Sony PlayStation VR Review: fatsoenlijke console VR verbeterd door geweldige games

De PlayStation VR is een erg leuke toevoeging aan de PlayStation 4-console-ervaring en een solide en redelijk geprijsde instap in VR.

Sony PlayStation VR

We hebben de Sony PlayStation VR gekocht zodat onze deskundige recensent deze grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview

De PlayStation VR is een gestroomlijnde, futuristisch ogende headset die rechtstreeks op de PlayStation 4 (of Pro)-console kan worden aangesloten en bovenop je hoofd kan worden geplaatst, waardoor je wordt ondergedompeld in 360-graden gamewerelden en actieve speelervaringen. VR-headsets voor pc's zoals de HTC Vive en Oculus Rift kunnen betere graphics en complexere ervaringen op kamerschaal bieden tegen hogere totale aanschafkosten (tussen headset en computer), maar de PlayStation VR levert nog steeds een sterk en kosteneffectiever ervaring die heel gemakkelijk te gebruiken en te genieten is. En het heeft een aantal van de beste VR-games die er zijn.

Design en comfort: slim gebouwd

De meeste VR-headsets worden stevig aan uw hoofd vastgemaakt en vertrouwen op spandex/klittenband om ervoor te zorgen dat de headset tijdens gebruik niet in uw gezicht zakt. De PlayStation VR heeft een veel andere, maar slimmere benadering.

In plaats van riemen te gebruiken, zit de PlayStation VR bovenop je hoofd en hangt het vizier voor je ogen. Het heeft een goed dempende, rubberen ring die om je hoofd past. Zodra je de juiste positie hebt gevonden, vergrendelt een kleine draaiknop aan de achterkant de positie en trekt de band net genoeg aan om hem op zijn plaats te houden.

Het vizier zelf is ook intelligent ontworpen, zodat je het omhoog en weg van je gezicht kunt schuiven en op zijn plaats kunt vergrendelen. Dit biedt een aantal voordelen: het is gemakkelijker om het vizier op je gezicht en op de juiste plek te krijgen, vooral voor brildragers, en de rubberachtige barrière voelt beter geschikt voor het plaatsen van een bril dan veel andere headsets. Als de lenzen tijdens het spelen mistig worden of als u even buiten de headset moet kijken, kunt u het vizier ook gewoon een paar centimeter naar buiten schuiven in plaats van de headset volledig te verwijderen. Dat gezegd hebbende, het PlayStation VR-vizier omsluit je gezicht niet zo goed als andere headsets, waardoor er mogelijk wat licht van buiten naar binnen v alt.

En hoewel de PlayStation VR zwaar is samengesteld uit plastic, geven de gloeiende blauwe lichten en het ronde ontwerp hem een bijna futuristische uitstraling. Niemand ziet er ooit echt cool uit terwijl hij een VR-headset draagt en bewegingen nabootst in een digitale wereld, maar de PlayStation VR ziet er wel netjes uit.

Configuratieproces: het zijn veel kabels

Het instellen van de PlayStation VR is niet per se moeilijk, maar het is wel arbeidsintensief. Er zijn veel snoeren om aan te sluiten en hardware-onderdelen om de ervaring tot leven te brengen.

De PlayStation VR wordt geleverd met een kleine processoreenheid, die rechtstreeks op de PlayStation 4 kan worden aangesloten om wat extra rekenkracht voor de headset toe te voegen. Je hebt een HDMI-kabel die van je tv naar de processoreenheid loopt en een andere van je processoreenheid naar de PlayStation 4, evenals een USB-kabel tussen de twee. Er is ook een aparte voedingssteen voor de processoreenheid, en je moet ook de PlayStation-camera aansluiten, die nodig is om de headset en bewegingscontrollers te zien en te volgen.

Het is een beetje vervelend, vooral als je niet al die kabels en extra stukjes op hun plaats wilt laten als je de PlayStation VR niet gebruikt. Dat betekent dat je elke keer dat je speelt alles moet instellen en verwijderen, wat veel meer tijd kost dan alleen een zelfstandige, draadloze headset zoals de Oculus Quest op te zetten en op de aan/uit-knop te drukken.

