Xbox One Elite Series 2 Controller Review: een van de beste controllers aller tijden

Na het oplossen van de vele problemen met de Series 1 Elite-controller, heeft Microsoft een van de beste gamecontrollers gemaakt die ooit zijn gemaakt met de Series 2.

Microsoft Xbox One Elite Series 2-controller

We hebben de Xbox One Elite Series 2-controller gekocht zodat onze deskundige recensent deze grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

De originele Xbox One-controller heeft nogal wat veranderingen en iteraties ondergaan gedurende de lange levensduur van de console. Je hebt de originele versie die is gelanceerd met de Xbox One, een licht bijgewerkte versie daarvan, de One S-controller en vervolgens de Elite. Elk van deze controllers werd destijds redelijk goed ontvangen, maar Microsoft heeft ze door de jaren heen zorgvuldig verbeterd en bijgewerkt om ze nog beter te maken.

We hebben de originele Elite-controller van $ 150 beoordeeld toen deze jaren geleden debuteerde en was dol op bijna elk aspect ervan, maar hij was niet vlekkeloos vanwege het ontbreken van een paar belangrijke functies en enkele duurzaamheidsproblemen. Dit is waar de onlangs bijgewerkte Elite Series 2-controller binnenkomt. Luisterend naar feedback van gamers over de zwakke punten van Series 1, heeft Microsoft uitgebracht wat waarschijnlijk de laatste iteratie van de Xbox One-controller is, en het is vrijwel perfect- op voorwaarde dat je bereid bent het hoge prijskaartje te betalen.

Ontwerp: donker, stevig en boordevol functies

Het algemene formaat van de Elite Series 2 neemt de basis XB1-controller en bouwt voort op dat uitstekende ontwerp door talloze extra's en functies toe te voegen. In tegenstelling tot de eerste Elite-controller gebruikt deze versie echter de nieuwere One S-modelcontroller als basis. Dit betekent dat er geen tweedelig ontwerp meer is waarbij de boven- en onderkant van de controller gescheiden zijn. De constructie is misschien minder flitsend en heeft niet langer een tweekleurige afwerking, maar het voelt veel steviger aan en zorgt voor een slanker uiterlijk.

De Series 2 is opvallend mooi, met een subtiele matzwarte afwerking die de centrale body vormt en overal donkere chromen accenten. De originele Elite gebruikte geborsteld aluminium als accenttoon, maar dat is verwisseld voor een donkerdere gunmetal-afwerking waar ik persoonlijk dol op ben. Deze accenttoon is te vinden langs de bovenste bumpers en triggers (die nu van getextureerd plastic zijn), evenals de analoge sticks en de Xbox / home-knop. Je zult ook merken dat de mini-USB-poort aan de bovenkant nu USB Type-C is. Afgezien van mijn persoonlijke droom dat deze USB-poort het universele ontwerp voor alle elektronica wordt, biedt deze implementatie een superieure poort met betere gegevensoverdrachtsnelheden en snellere oplaadtijden, dus het is leuk om hier te zien.

De grepen zijn deze keer zwaar vernieuwd (een welkome afwisseling omdat ze een zwak punt waren voor duurzaamheid op de Series 1), rond de achterkant, zijkanten en voorkant gewikkeld voor een naadloze textuur. Ook veranderd ten opzichte van de vorige Elite, zijn deze handvatten niet langer grijs, maar in plaats daarvan een mooie zwarte tint die past bij de rest van deze zwarte schoonheid.

Voor het gezicht van de Series 2 zijn de vier iconische Xbox-knoppen ongewijzigd, maar elders zijn er een paar kleine veranderingen. De tuimelschakelaar van de Series 1 is nu verwisseld voor een eenvoudige drukknop waarmee u met nog meer flexibiliteit kunt schakelen tussen kant-en-klare profielen. Het is gemakkelijker om per ongeluk te duwen, maar we vonden het geen probleem.

