallig te zijn, waarbij sommige budgetmodellen nauwkeurige gegevens en handige functies bieden, en andere dienen als basismonitoren en stappentellers met een paar extra functies die kunnen of kunnen niet goed werken. Ik heb de Xiaomi Mi Smart Band 4 twee weken getest om te zien hoe deze presteert in vergelijking met andere budget- en mid-range fitnesstrackers op de markt.

Ontwerp: een kleurendisplay

De Xiaomi Mi Smart Band 4 heeft precies de juiste maat: hij overweldigt een kleine pols niet en hij ziet er niet te klein uit voor een grotere pols. Het is stijlvol en eenvoudig, met een afgerond scherm en een rubberen verstelbare band. De tracker is afneembaar en je kunt de band verwisselen en andere stijlen en kleuropties kopen. Je kunt een 10-pack vervangende banden in verschillende kleuren op Amazon vinden voor ongeveer $ 10 tot $ 15.

Het scherm van gehard glas is helder en levendig, met een vingerafdrukbestendige coating om een schoon uiterlijk te behouden.

Een gebied waar de Xiaomi Mi 4 echt schittert, is het scherm, een 0,95-inch AMOLED-kleurenscherm met een maximale helderheid van 400 nits. Het scherm van gehard glas is helder en levendig, met een vingerafdrukbestendige coating om een schoon uiterlijk te behouden. Je ziet een enorm verschil tussen de schermkwaliteit van de Mi Band 4 en zijn voorganger, de Mi Band 3, die te zwak en moeilijk leesbaar was. De Mi Band 4 is duidelijk en helder, en je kunt het display van een afstand gemakkelijk aflezen. De interface is ook goed ontworpen en je kunt kiezen uit een grote bibliotheek met verschillende wijzerplaten. Ik koos een wijzerplaat met een kleine afbeelding van een eenhoorn. Je kunt ook je wijzerplaat aanpassen en een afbeelding uit je fotobibliotheek toevoegen.

Comfort: een waterbestendige verwijderbare band

De Xiaomi Mi Band 4 is waterbestendig met een rating van 5 ATM. Dit betekent dat de band tot 10 minuten tot 50 meter diep in het water kan en dat hij activiteiten in ondiep water, zoals zwemmen, kan verdragen. Je kunt comfortabel douchen met de band, hem dragen in de regen of dragen terwijl je doordrenkt bent van het zweet. Het voelt ook niet te warm om de pols.

De verstelbare band is ongeveer 2,5 cm breed en heeft afgeronde randen voor maximaal comfort. In plaats van een uitsteeksel dat door de maataanpassingsgaten schuift, heeft het een kleine knop die in de maatgaten drukt. Ik vind het ontwerp van de knop comfortabeler en gemakkelijker aan en uit te doen dan een fitnesstracker met een tand.

De Mi Band 4 is verstelbaar tussen 155 en 216 mm, zodat hij goed om de meeste polsen past zonder sporen achter te laten. Het graaft niet in de huid, dus ik zou het tijdens het typen kunnen dragen. Het is ook verrassend comfortabel om te dragen tijdens het slapen en tijdens het sporten. Het zorgt voor een volledig bewegingsbereik met mijn hand en ik kan alle oefeningen uitvoeren terwijl ik het draag, inclusief push-ups, wat soms ongemakkelijk kan zijn bij andere trackers die een dikkere band hebben.

Prestaties: niet slecht voor de prijs

De Mi Band 4 heeft een responsief aanraakscherm dat niet achterblijft bij het schakelen tussen schermen of het laden van gegevens. Het heeft een indrukwekkende set functies voor een fitnesstracker in deze prijsklasse, hoewel sommige tools niet altijd nauwkeurig zijn en je niet zoveel voordelen krijgt als met een fitnesstracker in een hogere prijsklasse. Al met al was ik onder de indruk van de algehele prestaties van de fitnesstracker.

Het heeft trainingsmodi voor het gebruik van een loopband, algemene lichaamsbeweging, hardlopen in de buitenlucht, fietsen, wandelen en zwemmen die u rechtstreeks op het hoofdscherm van het horloge kunt instellen. Het heeft 24/7 hartslagmonitoring, slaapregistratie en meldingen voor oproepen, sms'jes en een paar apps (zoals Skype en je agenda). U kunt zelfs de trillingsinstellingen aanpassen voor verschillende soorten waarschuwingen en meldingen. Wanneer u een oproep ontvangt, kunt u de oproep van de fitnesstracker weigeren. Je kunt teksten ook rechtstreeks op het scherm van de tracker lezen, hoewel emoji's en Apple Memoji's niet worden weergegeven.

