LEGO Dimensions Review: een ervaring die niet standhoudt

LEGO Dimensions heeft veel potentieel, en het is leuk genoeg, maar de LEGO Pad-add-on doet afbreuk aan de gameplay.

LEGO-afmetingen (Xbox One)

We hebben de LEGO Dimensions gekocht zodat onze deskundige recensent deze grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

LEGO Dimensions is een groot, wereldomspannend team tussen veel van de personages uit de verschillende LEGO-universums tot nu toe, en nog een flink aantal meer. Minstens de helft van de aantrekkingskracht van het spel is het kijken naar een ongelijksoortig leger van personages die elkaar ontmoeten en met elkaar omgaan.

LEGO Dimensions is echter ook de basis van een verzamelobject voor speelgoed. Het wordt geleverd met een aantal LEGO-projecten die je kunt samenstellen en vervolgens in het echte leven kunt gebruiken om de actie op het scherm te beïnvloeden. Het is een cool idee, en het is leuk om een LEGO Batmobiel te bouwen om het in het spel te laten verschijnen, zodat Batman ermee kan rijden, maar het is een grotere hoofdpijn dan het zou moeten zijn.

Setup-proces: Installeer het, bouw het en werk het vervolgens bij…

Toen we LEGO Dimensions op een Xbox One speelden, werden we meteen getroffen door een verrassend forse patch van 19 GB toen we de game gingen installeren. Het duurde ongeveer 25 minuten om het te installeren en vervolgens bij te werken.

Het basis Dimensions-pakket wordt geleverd met een paar LEGO-projecten in dezelfde doos. Je moet absoluut de Batman-, Gandalf- en Wyldstyle-minifiguren bouwen, evenals het Batmobile-accessoire, om vooruitgang te boeken. De minifiguren duren niet langer dan een paar minuten, maar de Batmobile is een kort, ingewikkeld project en de instructies zijn alleen in het spel te vinden. Reken erop dat dit 10 tot 20 extra minuten duurt.

Plot: Donuts doen in de Batmobile op de Yellow Brick Road

Dankzij de machinaties van de gemene Lord Vortech verschijnen er vreemde portalen op verschillende LEGO Worlds, die daarheen zijn gestuurd om voorwerpen van grote kracht te stelen. Daarbij ontvoert hij per ongeluk Batmans hulpje Robin, Frodo Balings en Metaalbaard de LEGO Piraat. Hun vrienden - Batman, Gandalf en Wildstyle - zetten de achtervolging in, springen door een onstabiel portaal en komen terecht in een verlaten faciliteit op de planeet Vorton.

Nadat ze de gadget hebben herbouwd die het portaal heeft gemaakt, zoekt het trio naar een reeks Keystones die ontbreken in de machine en vindt ze in verschillende werelden in het LEGO Multiversum. Onderweg ontmoeten en assisteren ze personages die variëren van Homer Simpson tot Scooby-Doo tot de dokter, en uiteindelijk rekruteren ze een interdimensionaal leger waarmee ze zich tegen Vortech kunnen verzetten.

Gameplay: de LEGO-formule krijgt een fysieke upgrade

Alle LEGO-spellen hebben de neiging om dezelfde basisformule te gebruiken: er wordt een beetje gevochten, maar het grootste deel van het spel is opgebouwd rond verkenning en wat voor ingewikkelde puzzels, waar je nieuwe gadgets bouwt of de unieke vaardigheden van je personages gebruikt om voorbij de problemen te komen die je tegenkomt.

De LEGO Pad werkt in veel omstandigheden niet helemaal goed.

Je verplettert ook elk klein ding op je pad om het op te splitsen voor nuttige LEGO-noppen, die zowel als in-game valuta dienen als een manier om de score bij te houden. In coöp kan een klein kind bijdragen aan de actie, al was het maar door rond te rennen en alles te breken wat ze kunnen bereiken.

In het bijzonder met LEGO Dimensions heeft de game een extra monteur in de vorm van de LEGO Pad, een fysiek apparaat dat bij het startpakket wordt geleverd en via USB op je Xbox One wordt aangesloten. Je kunt LEGO-minifiguren van je gezelschap bouwen, evenals een LEGO Batmobile waarop ze kunnen rijden, en deze op de LEGO Pad plaatsen zodat de game hun aanwezigheid herkent. Naarmate je verder komt in het spel, bevatten veel puzzels en bazen speciale mechanica die je gebruikt via de LEGO Pad, zoals het verplaatsen van de minifiguren van het ene gebied op het Pad naar het andere terwijl het achtereenvolgens oplicht.