Een van de meest opvallende veranderingen op dit gebied is de D-pad, die met zijn glanzende aluminium oppervlak niet langer uit het ontwerp steekt. Deze keer heeft het een platte zwarte kleur die veel beter past bij het algehele uiterlijk van de Series 2. Het heeft nog steeds het ontwerp van de radarschotel dat ik persoonlijk een van de beste D-pad-ontwerpen vind voor elke ooit gemaakte controller.

De Series 2 is opvallend mooi, met een subtiele matzwarte afwerking die de centrale body vormt en enkele donkere chromen accenten overal.

De achterkant van de Series 2 is iets anders dan zijn voorganger, voornamelijk het ontbreken van een verwijderbare batterij. Nu is deze verandering een beetje polariserend om twee belangrijke redenen. Een oplaadbare batterij is superhandig, omdat je hem gewoon kunt aansluiten en opladen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het zoeken naar nieuwe batterijen. Aan de andere kant zal deze batterij, zoals alle oplaadbare batterijen, uiteindelijk verslijten en uiteindelijk vervangen moeten worden, wat je niet meer alleen kunt doen. Net zoals smartphones die verwijderbare batterijen hebben gedumpt, lijkt het erop dat steeds meer apparaten die optie verlaten. We zijn persoonlijk dol op het meegeleverde oplaadbare pakket en het gaat vermoedelijk 10 jaar mee, maar als het versleten raakt, is je enige optie om het op te sturen om Microsoft het te laten vervangen.

Er is ook een minimale oplaadstrip waar de batterij zit, zodat je het meegeleverde dock kunt gebruiken dat op je USB-C-kabel is aangesloten om de controller op te laden wanneer deze niet in gebruik is. Dit dock is een uitstekend voordeel van de Series 2, waardoor er geen docks van derden nodig zijn die vaak met problemen worden geplaagd. Ik vond het handig om dit dock altijd op de Xbox aangesloten te laten, zodat ik de controller daar kon plaatsen om snel op te laden tussen gamesessies of aan het einde van de nacht.

Batterij terzijde, de achterkant van de Series 2 heeft ook de optionele paddles en extra knoppen als je die wilt gebruiken voor extra maatwerk. Het enige verschil hiermee is de afwerking, die nu aansluit bij de donkere toon van de D-pad. Ten slotte keren de haartriggers terug, maar hebben nu drie verschillende instellingen in plaats van twee, wat nog meer potentieel biedt om aan te passen.

Het laatste deel van het ontwerp dat we willen bespreken, is het geval. De eerste Elite bevatte ook een hoes, maar ook deze is vernieuwd voor de Series 2. Het eerste dat opv alt, is dat het niet helemaal dezelfde zaak is die zojuist is herhaald. Nadere inspectie leert dat het materiaal ook een beetje is veranderd, waardoor het gladder en minder krassend is. De rits maakt ook gebruik van de nieuwe gunmetal afwerking. Een van de belangrijkste wijzigingen aan de behuizing is dat de bovenkant nu een poort voor het oplaadstation bevat, zodat je zelfs je controller rechtstreeks in de behuizing kunt opladen.

In de behuizing is het materiaal ook verwisseld van grijs naar zwart om het donkere thema van de Series 2 voort te zetten. Je zult ook merken dat het schuimkussen er niet meer is, want daar zit het dock. Dit dock kan worden verwijderd of in de hoes worden gebruikt en wordt bevestigd met een sterke magneet. De laatste twee delen van de koffer zijn ongewijzigd ten opzichte van serie 1, met een mesh-houder voor accessoires aan de bovenkant en een schuimorganizer om alle verwisselbare thumbsticks en paddles vast te houden wanneer ze niet in gebruik zijn.

Comfort: stevig, maar verdomd comfortabel

De originele Elite was misschien wel de meest comfortabele controller die ik ooit heb gebruikt, dus met de Series 2 had ik hoge verwachtingen van deze afdeling. Dankzij enkele slimme maar subtiele veranderingen door het Microsoft-team is deze controller nog beter.

