Spyro Reignited Trilogy Review: Little Dragon, Big Value

Spyro Reignited Trilogy doet recht aan zijn dappere held en herschept deze klassieke missies voor een gloednieuw tijdperk.

Activision Spyro Reignited Trilogy

We hebben Spyro Reignited Trilogy gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Lang voordat hij als inspiratie diende voor de Skylanders-speelgoed-spellen, was Spyro the Dragon zelf een echte game-ster. Beginnend met de originele Spyro the Dragon uit 1998 op de eerste PlayStation-console, begon de pittige paarse vuurspuwer kort daarna een hittrilogie met Spyro 2: Ripto's Rage en Spyro: Year of the Dragon.

Nu zijn alle drie deze games beschikbaar voor huidige consoles en pc via de Spyro Reignited Trilogy, die meer doet dan alleen deze decennia-oude platformactiegames naar moderne apparaten overzetten. Alle drie de games zijn liefdevol vernieuwd met prachtige nieuwe graphics, terwijl het originele kader van elk avontuur intact is gebleven - en alle drie zijn verkrijgbaar in een enkel, redelijk geprijsd pakket, waardoor dit een ideale keuze is voor zowel jongere kinderen als nostalgische fans.

Plot: Dappere gevechten vooruit

In de originele Spyro the Dragon bevindt de jonge draak zich in een gevaarlijke situatie wanneer de kwaadaardige Gnasty Gnorc zijn magie gebruikt om elke andere draak in het koninkrijk te kristalliseren. Je reist door de vijf werelden van het Drakenrijk om elke draak te redden door ze te bevrijden met je vuurademhaling - en dan voor eens en voor altijd af te rekenen met Gnasty Gnorc.

Alle drie de games zijn liefdevol vernieuwd met prachtige nieuwe graphics, terwijl het originele kader van elk avontuur intact blijft.

In Spyro 2: Ripto's Rage gaat de held op zoek naar een vakantieplek na zijn vermoeiende oorspronkelijke zoektocht, maar wordt in plaats daarvan door een portaal naar het rijk van Avalar getrokken. Daar wordt hij gerekruteerd door Elora de Faun, Hunter de Cheetah en de Professor om de slechterik Ripto te helpen verslaan. Ondertussen vindt Spyro: Year of the Dragon hem terug in zijn thuisland, maar dan worden 150 drakeneieren gestolen door een tovenares uit de Forgotten Worlds. Spyro moet dan alle eieren van die onbekende locatie verzamelen, terwijl hij samenwerkt met een nieuwe cast van extra speelbare personages.

Gameplay: vlammende, benaderbare actie

Een groot deel van de gameplay van Spyro Reignited Trilogy is vastgelegd in het eerste deel, dat echt de toon zet voor de hele trilogie. In alle drie de games besturen spelers Spyro zelf, terwijl je rond de werelden rent, over gevaren en tussen platforms springt, vuur spuwt om vijanden aan te vallen of te verdoven, en naar voren stormt om vijanden te verslaan en verdedigingswerken te doorbreken.

Spyro Reignited Trilogy laat je los op vrij grote werelden, waardoor je edelstenen kunt verkennen en verzamelen terwijl je tegen vijanden vecht, mededraken redt, schatkisten opent en uiteindelijk vecht tegen iets moeilijkere eindbazen.

Alle drie de spellen zijn zeer toegankelijk en kindvriendelijk. Voor het grootste deel zijn de Spyro-spellen vrij ongecompliceerd. Ze kunnen op bepaalde plaatsen nog steeds een uitdaging zijn en vereisen enige strategie, zoals weten welke aanvallen je moet gebruiken tegen welke soorten vijanden, of begrijpen wanneer een vijand het meest kwetsbaar is om aan te vallen. Het grotendeels simplistische en ongecompliceerde karakter van de niveaus betekent echter dat zelfs jongere spelers een goede tijd moeten hebben om zich te verplaatsen en de obstakels te overwinnen waarmee ze worden geconfronteerd. Aan de andere kant kunnen meer doorgewinterde en/of oudere spelers sneller moe worden van de gameplay die hetzelfde aanvoelt.

Elk afzonderlijk element heeft een visuele revisie gekregen en het is veel meer dan alleen een nieuwe verflaag.

Geleidelijk breidt de trilogie de reikwijdte van de gameplay uit. Spyro 2: Ripto's Rage voegt nieuwe mechanica toe, zoals de mogelijkheid om onder water te zwemmen om toegang te krijgen tot items en nieuwe gebieden, evenals klimmen en een krachtige, duikende head-bash-aanval. Het vervolg bevat ook verschillende power-ups, zoals die waarmee Spyro ijs kan ademen in plaats van vuur, of waarmee je naar veel hogere bestemmingen kunt springen.

Spyro: Year of the Dragon biedt nogal wat meer variatie, omdat het naast Spyro verschillende extra speelbare personages introduceert. Elk heeft zijn eigen specifieke niveaus die zijn ontworpen rond zijn unieke vaardigheden, zoals de dubbele sprongvaardigheid van Sheila de Kangoeroe en pinguïn Sgt. James Byrd die in de lucht kan fladderen en raketten kan afvuren. En terwijl Ripto's Rage enkele eenvoudige minigames introduceert, breidt Year of the Dragon de selectie nog verder uit.

Alle drie de spellen zijn ook ideaal voor voltooiers, aangezien er over de hele wereld talloze verzamelobjecten te vinden zijn. Spelers hoeven niet alles te vinden om simpelweg de levels te voltooien en verder te gaan, maar die verzamelobjecten bieden een extra stimulans voor spelers die alle hoeken en gaten willen verkennen en het meeste uit het spel willen halen. Dit is een pakket waar spelers mogelijk tientallen uren aan kunnen besteden, mochten ze daarvoor kiezen.