De nieuwere CUH-ZVR2-revisie van de PlayStation VR-headset brengt zeer kleine wijzigingen aan in het ontwerp, waaronder het verplaatsen van de aan / uit-knop van een in-line afstandsbediening naar de headset, en het enigszins aanpassen van de processoreenheid. Bovendien laat de processoreenheid van de originele CUH-ZVR1-headset (hier besproken) u geen 4K-signaal door naar uw tv wanneer u geen VR-games speelt, wat betekent dat u de eenheid volledig uit uw opstelling moet verwijderen gaming en mediagetrouwheid op een 4K-tv. Het CUH-ZVR2-model heeft dat probleem niet.

Zodra alle snoeren zijn aangesloten en de apparaten op hun plaats zitten, hoeft u alleen maar de controllers draadloos te synchroniseren. Sommige games gebruiken de standaard DualShock 4-gamepad, terwijl andere de PlayStation Move-bewegingscontrollers gebruiken (een of beide). Bij sommige spellen kun je ook tussen de twee opties kiezen.

Prestaties: inconsistenties blijven bestaan

Vanuit het oogpunt van in-game en in-headset prestaties zien PlayStation VR-games er vaak geweldig uit en werken ze goed. Dat gezegd hebbende, dit is niet het VR-scherm met de hoogste resolutie op de markt, met een resolutie van slechts 1.080 bij 960 in elk oog. Vergelijk dat eens met de enorme resolutie die wordt geboden door de nieuwe Oculus Quest, die 1.440 bij 1.600 heeft voor elk oog.

Tekst en menu's kunnen er grillig uitzien op de PlayStation VR, maar als je eenmaal in de game zit, verbergen de kleurrijke omgeving en snelle actie de tekortkomingen snel. Zie het als de Nintendo Switch. Natuurlijk klinkt het 720p-scherm van het systeem teleurstellend, maar de games van Nintendo zien er nog steeds geweldig uit. De PlayStation VR voelt heel erg zo. Het is een bescheiden scherm, maar de krachtige PlayStation 4 levert nog steeds meeslepende, meeslepende ervaringen.

Merk op dat er een standaard PlayStation 4 en een krachtigere PlayStation 4 Pro is, die ondersteuning voor 4K-resolutie toevoegt en meer details in games en stabielere prestaties mogelijk maakt. We hebben de PlayStation VR getest met de PlayStation 4 Pro voor deze review, maar hebben de headset in het verleden gebruikt met de standaard PlayStation 4 en hebben geen significant andere ervaring opgemerkt. Met andere woorden, we raden je niet aan om de PS4 Pro te kopen, alleen omdat je hoopt op verbeterde VR-prestaties. Eventuele verbeteringen zijn waarschijnlijk zeer klein.

Tekst en menu's kunnen er grillig uitzien op de PlayStation VR, maar als je eenmaal in de games zit, verbergen de kleurrijke omgeving en snelle actie de tekortkomingen snel.

VR-games die met de DualShock 4-controller worden gespeeld, werken betrouwbaar goed, omdat de PlayStation Camera de positionering voor je acties niet hoeft te volgen. De PlayStation Move-toverstokken kunnen echter kieskeurig zijn. Tijdens het spelen zie je soms de in-game weergave van je Move-controller, of het nu een hand, een wapen, een wapenstok, enz. is, wegdrijven van de juiste positie.

Dit wordt meestal eenvoudig opgelost door de Move-controller te bewegen, waardoor deze terug naar de juiste positie in het spel gaat, maar het is een verontrustende sensatie. Af en toe reageren de PlayStation Move-controllers niet zo responsief als zou moeten, en we hadden problemen met het bereiken van of interactie met dingen die zich op afstand in een game bevonden, zoals het bereiken van items in shooter Blood & Truth of het aantrekken van de green in Everybody's Golf VR.