De belangrijkste punten van ergonomische superioriteit die de Elite heeft ten opzichte van de goedkopere XB1-controllers, komen voort uit de afwerking, grepen en pure maatwerk waarmee elke gebruiker zijn controller naar eigen voorkeur kan aanpassen. Met zoveel opties tussen verschillende combinaties van thumbsticks, D-pads en paddles, kan iedereen na wat experimenteren de optimale setup vinden.

De grepen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van dit rijk, omdat je handen daar het grootste deel van de tijd in contact zullen komen met de controller. Gelukkig zijn ze nog beter op de Series 2. Terwijl de originele Elite alleen rubberen handgrepen langs de achterkant had, heeft de Series 2 ze rond de volledige omtrek van het apparaat gewikkeld. Dit betekent dat je handen er volledig op rusten, wat zorgt voor een mooi gripvast oppervlak dat nooit glad wordt.

Het laatste troostpunt dat ik op de Series 2 op prijs stelde, zijn de getextureerde triggers. Hoewel het een beetje een gimmick was, vond ik het beter geschikt om snel te identificeren tussen de triggers en bumpers, vergelijkbaar met hoe de home-rij op je toetsenbord hobbels heeft.

Het enige echte probleem dat sommige gebruikers als een nadeel van deze controller zien, is dat het een behoorlijk fors apparaat is. De controller weegt 348 gram met alle opzetstukken, dus het is even wennen in vergelijking met de 210 gram S controller. Ik hou persoonlijk van het grootste deel, omdat het premium aanvoelt, maar het is misschien niet voor iedereen.

Configuratieproces en software: Bluetooth, eindelijk

Een van onze grootste problemen met de originele Elite-controller was dat het ondanks het premium prijskaartje geen Bluetooth-functionaliteit had. Toen ik zag hoe de veel goedkopere ONE S-variant dit omvatte, was het nog frustrerender. Gelukkig luisterde Microsoft naar onze collectieve tirades en voegde Bluetooth toe aan de Series 2, wat het aantal apparaten waarmee het kan worden gebruikt drastisch verbetert.

Het algemene installatieproces voor de nieuwe Series 2 is snel en eenvoudig (meer dan de eerste Elite). Laten we dus bespreken hoe u het kunt gebruiken met zowel uw Xbox One als pc. Zorg er allereerst voor dat de oplaadbare batterij voldoende is opgeladen (hij komt opgeladen uit de doos) en dat je klaar bent om hem te koppelen met de console.

Om dit te doen, zet u eerst uw console aan en wacht u tot deze volledig is opgestart. Schakel nu de controller in en houd de koppelingsknop aan de bovenkant ingedrukt totdat het Xbox-symbool knippert. Doe vervolgens hetzelfde op de koppelingsknop van uw console totdat beide snel beginnen te knipperen (dit geeft aan dat ze naar elkaar zoeken). Eenmaal gekoppeld, zal het knipperen langzamer gaan en dan volledig stoppen om aan te geven dat ze succesvol zijn gekoppeld.

Zoals we eerder vermeldden, betekent de toevoeging van Bluetooth dat het gebruik van de Series 2 met je pc nog eenvoudiger is dan eerdere Xbox One-controllers. Voor degenen die van plan zijn hun Elite Series 2 met een pc te gebruiken, is dit misschien wel de beste upgrade ten opzichte van de Series 1, omdat je de irritant grote adapter niet langer nodig hebt om hem met je pc te koppelen (waardoor je ook $ 25 extra bespaart).

Alles wat we niet leuk vonden aan de originele Elite-controller is verbeterd met de tweede iteratie, waardoor het de beste first-party controller is die je kunt krijgen voor XB1 of pc.