Een terugkerend probleem dat we tegenkwamen, was de camera, die vaak niet het beste gezichtspunt voor de actie biedt, vooral als je probeert vijanden te achtervolgen en te rammen. Zowel de passieve als de actieve camera-opties zijn niet precies genoeg, en het is een van de zeldzame elementen van de game die echt de leeftijd van de originele Spyro-games laat zien. Moderne 3D-games hebben doorgaans veel verfijndere en responsievere camerasystemen, maar dat deel van de game voelt niet significant getransformeerd in deze geremasterde editie. Het is geen groot probleem, maar het kan soms lastig zijn.

Graphics: Prachtig opnieuw ontworpen

Spyro Reignited Trilogy is een prachtig ogend spel dat zijn fantasiewerelden een kleurrijke, cartoonachtige uitstraling geeft. Elke bijgewerkte game behoudt de kern van de originele ervaring, met dezelfde levelontwerpen en vijandelijke plaatsingen, maar elk afzonderlijk element heeft een visuele revisie gekregen. Het is veel meer dan alleen een nieuwe verflaag, aangezien de originele PlayStation-console alleen gekartelde en zeer simplistische personages en werelden kon produceren.

Spyro Reignited Trilogy is een prachtig uitziende game die zijn fantasiewerelden een kleurrijke, cartoonachtige allure geeft.

Hier zorgen de weelderige graphics ervoor dat Spyro fris en modern aanvoelt, met goed geanimeerde helden en vijanden en onderweg prachtig terrein. Hoewel de PlayStation 4-, Xbox One- en pc-versies profiteren van scherpere graphics en extra details, ziet de Nintendo Switch-versie er ook geweldig uit, of je nu op het handheld-scherm speelt of aangesloten op een tv. Alle versies hebben ook uitgebreide stemacteurs om het verhaal van elke game te helpen weergeven.

Geschikt voor kinderen: het is voor hen gemaakt

Er is weinig om je zorgen over te maken met Spyro Reignited Trilogy. Alle drie deze games waren eind jaren '90 behoorlijk kindvriendelijk, en dat is niet veranderd met de verbeterde graphics. Het is een actie-ervaring en Spyro zal zijn aanvals- en vuuraanvallen gebruiken om vijanden te verslaan, die snel uit het zicht verdwijnen. Het is echter allemaal erg cartoonesk en helemaal niet realistisch.

De ESRB beoordeelt Spyro Reignited Trilogy als "Everything 10+" voor "Cartoon Violence" en "Comic Mischief", daarbij verwijzend naar zijn aanvallen en ook vijandelijke Gnorc-soldaten die kort de achterflappen van hun uniformen optillen om te "maan" Spyro voordat hij wijst en lacht. Dat klinkt misschien grof, maar op dit moment is het nauwelijks merkbaar. We zouden niet aarzelen om dit spel aan kinderen onder de 10 te geven.

Prijs: drie-voor-één

Spyro Reignited Trilogy is van grote waarde, verpakt in drie volledig geremasterde avonturen voor een adviesprijs van $ 40. Ze zien er zeker niet uit als oude games, ook al bieden sommige nieuwere platformactiegames (zoals Super Mario Odyssey op de Nintendo Switch) meer variatie en meer diepgang in de gameplay.

De enorme hoeveelheid gameplay hier maakt Spyro Reignited Trilogy echter een uitstekende keuze voor gezinnen en old-school fans van de serie. En aangezien de PlayStation 4- en Xbox One-versies al een tijdje uit zijn, hebben we gezien dat ze op dit moment voor minder dan $ 30 werden verkocht. De nieuwere switch- en pc-poorten bevinden zich nog steeds rond de adviesprijs.

Spyro Reignited Trilogy vs. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

De Spyro Reignited Trilogy volgt in wezen de vorm van Activision's recente Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, aangezien beide pakketten een trio van geliefde PlayStation-games uit de jaren 90 bevatten en ze een aanzienlijke visuele upgrade geven, terwijl de kernervaring intact blijft. Beide zijn even effectief in het presenteren van het klassieke spel op een meer smakelijke, moderne manier of, in wezen, de versie die fans zich in hun hoofd zouden kunnen voorstellen, in plaats van de echte old-school games met onhandige, 20 jaar oude graphics.

Het belangrijkste verschil hier is dat de Crash Bandicoot-spellen extreem moeilijk en meedogenloos kunnen zijn, omdat die platformactie-uitdagingen vaak gericht zijn op snelheid en precisie terwijl je over gevaren springt en vijanden ontwijkt. Spyro Reignited Trilogy heeft een veel meer ontspannen en nonchalante toon en zal jonge spelers minder snel frustreren. Dat maakt Spyro de betere keuze voor gezinnen met minder ervaren spelers.

Het heeft nog steeds een vonk

Spyro Reignited Trilogy is misschien niet de meest meeslepende platform-actie-ervaring voor fans van moderne genres, maar dit geremasterde pakket is een geweldige optie voor jongere kinderen dankzij de eenvoudige gameplay en cartoonachtige toon. Het is ook een welkome upgrade voor fans van de decennia-oude originele games, waarbij de geest van de klassiekers behouden blijft en er tegenwoordig veel gemakkelijker van kan worden genoten.

• Productnaam Spyro Reignited Trilogy
  • Product Merk Activision
  • Prijs $39,99