De cameragestuurde ervaring beperkt ook de mogelijkheden van PlayStation VR, aangezien de PlayStation Camera de lichten op de headset en gloeiende b altoppers van de PlayStation Move-controllers moet zien om ze goed te kunnen volgen in je ruimte. Als u zich afwendt of een controller achter uw lichaam of iets anders in de kamer verbergt, werkt deze mogelijk niet goed. Dit betekent dat grotere ervaringen op kamerschaal niet mogelijk zijn, en je zult ook af en toe problemen tegenkomen tijdens actievere games.

PlayStation VR-games voeren audio uit naar je tv of aangesloten geluidssysteem, net alsof je een PS4-game op de televisie speelt, dus daar verandert niets. Het wordt ten zeerste aanbevolen om een bedrade 3,5 mm-koptelefoon aan te sluiten voor een meer meeslepende VR-ervaring, maar helaas werkt de PlayStation VR niet met draadloze headsets. Zelfs Sony's eigen draadloze PlayStation-audioheadsets zorgen ervoor dat je een kabel kunt aansluiten om ze te gebruiken met de PlayStation VR.

Software: gelukkig bekend

De PlayStation VR draait op dezelfde systeemsoftware die je op de PlayStation 4 zelf ziet, met het bekende navigatiesysteem voor toegang tot games en apps, het wijzigen van instellingen en het openen van het menu tijdens het spelen. Als je de headset op hebt en door het vizier kijkt, zie je een plat beeld van het menu van je tv-scherm op een verder zwarte ruimte. In wezen kun je de binnenkant van je headset beschouwen als een screeningkamer voor 2D-inhoud, inclusief het spelen van niet-VR-games. Het algemene voordeel hier is dat de interface tussen de tv en de headset ongewijzigd is, dus er is weinig nieuws voor PS4-bezitters om te leren of zich aan te passen.

Games: behoorlijk robuuste bibliotheek

Sony's headset is niet de krachtigste die er is, maar de techgigant heeft zijn verbindingen versoepeld om de PlayStation VR aantoonbaar de beste gameselectie van elk VR-platform te geven. Er is meer VR-software voor Rift, Vive of Samsung's telefoongestuurde Gear VR, maar de door Sony samengestelde collectie heeft een groot aantal belangrijke game- en entertainmenteigenschappen, om nog maar te zwijgen van een aantal echt sterke en charmante originele ervaringen.

Wat betreft VR-exclusief, heeft de PlayStation VR Sony's eigen Astro Bot Rescue Mission, een heerlijk fantasierijk platform-actiespel dat zijn 3D-werelden gebruikt om met perspectief te spelen. Het heeft ook Tetris Effect, wat een vreemd spel lijkt om in VR te spelen totdat je wordt omringd door zijn dromerige achtergronden en visuele effecten, en je genesteld hebt in zijn soundscapes.

Aan de andere kant van het gamespectrum bevindt zich het angstaanjagende Resident Evil 7: Biohazard, dat de survival-horrorfranchise opnieuw verbeeldt als een echt freaky first-person-affaire. Er is ook Gran Turismo Sport, dat zo'n meeslepende rijervaring is dat je vooruitkijkt naar virtuele bochten als ze dichterbij komen. Sony's Wipeout: Omega Collection is ook een supercoole racer met futuristische hovercrafts die over gebogen, achtbaanachtige banen vliegen. Het is ook de PSVR-game waar je waarschijnlijk ziek van wordt, maar het is erg leuk als je maag het aankan.

Sony's headset is niet de krachtigste die er is, maar de techgigant heeft zijn geschatte verbindingen verbeterd om de PlayStation VR vandaag de dag misschien wel de beste gameselectie van elk VR-platform te geven.

Farpoint is ook een leuke ervaring, waarmee je buitenaardse beestjes op een vreemd planetair oppervlak kunt schieten met een grote, optionele PlayStation Aim Controller-accessoire. Het ziet er niet uit als een echt pistool, maar het voelt alsof je er een in het spel gebruikt. En de Aim Controller kan ook worden gebruikt voor andere shooters, zoals de squad-based Firewall: Zero Hour.