Om dit te doen, moet u er eerst voor zorgen dat uw pc de Windows 10-jubileumupdate uitvoert en dat uw controller ook is bijgewerkt. Vervolgens kunt u de controller inschakelen en naar de computer gaan. Selecteer op uw bureaublad Start > Instellingen > Apparaten > Bluetooth en andere apparaten en schakel vervolgens Bluetooth in zodat het de controller kan detecteren. Nadat je dit hebt gedaan, zou je "Xbox Wireless Controller" moeten zien verschijnen, en je kunt nu vanaf daar op "koppelen" klikken en je bent klaar om te gamen.

Voor degenen die hun pc willen gebruiken voor lokale multiplayer-games, moet worden opgemerkt dat u slechts één Bluetooth-controller tegelijk op uw pc kunt aansluiten. Naast die beperking kun je in deze modus ook geen bijlagen zoals headsets, chatpads of de stereo-adapter gebruiken.

Als je van plan bent deze controller te kopen om te gebruiken met andere elektronica die Bluetooth-apparaten ondersteunt, zorg er dan voor dat je wat onderzoek doet voordat je eraan begint, want het werkt niet altijd met alles. Dat gezegd hebbende, zijn we erin geslaagd om de controller te koppelen met een paar andere apparaten die niet officieel werden ondersteund.

Prestaties/Duurzaamheid: Verbeterde prestaties en duurzaamheid

Om de prestaties van de nieuwe Elite Series 2-controller te testen, heb ik dit apparaat enkele uren gamen op zowel pc- als Xbox One-platforms met een aantal games en lay-outs. De resultaten waren veelbelovend, dus laten we eens nader kijken.

Verbeterde prestaties in games is een van de grote verkoopargumenten van de Elite, die op de markt wordt gebracht voor spelers die een voordeel willen behalen ten opzichte van degenen met reguliere controllers. Hoewel subtiel, had ik het gevoel dat de Elite enkele kleine aspecten van mijn gameplay verbeterde, hoewel vaardigheden dit op alle mogelijke manieren overtreffen.

Voor zaken als shooters geven de haartriggers je een lichte toename van de reactietijd, omdat er minder trekkracht is, maar het is even wennen. De langere thumbsticks helpen vermoedelijk met zaken als richttijd, maar om eraan te wennen, moet je het een beetje opnieuw leren om het spiergeheugen opnieuw te bedraden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de kortere sticks, maar voor elk hun eigen.

De paddles zijn geweldig om extra functionaliteit aan je controller toe te voegen die niet-Elite-controllers niet kunnen aanraken. Voor racegames zoals Forza betekent het gebruik van deze om te schakelen dat je dit kunt doen zonder je vingers van andere knoppen te hoeven halen. Omdat deze echter uniek zijn voor de Elite-controllers, zullen nieuwe gebruikers een steile leercurve hebben om ze met succes in hun gameplay te implementeren.

Dit prijskaartje maakt het niet alleen de duurste first-party controller die er is, maar ook bijna de kosten van een gloednieuwe Xbox One S-console.

De verbeterde D-pad is misschien wel mijn favoriete onderdeel om de spelprestaties onmiddellijk te verbeteren. Voor dingen als platformgames of vechtspellen is het ontwerp van de schotel uitzonderlijk goed om je te helpen bij het maken van combo's of lastige bewegingen, en ik heb het altijd uitgerust.

Het maakt niet uit met welke games we de Series 2 hebben gebruikt, van Destiny 2 tot Dragon Ball Fighter Z en meer, we vonden dat de controller een subtiele maar merkbare prestatieverbetering gaf ten opzichte van een gewone controller. Dat gezegd hebbende, het zal je niet drastisch beter maken, dus ga er niet op hopen.

In termen van duurzaamheid lost deze nieuwe Series 2 verschillende zwakke punten van de Series 1 op. De rubberen handgrepen waren vroeger een bijzonder zwak punt, dat na verloop van tijd losraakte van het lichaam. Het lijkt erop dat Microsoft dit heeft opgelost, maar de tijd zal het leren.

