Yooka-Laylee Review: nostalgische platformgame voor kinderen uit de jaren 90

Yooka-Laylee is een opzettelijke terugroepactie naar de gloriedagen van de Nintendo 64-platformgame, en hoewel het een beetje te veel bezig is met zelfreferentiële humor, is het een behoorlijke moderne kijk op een bewezen formule.

Playtonic Games Yooka-Laylee

We hebben Yooka-Laylee gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Yooka-Laylee is een kleurrijke cartoon van een spel waarin twee slappe helden eropuit gaan om de gevoelige gestolen pagina's van een magisch boek te redden van een geldhongerige bedrijfsleider. Het is wat de videogame-industrie vaak een 'spiritueel vervolg' noemt. De ontwikkelaar, Playtonic Games, bestaat uit voormalige medewerkers van Rare, een Engelse studio die in 1998 de beroemde Banjo-Kazooie-serie begon. Het is 11 jaar geleden dat Rare een nieuwe Banjo-game maakte, dus Playtonic splitste zich af en gebruikte een wild succesvolle Kickstarter-campagne om zijn eigen draai aan het materiaal te geven.

Plot: Ondersteun alstublieft magische geletterdheid

Dr. Quack, die werkt namens de kwaadaardige bedrijfsoverheerser Capital B, heeft een machine gebouwd die elk boek ter wereld heeft gestolen. Bij gebrek aan geld vinden Yooka (een kameleon) en Laylee (een vleermuis) een oud uitziend antiek boekdeel in het wrak van hun schip. Voordat ze het kunnen verpanden voor huurgeld, steelt de machine van Dr. Quack het.

Yooka en Laylee traceren het boek naar het hoofdkantoor van Capital B, Hivory Towers, waar ze ontdekken dat de pagina's van het boek, 'Pagies', levend en bewust zijn en graag gered willen worden. Het boek in kwestie is het Ene Boek, een magisch artefact met de kracht om het hele universum te herschrijven. Yooka en Laylee gingen op pad om zoveel mogelijk Pagies te redden en het Ene Boek uit de handen van Capital B te houden.

Configuratieproces: laat de schijf vallen en wacht

Net als bij andere Xbox One-games, kun je gewoon de schijf plaatsen, de inhoud installeren en het systeem de applicatie laten updaten terwijl het werkt. U zou binnen twintig tot dertig minuten aan de slag moeten zijn.

Gameplay: 1998 is terug op een meer vergevingsgezinde manier

Als je ooit een 3D-platformspel hebt gespeeld, zoals Super Mario 64, Alice: Madness Returns of de Sly Cooper-trilogie, bevind je je meteen op bekend terrein met Yooka-Laylee. Elke wereld die je bereikt zit vol geheimen, vijanden, minigames en avonturen - waarvan een groot deel niet meteen kan worden bereikt.

Aan het begin van het spel is het gewoon 3D-platformen zoals het 20 jaar geleden was, hoewel het een beetje meer vergevingsgezind is dan de meeste van die spellen. Je kunt vijanden verslaan door ze met Yooka's staart te slaan en je verloren gezondheid herstellen door smakelijke vlinders te eten.

Het is gewoon 3D-platformen zoals het 20 jaar geleden was, hoewel het iets vergevingsgezinder is dan de meeste van die games.

Elke keer dat Yooka en Laylee erin slagen genoeg Pagies te vinden en te redden, ontgrendelt het meer portalen in Hivory Towers, waar ze doorheen kunnen gaan om nieuwe werelden (en meer Pagies) te vinden. Als alternatief kun je Pagies gebruiken om de werelden die je al hebt bezocht uit te breiden, meer gebieden vrij te spelen om te verkennen en opnieuw meer Pagies te ontdekken.

Je kunt tijdens het spel ook Quills verzamelen, die worden gebruikt om nieuwe vaardigheden van een verkoper te kopen, zoals de mogelijkheid om rond te rollen, een sonische schreeuw van Laylee die verborgen voorwerpen kan onthullen en de mogelijkheid om te zweven voor korte afstanden. Elke nieuwe beweging stelt je in staat nieuwe gebieden te bereiken of nieuwe objecten te gebruiken, puzzels op te lossen en taken uit te voeren die je voorheen niet aankon.

Het spel is opzettelijk niet-lineair. Elke wereld die je betreedt, is een open gebied vol dingen om te doen. Je kunt alle kanten op en op je gemak verkennen, met een volledige cast van eigenaardige personages die in elke fase wachten met een heleboel geheimen om te vinden.

Games zagen er vroeger niet zo goed uit, maar het verschil is niet zo dramatisch als je zou denken.

