LEGO Marvel Super Heroes Review: een ouder spel dat nog steeds standhoudt

Een compleet Marvel-verhaal met tientallen herkenbare personages. Super Heroes is een geweldige game om op een regenachtige middag te spelen met kinderen van alle leeftijden, hoewel een paar elementen niet goed zijn verouderd.

Travellers Tales Lego Marvel Super Heroes

We hebben LEGO Marvel Super Heroes gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

LEGO Marvel Super Heroes is de bestverkochte LEGO-game in een verrassend drukke rij, en waarschijnlijk niet voor niets. Het raakte precies op het hoogtepunt van post-Avengers Marvel-manie, met een grote roterende cast van herkenbare helden en een zachte toon die aantrekkelijk is voor kinderen, terwijl er nog steeds een beetje zwarte komedie voor volwassenen is. Er is genoeg leuke coöp-gameplay, een aantal uitdagende puzzels en wat nostalgie, aangezien een groot deel van de game wordt onderbroken door bitterzoete optredens van wijlen Stan Lee.

Configuratieproces: doe een tijdje iets anders

Als je vanaf een schijf speelt, verwacht je dat het ongeveer een half uur duurt om software op de harde schijf van je Xbox te installeren, gevolgd door een snelle software-update. Daarna kun je het gewoon opstarten vanuit het hoofdmenu zolang je schijf in het station zit.

Je kunt dit ook digitaal kopen in de Microsoft Store, beschikbaar via het dashboard van je Xbox One, en het rechtstreeks op je Xbox installeren. Dit kost in totaal ongeveer evenveel tijd, afhankelijk van je verbinding.

Plot: Zelfbewuste superhelden in een LEGO-universum

De game speelt zich af in een kindvriendelijke versie van het Marvel-universum met een lage inzet, halverwege tussen de strips en de live-actiefilms. Het uitgangspunt is simpel, Doctor Doom is van plan om de wereld te regeren. Door alle Cosmic Bricks te vinden, speciale LEGO-stukken die hij heeft verkregen door de surfplank van de Silver Surfer te verbrijzelen, is hij van plan er een superwapen van te maken.

Doom wordt tegengewerkt door Nick Fury, directeur van SHIELD, die verschillende superhelden vervangt om de Cosmic Bricks op te halen voordat Doom dat kan. Dit omvat herkenbare figuren uit de films, zoals Iron Man, de Hulk, Captain America, Spider-Man, Hawkeye en de Black Widow, evenals meer stripgetrouwe versies van de X-Men en Fantastic Four.

Doom rekruteert op zijn beurt een klein leger van Marvel's superschurken om hem de Cosmic Bricks te bezorgen. In elke fase neemt de speler de controle over een kleine groep van 2 tot 4 superhelden, om tegen Dooms handlangers te vechten, de Cosmic Bricks te pakken en de details van Dooms plot te ontrafelen.

Over het algemeen is de setting helder en vrolijk, geschikt voor elk kind dat van de Marvel-films of tekenfilmshows houdt. Er is een vroeg stadium dat een beetje spookachtig is, maar het is niet zo erg. Nogmaals, het is een beetje raar om een kindvriendelijke versie van sommige van deze personages te zien, met name de Red Skull (een superschurk van de nazi's), maar je kunt ermee door gaan.

Gameplay: een geanimeerde speelset vol puzzels, maar zonder echt gevaar

Zoals de meeste LEGO-videogames, is LEGO Marvel Super Heroes in wezen een puzzelspel dat verborgen zit onder een niveau van gemakkelijke, niet-uitdagende actie. Af en toe verschijnen er vijanden om met je verschillende superhelden te slaan, maar ze kunnen meestal worden verslagen in een of twee slagen elk, waarna ze uiteenvliegen in losse LEGO-stenen.

Hoewel de gevechten verrassend dodelijk kunnen zijn, met personages die naar links en rechts vliegen, betekent 'dood' in LEGO Marvel Super Heroes slechts een moment vertraging en het verlies van ongeveer duizend LEGO-noppen, die je krijgt door de honderden voor een incidentele prestatie. Door elk object in het landschap te vernietigen, een machine te bouwen, een vijand te verslaan of gewoon door New York te dwalen, krijg je meer dan genoeg LEGO-noppen. Zelfs een jonge of onhandige speler kan ontelbare keren sterven zonder echte straf. Het betekent ook dat zelfs een klein kind kan bijdragen in coöp door rond te dwalen en willekeurige dingen te breken.