De PlayStation VR heeft ook veel van de groten die je op andere VR-platforms ziet, zoals het ritmespel Beat Saber, waarbij je met de Move-controllers zwaait als lichtzwaarden om door vliegende blokken te snijden op het ritme van een nummer. Er is ook Superhot VR, een inventieve shooter waarbij de wereld en zijn geweerdragende vijanden alleen bewegen als jij dat doet. De Move-controllers kunnen daar helaas een beetje onhandig mee zijn; het kan het beste worden gespeeld op de Oculus Quest. Andere hoogtepunten zijn de hilarische Job Simulator, het oogverblindende en tranceachtige Rez Infinite en het prachtige actie-/puzzelspel Moss.

Dat zijn de volwaardige games, maar de connecties van Sony met verschillende game-uitgevers hebben ook geleid tot compacte VR-ervaringen die worden geleverd met games zoals Star Wars Battlefront II, Call of Duty: Infinite Warfare, Tekken 7 en Kingdom Hearts III. Ze zijn als leuke bonusvoordelen omdat je een PlayStation-gamer bent.

Elke op zichzelf staande game kan worden gekocht en gedownload in de PlayStation Store van de console, en sommige grotere games worden ook in de detailhandel verkocht via fysieke Blu-ray-schijven.

Prijs: de moeite waard voor PS4-bezitters

De PlayStation VR is gelukkig aanzienlijk in prijs gedaald ten opzichte van de oorspronkelijke vraagprijs van $ 399 voor de headset zelf, of $ 499 voor een bundel met de PlayStation Camera en Move-controllers. Nu biedt Sony een aantal goedkopere bundels met games en de camera, sommige ook met de Move-controllers inbegrepen.

Deze bundels variëren doorgaans in prijs tussen $ 249 en $ 349, afhankelijk van de meegeleverde games en hardware, en dat is een behoorlijk goede deal voor wat uiteindelijk een meeslepende en gebruiksvriendelijke VR-ervaring is die kan meeliften op een bestaande PlayStation 4 console. Als je geen PS4 hebt, kijk je natuurlijk naar een extra aankoop van $ 299- $ 349, wat dit een veel duurdere algehele aankoop zou maken.

PlayStation VR versus Oculus Quest

De PlayStation VR kwam eind 2016 uit, dus het is geen verrassing om te zien dat nieuwere rivalen betere technologie gebruiken terwijl ze enkele van de oudere frustraties en beperkingen overwinnen. De nieuwe Oculus Quest is een volledig standalone en draadloze VR-headset met een eigen processor aan boord, waardoor het een genot is om te gebruiken. Er zit een oplaadbare batterij in, dus je hoeft hem niet aan te sluiten tijdens gebruik, en de zeer nauwkeurige bewegingscontrollers worden gevolgd door de vier camera's op de headset zelf.

The Quest heeft een aantal van dezelfde games als PlayStation VR, en je kunt echt het verschil zien met bewegingszware games zoals Beat Saber en Superhot VR, die veel nauwkeuriger en vloeiender aanvoelen met het volgsysteem van de Quest en Touch-controllers. Met $ 399 is de Quest duurder dan de PlayStation VR-headset alleen, maar goedkoper dan PSVR / PS4 samen. Het heeft momenteel minder games, sinds het net is uitgebracht, maar het heeft veel potentieel en veel vroege hype eromheen.

Leuke, betaalbare VR

De PlayStation VR is niet de meest gepolijste of verfijnde virtual reality-ervaring op de markt, maar hij is betaalbaar, heeft veel geweldige games en is goed genoeg om te overwinnen enkele technische problemen en beperkingen van het platform. Het is een must-buy voor elke bestaande PlayStation 4-bezitter met zelfs maar de minste interesse in VR, gezien de geweldige gamebibliotheek en zeer redelijke kosten als add-on-ervaring.

• Productnaam PlayStation VR
  • Product Merk Sony
  • UPC 815820020271