Een leuke rimpel is dat in elke wereld ergens een geheim arcadespel verborgen zit, gehost door Rextro, een T-Rex gemaakt van blokvormige pixels die denkt dat het nog 1998 is. Hij daagt spelers uit die het benodigde item hebben gevonden om strijd tegen hem in ouderwetse arcadespellen. Een ander personage, Kartos, daagt je uit voor speciale mijnkar-levels, als een knipoog naar de oude Donkey Kong Country-spellen die Rare destijds maakte.

Al met al is het eenvoudig, maar het voelt niet alsof het te simpel is. Je begint extra zetten te krijgen zodra ze nuttig beginnen te worden. Vroege vijanden zijn eenvoudige hop-en-bop-kobolden waarmee je in je slaap zou kunnen afrekenen, maar de dingen worden spannend als je vijanden tegenkomt met afstandsaanvallen, of die levenloze objecten kunnen bezitten om je mee aan te vallen. Op dat moment waren we verrast door hoe snel Yooka-Laylee veranderde van een liefdevol, gemakkelijk eerbetoon aan 3D-platformgames in de jaren 90-stijl naar iets veel uitdagenders.

Bekijk onze gids voor de beste Xbox Live-games die je vandaag kunt kopen.

Graphics: opzettelijk en zelfbewust old-school

Games zagen er vroeger niet zo goed uit, maar het verschil is niet zo dramatisch als je zou denken. Yooka-Laylee is gemaakt om eruit te zien alsof het slechts een kleine upgrade is ten opzichte van de hoogtijdagen van de N64, met eenvoudige graphics en grote tekenfilmfiguren. Alles eraan is een beetje een erfenis, vooral hier in het full-HD-tijdperk.

De animatie is waar hij uitblinkt, omdat elke beweging goed vloeit. Yooka, Laylee en al hun vrienden, bondgenoten en vijanden hebben een heleboel persoonlijkheid, van grappige terzijdes tot inactieve animaties. Het is nog steeds een beetje standaard, wat waarschijnlijk te verwachten is van een platformonafhankelijke game gemaakt door een onafhankelijke ontwikkelaar, maar dat draagt bij aan de doelbewuste retro-esthetiek.

Prijs: mogelijk de moeite waard

Een nieuwe kopie of digitale download van Yooka-Laylee wordt verkocht voor $ 39,99 tegen de verkoopprijs. Het spel was een succes toen het werd gelanceerd en ontvangt nog steeds updates van Playtonic. Er is zelfs een gepland gratis DLC-item, de 64-Bit Tonic, die kan worden uitgerust om de graphics nog verder terug te brengen naar 1998.

Het is een groot spel met veel te zien en te doen, dus als het jou of je kind te pakken krijgt, kun je verwachten dat je het een hele tijd zult spelen. Het afmaken van het verhaal duurt ongeveer 20 uur en het voltooien van alle optionele inhoud, zoals het vinden van alle 145 Pagies, duurt nog eens 12 tot 15 uur.

Concurrentie: niet veel van de afgelopen 20 jaar

Yooka-Laylee is zo'n throwback-titel dat je het niet goed kunt vergelijken met veel van wat er de laatste tijd is uitgebracht. De indie-platformgame The Adventure Pals van vorig jaar deelt bijvoorbeeld veel van Yooka-Laylee's gevoel voor plezier, maar is een stuk harder en 2D. De algemene stroom van Yooka-Laylee's gameplay - zoek Quills, ontgrendel bewegingen en gebruik die bewegingen om voorheen ontoegankelijke delen van de kaart te bereiken - doet ook denken aan het "Metroidvania"-genre, met recente games zoals Axiom Verge en Timespinner.

Voor een meer directe vergelijking kun je in plaats daarvan naar recente compilaties kijken, zoals de Crash Bandicoot N-Sane Trilogy of Spyro the Dragon Remastered. Crash en Spyro waren twee van de personages die afkomstig zijn uit dezelfde periode in de gamegeschiedenis die Yooka-Laylee inspireerde, dus ze zijn natuurlijke concurrentie in hetzelfde genre.

Een retro game met een retro gevoel voor humor

In het ergste geval is Yooka-Laylee een beetje eenvoudig en te reflexief zelfbewust van zijn eigen genre-tropen; op zijn best is het een vrolijke cartoon van een spel met een enigszins ongelijke moeilijkheidsgraad. Het is een lofzang op een oude stijl van games. Als het aansluit, is het het soort titel waar nostalgische jeugdherinneringen van worden gemaakt.

• Productnaam Yooka-Laylee
  • Product Merk Playtonic Games
  • Prijs $39,99