We vroegen ons vaak af hoe we een bepaalde puzzel of obstakel moesten bedenken.

Het echte hart van het spel ligt in het vinden van manieren om de verschillende obstakels te omzeilen die het voor je plaatst. Elk personage heeft een handvol speciale vaardigheden die ze kunnen gebruiken om met de omgeving om te gaan: Iron Man kan vliegen en moeilijke obstakels opblazen met raketten, de Hulk is sterk genoeg om zware voorwerpen op te rapen, Captain America kan laserstralen reflecteren met zijn onverwoestbare schild, enzovoort. Je hebt maximaal 4 helden tegelijk in je groep en kunt op elk moment met een druk op de knop tussen hen schakelen, met extra personages gespeeld door een onverwoestbare AI.

Om door een bepaald gebied te komen, is een kwestie van uitzoeken hoe je de vaardigheden van je personages kunt gebruiken om de problemen op je weg te omzeilen. Het is wel even wennen. Veel van de oplossingen zijn niet per se voor de hand liggend, wat een beetje experimenteren vereist, evenals het uitzoeken van de rare logica waarmee LEGO Marvel Super Heroes werkt. Soms moet je alles in je omgeving slopen, zodat je de stukjes kunt herbouwen tot een nuttig apparaat; soms zijn er wat probleemoplossende vaardigheden nodig. Zoek bij twijfel ergens in de buurt naar dansende LEGO-stenen. Ze dienen als een zachte hint dat je die stenen moet ombouwen tot iets nieuws en nuttigs.

Je zou niet verbaasd moeten zijn als je hier en daar een paar minuten vastloopt. We vroegen ons vaak af hoe we een bepaalde puzzel of obstakel moesten bedenken, vooral als het om gloednieuwe mechanica ging die tot dan toe niet was genoemd. Er is een bijzondere ontmoeting in een vroeg stadium, wanneer twee vijanden in de verte verschijnen met een bijna onverwoestbaar pantser. Blijkbaar moesten we ons op de een of andere manier realiseren dat ze alleen konden worden beschadigd door een bepaalde beweging met een specifiek personage in de groep, maar hun figuren waren te klein om de visuele aanwijzingen te herkennen, en we kregen er geen hints over van het spel. Aanvankelijk dachten we dat het een storing was.

Dat gezegd hebbende, het wordt wel makkelijker naarmate je vordert en gewend raakt aan het ontwerp van de game. Zelfs grote baasgevechten zijn in wezen puzzelontmoetingen met een enkel gevaarlijk bewegend onderdeel, omdat je moet uitzoeken hoe je je omgeving kunt gebruiken om een superschurk in zijn sporen te verdoven, te vertragen of te stoppen. Je kunt verblind worden door een schijnwerper in zijn gezicht te schijnen, waarvoor je nabijgelegen torens moet beklimmen; een ander vereist dat je wacht tot hij op zijn plaats zit, en hem dan op zijn hoofd slaat.

Het is een verre schreeuw van andere Marvel-spellen, waar deze vijanden gewoon een grote zak met gezondheid en uitgaande schade zouden zijn, waardoor je een patroon en een tegenaanval moet bedenken. We geven eigenlijk de voorkeur aan deze aanpak boven andere soortgelijke games, zoals Spider-Man op de PS4.

Graphics: LEGO-mensen die LEGO-dingen doen

Het hele eiland Marvel's New York is gebouwd van LEGO-stenen, variërend van gebladerte tot wolkenkrabbers. Wanneer items worden vernietigd, vallen ze uiteen in LEGO-stenen, die een beetje verder kunnen worden geschopt. Je kunt de ontwikkelaars, Traveler's Tales, er niet van beschuldigen dat ze zich niet aan hun thema hebben toegewijd.

Je kunt elke geanimeerde scène bekijken voor veel achtergrondgrappen en incidentele humor, zoals Deadpool die af en toe willekeurig verschijnt, de Hulk die tevergeefs helpt met opruimen, of Nick Fury die constant aan het eten is tijdens het werk. Het is allemaal ontworpen om eruit te zien en te voelen als een stel professionele animators en acteurs die spelen met LEGO-speelgoed ter waarde van een paar duizend dollar. Daarin slaagt het.