De bumpers op elke XB1-controller tot aan de One S waren een ander punt van mislukking vanwege het dunne plastic stuk waarmee ze aan de controller waren bevestigd. Als je je controller precies op de juiste plek liet vallen, zelfs vanaf een kleine hoogte, braken ze vaak en flopten ze rond, waardoor je hem ter reparatie moest opsturen of hem zelf thuis moest repareren. De originele Elite had hier ook last van, en dat heb ik ondervonden bij mijn eerste toestel. Nu de Series 2 is opgebouwd uit de S-controller, is dit vermoedelijk geen probleem meer.

Hoewel we geen duurzaamheidsproblemen hebben ondervonden met onze controller, moet de duurzaamheid op lange termijn op een later tijdstip worden beoordeeld, hoewel er enkele upgrades lijken te zijn ondergaan om problemen uit het verleden op te lossen.

Prijs: alsof je een gloednieuwe console koopt

Op dit moment verkoopt de Elite Series 2-controller een adviesprijs van $ 249,99, ongeveer $ 100 meer dan zijn voorganger. Dit prijskaartje maakt het niet alleen de duurste first-party controller die er is, maar ook bijna de kosten van een gloednieuwe Xbox One S-console (of drie gloednieuwe titels). Dat kan een moeilijke verkoop zijn voor de gemiddelde gamer.

Natuurlijk, alle meegeleverde extra's, aanpassingsmogelijkheden en het ultra-premium gevoel zijn leuk, maar rechtvaardigt dat de kosten? Welnu, dat is uiteindelijk aan jou om te beslissen, maar als je van plan bent om het aanpassingspotentieel volledig te benutten, is het waarschijnlijk de moeite waard. Anders is de One S waarschijnlijk voldoende.

Het argument zou kunnen zijn dat als je bedenkt dat je een Bluetooth-controller krijgt die op XB1 en pc kan werken, een oplaadstation en een leuk hoesje om alles bij elkaar te houden, de kosten niet verschrikkelijk zijn. Maar als je al die dingen voor minder wilt hebben, kun je een S-controller, dock en case pakken voor veel, veel minder.

Xbox One Elite Series 2-controller versus Xbox One Elite Series 1-controller

Omdat de Elite-controller echt een klasse apart is, is de grootste concurrent de eerste generatie, die nog steeds bij een aantal retailers kan worden gekocht. We gaan de twee snel vergelijken om te zien welke het beste bij u past.

Dus we hebben in dit artikel veel van de verschillen tussen de twee series behandeld, en hoewel de tweede iteratie veel verbeterd is ten opzichte van de eerste, is de originele Elite nog steeds een perfect capabele controller met de meeste van dezelfde functies. Nu de nieuwe uit is, is het oudere model ook een beetje in prijs gedaald, waardoor het aantrekkelijker wordt. De prijs van de Series 1 kan enorm variëren van slechts $ 100 tot het originele label van $ 150, afhankelijk van waar je kijkt, maar tot $ 80 besparen voor een controller met grotendeels dezelfde functies is een uitstekende manier om in de Elite-serie voor minder.

Kosten terzijde, er zijn een paar belangrijke dingen die je verliest als je voor het eerste model gaat. Misschien wel het meest opvallende voordeel van de Series 2 is Bluetooth-connectiviteit. Deze belangrijke functie betekent dat je de opdringerige draadloze USB-adapter niet langer nodig hebt om hem met een pc te gebruiken, en hij werkt ook met meer apparaten. Het andere grote voordeel zijn de duurzaamheidsverbeteringen bij de tweede iteratie, waardoor deze nog langer mee zou moeten gaan.

Een werkelijk geweldige controller met een hoge prijs

Alles wat we niet leuk vonden aan de originele Elite-controller is verbeterd met de tweede iteratie, waardoor het de beste first-party controller is die je kunt krijgen voor XB1 of pc. De steile prijs kan echter een harde pil zijn om te slikken voor gebruikers die niet graag uitgeven.

• Productnaam Xbox One Elite Series 2-controller
  • Productmerk Microsoft
  • MPN 400063527030