In de praktijk is dit een interessante nieuwe uitdaging, omdat je in het spel vaak de Pad moet gebruiken wanneer je nieuwe gebieden en nieuwe hoofdstukken in het verhaal bereikt. Je moet echter in veel hectische situaties met je controller en de LEGO Pad jongleren, waardoor het gemakkelijk is om per ongeluk je personages te laten ontploffen terwijl je aan het knoeien bent met hun opstelling op de Pad. Je moet er ook voor zorgen dat de LEGO Pad ergens is waar je hem kunt bereiken terwijl je speelt. Gelukkig wordt hij geleverd met een verrassend lang snoer, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Je moet in veel hectische situaties met je controller en de LEGO Pad jongleren, waardoor het gemakkelijk is om je personages per ongeluk te laten ontploffen.

De LEGO Pad werkt in veel omstandigheden niet helemaal goed, vooral de puzzels voor het matchen van kleuren die op de voorgrond treden in het LEGO Ninjago-stadium. Velen van hen leken zichzelf op te lossen zonder veel input van ons, en een paar weigerden gewoon om zichzelf uit te werken. Het brak onvermijdelijk de stroom van de gameplay, omdat we merkten dat we constant onze controller moesten neerleggen en over ons bureau moesten reiken om een paar minifiguren te verplaatsen. Het maakte het moeilijk om in een bepaalde groove te komen, wat deel uitmaakte van het plezier van de andere LEGO-spellen.

Graphics: LEGO-actie op een groter podium dan normaal

Met zoveel personages, uit zoveel verschillende franchises, is LEGO waarschijnlijk het enige medium dat zou kunnen hopen ze allemaal samen te brengen in een samenhangende visuele stijl. Je gaat van fantasierijke naar moderne steden naar idyllische platteland naar platforms midden in de ruimte in LEGO Dimensions, en de visuele stijl werkt zonder veel problemen. Met de opmerkelijke uitzondering van de Simpsons, laten de LEGO-modellen het lijken alsof al deze zeer verschillende personages uit hetzelfde universum zouden kunnen komen.

Dat gezegd hebbende, er zijn een paar snelkoppelingen genomen. Er zijn niet zoveel unieke animaties als in andere LEGO-games, zoals de ijdele achtergrondgrappen of incidentele gezichtsuitdrukkingen die een hoogtepunt zijn van games als LEGO Jurassic World, maar al met al is het een verrassend brede prestatie.

Prijs: mogelijk het begin van een dure nieuwe hobby

Het LEGO Dimensions-startpakket voor Xbox One wordt vermeld als US $ 57,99 op Amazon en $ 44,97 op Gamestop waar het niet op voorraad is. Het is niet meer leverbaar, dus het wordt alleen maar moeilijker om een ongeopende doos te vinden. Aangezien het startpakket wordt geleverd met echte LEGO's erin die een cruciaal onderdeel zijn van de gameplay, is digitaal kopen geen optie.

Je kunt ook verschillende uitbreidingspakketten voor LEGO Dimensions kopen, die extra personages, niveaus, werelden en voertuigen aan het basisspel toevoegen. Hoewel er vanaf september 2017 geen pakketten meer worden geproduceerd, zijn er 43 pakketten, die allemaal tussen de $ 20 en $ 45 lijken te verkopen. Gelukkig leveren de meeste pakketten maar een paar uur aan nieuwe avonturen. Het zijn uitbreidingen en niet noodzakelijk verzamelobjecten, wat betekent dat je ze kunt overslaan als je dat liever hebt.

Concurrentie: het lijkt er helemaal niet op

De andere LEGO-games zijn aantoonbaar een sterkere serie, want hoewel een paar van hen veel downloadbare inhoudspakketten hebben, zoals LEGO Marvel Super Heroes 2, zijn het allemaal complete producten zonder enige out-of- spelspeelgoed om te gebruiken of te kopen. Dimensions voelt als een introductie tot andere series. Als je de DC Comics-, Lord of the Rings- of LEGO Movie-games nog niet hebt gespeeld, wil je misschien de drie centrale personages volgen naar hun vorige LEGO Adventures.

De meeste franchises die betrokken zijn bij LEGO Dimensions hebben hun eigen videogames. Back to the Future heeft bijvoorbeeld een populair episodisch avonturenspel van Telltale, en de Simpsons hebben er ongeveer duizend die bijna 30 jaar teruggaan.

De Portal-spellen zijn voor veel jonge kinderen een beetje dol op zwarte komedie, maar beide zijn op dit moment erg oud, wat betekent dat ze goedkoop zijn (beide kosten $ 9.99 op Steam) en werkt op bijna elke moderne computer. Het zijn aantoonbaar moderne klassiekers, en het is de moeite waard om ze te bezoeken met een kind dat geïnteresseerd is in puzzels.

Een niet geheel geslaagd avontuur

LEGO Dimensions heeft fans en heeft een paar goede jaren achter de rug, maar de LEGO Pad is meer een belemmering dan een hulp. Er is hier veel duizelingwekkend crossover-plezier, maar de mechanica waarmee je er komt, is vaak een pijn in de nek, vooral de puzzels voor het matchen van kleuren.

• Productnaam LEGO Afmetingen (Xbox One)
  • Prijs $57.99
  • Releasedatum september 2015