De personages zijn allemaal goed geanimeerd en hebben een individuele persoonlijkheid - bekijk hun inactieve animaties als je ze een paar seconden laat staan - met een volledige cast van hun typische stemacteurs van andere media. Steve Blum speelt bijvoorbeeld Wolverine, zoals hij doet in "Marvel vs. Capcom" en verschillende animatiefilms, terwijl Laura Bailey haar rol als Black Widow uit de tekenfilm "Avengers Assemble" herneemt. Je typische missiecontrole is Agent Coulson, hier gespeeld zoals hij is in de Marvel-films van Clark Gregg.

De personages zijn allemaal goed geanimeerd en hebben een individuele persoonlijkheid.

Als je je stemacteurs kent, is er een grappig level waarin je speelt als Captain America en de Human Torch, die allebei worden gespeeld door Roger Craig Smith, dus hij brengt het hele podium door met zichzelf te praten. Het werkt zelfs als een MCU-grap, aangezien Chris Evans zowel Captain America als de Human Torch speelde in afzonderlijke Marvel-films.

Al met al ziet LEGO Marvel Super Heroes er een beetje simplistisch uit in beweging, zoals het een game betaamt die volledig van LEGO is gebouwd, maar de ontwikkelaars hebben duidelijk een stap verder gezet. Het maakt niet echt gebruik van de extra pk's van de Xbox One, maar het is een platformonafhankelijke release.

Prijs: veel spel voor weinig geld

De huidige basisverkoopprijs voor LEGO Marvel Super Heroes is $ 19,99. In tegenstelling tot het vervolg, heeft het geen downloadbare inhoud of extra's. Afgezien van een paar extra karakters, betaal je gewoon en speel je.

Je kunt gerust meer dan 40 uur aan de game besteden als je van plan bent alles te ontgrendelen. Elke fase heeft een aantal geheimen en verzamelobjecten erin verborgen, waarvan er vele niet kunnen worden verkregen tijdens je eerste reis door het spel. Je moet het podium later opnieuw bezoeken, in de gratis speelmodus, met karakterkrachten die niet beschikbaar waren tijdens je eerste reis. Als je bijvoorbeeld Stan Lee in het Stark Tower-niveau wilt redden, moet je later terugkomen met Sandman in je groep. Het ontrafelen van alle geheimen en gek doen met elk personage zal je een hele tijd bezig houden, vooral als je streeft naar 100% voltooiing.

Concurrentie: LEGO's eigen ergste vijand

Dezelfde basis LEGO-formule is in de meeste van zijn games van toepassing: je vernietigt het landschap voor noppen, bouwt onderdelen om tot bruikbare machines en lost af en toe schuine puzzels op met personagespecifieke vaardigheden of uitrusting. Als zodanig is de primaire competitie voor elke LEGO-game een van de tientallen andere LEGO-games, die het grootste deel of het hele model omzetten in een ander intellectueel eigendom. Niets anders is zo leuk.

Als je op zoek bent naar een multiplayer-ervaring met de Marvel-helden, bevatten de Disney Infinity-games Marvel-personages met een vergelijkbare kindvriendelijke aanpak. Voor oudere kinderen is de onlangs opnieuw uitgebrachte Marvel Ultimate Alliance, nu digitaal beschikbaar op Xbox One, een ouderwetse kerkercrawler uit 2006 die de nadruk legt op pure actie en ondersteuning biedt voor maximaal 4 spelers, maar is sterk gericht op een tiener- of volwassen publiek. Het vervolg, Ultimate Alliance 2, is niet zo goed, maar zal dienen om dezelfde superheld-jeuk te krabben.

Een goede balans tussen plezier en uitdaging

De puzzels kunnen schuin zijn en de actie is niet uitdagend, maar LEGO Marvel Super Heroes is een vermakelijke tijdmoordenaar van een spel dat jongere kinderen zal vermaken, terwijl de volwassenen onderweg een paar grinniken zullen bezorgen. Het is een van de betere deals die er zijn voor je entertainmentbudget, en door het coöperatieve spel kun je een paar stevige weekenden met je kinderen rondhuppelen en hinkelen.

• Productnaam Lego Marvel Super Heroes
  • Productmerk Traveller's Tales
  • Prijs $19.99