Het nadeel is dat de stappenteller stappen overschat en soms andere handbewegingen als stappen volgt, zoals typen of zwaaien met mijn arm. De hartslagmeter was dramatisch onnauwkeurig met maar liefst 15 slagen per minuut in vergelijking met een borstband. De nauwkeurigheid van de hartmonitor verbeterde echter toen ik de tracker op een betere locatie op mijn pols plaatste. De tracker heeft geen ingebouwde GPS en gebruikt de GPS van je telefoon voor locatiegebaseerde tracking.

Software: Mi Fit-app

De Mi Fit-app is enigszins eenvoudig, maar biedt nuttige informatie over gezondheid en fitness. Sommige functies, zoals automatische bewaking, zijn niet zo gemakkelijk te vinden in de app als andere, maar over het algemeen dient de basis-app zijn doel. Zoals met de meeste fitnesstrackers, kunt u alarmen instellen, gebeurtenisherinneringen instellen en uw fitnessinformatie delen. U kunt historische gegevens over uw hartslag, trainingen, stappen en verbrande calorieën bekijken. Je kunt je slaap volgen, inclusief diepe slaap, lichte slaap, slaapuren en meer.

Naast het aanpassen van instellingen en widgets en het bijhouden van uw gegevens, werkt de Mi Fit-app met andere producten zoals de Mi Composition-schaal, die een uitgebreidere ervaring kan bieden, inclusief lichaamsgewicht- en balansgegevens.

Batterij: tot 20 dagen

De batterij van de Mi Band 4 is fenomenaal, aangezien de 135 mAh-batterij tot 20 dagen meegaat. Opties binnen de app voor zaken als betere slaapbewaking en hartbewaking kunnen de levensduur van de batterij aanzienlijk verkorten, maar de app zal u daarvoor waarschuwen wanneer u dergelijke opties selecteert.

Ik heb gedurende een periode van twee weken optimaal gebruik gemaakt van de functies van de tracker en aan het einde van de twee weken had ik een batterij van ongeveer 10%.

De 135 mAh-batterij gaat tot 20 dagen mee.

Door 30 keer op de knop "vind mijn band" te drukken (waardoor de band trilt), werd de batterij met slechts één procent verminderd, dus dit apparaat maakt ongelooflijk efficiënt gebruik van de batterij.

Het enige negatieve aan de batterij is wanneer het tijd is om het apparaat op te laden. Je moet de tracker van de band halen en op een mini-laadstation plaatsen. Het is een beetje moeilijk om het uit de band te verwijderen en je moet het een beetje uit de band wiebelen. Het apparaat past ook precies in het laadstation, dus je moet de Mi 4 Tracker voorzichtig in het laadstation duwen om ervoor te zorgen dat het correct wordt opgeladen. Als je dat eenmaal hebt bereikt, duurt het ongeveer een uur en 45 minuten om volledig op te laden.

De Xiaomi Mi Smart Band 4 is ongelooflijk betaalbaar en verkoopt voor $ 29 op Amazon. De volgende generatie-band, de Mi Band 5, komt nu op de markt, wat de prijs van het vierde generatiemodel verlaagt. De Mi Band 4 is op geen enkele manier perfect, en het zal niet dezelfde ervaring bieden die je zou krijgen met een tracker die honderden dollars kost, maar het is een koopje voor zijn prijs.

Xiaomi Mi Smart Band 4 versus Fitbit Charge 3

Voor een lichte gebruiker biedt de Xiaomi Mi Smart Band 4 een vergelijkbare ervaring als de Fitbit Charge 3, en voor veel minder geld. De Mi Band 4 wordt verkocht voor minder dan $ 30, terwijl de Charge 3 (bekijk op Amazon) voor bijna $ 100 wordt verkocht. De Mi Band 4 heeft zelfs een kleurendisplay, wat de Fitbit Charge 3 niet heeft. Als u een budgettracker met een betere nauwkeurigheid wilt, is de Charge 3 waarschijnlijk de juiste keuze. Als je gewoon een fitnesstracker wilt uitproberen, is de Mi Band 4 een goede keuze.

Indrukwekkend, vooral voor de prijs

De Xiaomi Mi Smart Band 4 biedt veel functies voor een beetje geld.

• Productnaam Mi Smart Band 4