Apple Watch SE Review: een meer betaalbare Apple Watch

Als je denkt dat je de weggelaten wellness-gerelateerde sensoren niet zult missen, dan is de Apple Watch SE een verstandig alternatief voor de duurdere Apple Watch Series 6.

Apple Watch SE

We hebben de Apple Watch SE gekocht zodat onze deskundige recensent hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Net als de iPhone is de Apple Watch een betrouwbaar jaarmodel geworden, met elk jaar een nieuwe en verbeterde versie die de vorige editie vervangt. Het nieuwe model heeft altijd een premium prijskaartje, dus meestal houdt Apple een oudere versie tegen een lagere prijs. Maar Apple deed iets anders in 2020.

Naast de nieuwe Apple Watch Series 6 komt ook de nieuwe Apple Watch SE, een betaalbaarder model dat fungeert als een hybride van functies uit eerdere edities. Het heeft de processor van de Series 5, maar niet de always-on display of wellness-gerelateerde sensoren van de Series 6, maar het kost $ 120 minder dan het huidige topmodel. Alles bij elkaar genomen is de Apple Watch SE nog steeds een capabele smartwatch voor degenen die kunnen leven met de omissies, maar als je een Apple Watch overweegt, welke versie is dan echt je geld waard?

Ontwerp en weergave: één grote verandering

De Apple Watch SE heeft exact dezelfde afmetingen en hetzelfde ontwerp als de Series 6 en Series 5 ervoor, met de bekende, mini-iPhone-achtige afgeronde rechthoekige vorm. Of je nu kiest voor de 40 mm of 44 mm (geteste) versie, het heldere en compacte touchscreen is echt de ster van de Apple Watch-ervaring en biedt een kleurrijk en responsief canvas voor wijzerplaten, apps, wellness- en fitnesstracking en meer.

Het enige opvallende nadeel is dat de Apple Watch SE niet het altijd-aan-display van de Series 5 en 6 heeft, wat betekent dat het scherm leeg blijft als je pols niet wordt opgetild. Het altijd-aan-scherm is niet alleen handig om op dat moment een glimp op te vangen zonder te wachten tot het scherm weer tot leven komt, maar het helpt ook om het idee dat het een echt uurwerk is beter te verkopen dan een moderne, digitale benadering. Toch hadden de eerste paar Apple Watch-modellen geen altijd-aan-scherm en waren ze nog steeds capabele, aantrekkelijke apparaten.

De Apple Watch SE heeft niet het always-on display van de Series 5 en 6, wat betekent dat het scherm leeg blijft als je pols niet omhoog wordt gebracht.

Apple biedt aanzienlijk minder stijlopties voor de Apple Watch SE: alleen de kernkleuren zilver, spacegrijs en goud in aluminium. De Series 6 heeft gedurfde nieuwe blauwe en (Product)RED-aluminiumkleuren, samen met duurdere opties voor roestvrij staal en titanium, maar die zijn exclusief voor het topmodel.

Toch heb je in ieder geval de mogelijkheid om de Apple Watch SE aan te passen met dezelfde banden die je kunt gebruiken met elke andere Apple Watch die helemaal teruggaat naar het origineel, of je nu kiest voor een van Apple's veel officiële opties of een alternatief van derden. Er zijn opties voor rubber, leer, stof en roestvrij staal, en ik ben persoonlijk gegroeid om de slanke Velcro Sport Loop van Apple te verkiezen boven de iets dikkere, alomtegenwoordige rubberen sportband.

Functioneel heeft de Apple Watch SE dezelfde fysieke bedieningselementen als de Series 6, met de roterende Digital Crown aan de rechterkant boven een enkele knop. The Crown is geweldig om door menu's en tekst te scrollen, maar ook om door lange lijsten met opties te bladeren, zoals bij het aanpassen van een wijzerplaat met "complicaties" of widgets, terwijl de knop gemakkelijke toegang biedt tot je huidige geopende apps.

Configuratieproces: gebruik je iPhone

Je hebt je iPhone nodig om de Apple Watch in te stellen, maar het is een vrij moeiteloos proces. Houd gewoon de knop aan de rechterkant van het horloge ingedrukt om het in te schakelen en houd het vervolgens in de buurt van je iPhone met iOS 14. Je iPhone zou het horloge in de buurt moeten herkennen en dan gebruik je de camera van de telefoon om een uniek pixelvlaagontwerp te scannen op het horlogescherm om de apparaten te koppelen. Van daaruit kiest u of u wilt herstellen van een eerdere Watch-back-up of opnieuw wilt beginnen, en logt u in met uw Apple ID en maakt u een Watch-toegangscode aan. Je zult onderweg ook een paar eenvoudige instellingsopties kiezen, maar anders duurt het maar een paar minuten.

De Apple Watch is in de loop van de tijd geleidelijk een robuuster en nuttiger draagbaar apparaat geworden, en het SE-model biedt nog steeds het overgrote deel van die ervaring tegen de lagere instapprijs.

Prestaties: Aan de taak

Bij dagelijks gebruik merkte ik dat de Apple Watch SE soepel reageerde dankzij de dual-core Apple S5-chip, i.e. dezelfde die in de Apple Watch Series 5 van 2019 werd gevonden. Apple zegt dat de nieuwe S6-chip in de Series 6 tot 20 procent sneller is, en naast elkaar, merkte ik dat apps inderdaad een slag of twee sneller laadden de Series 6. Gelukkig voelt de Apple Watch SE op zichzelf niet traag aan, ook al blijft hij achter bij het nieuwste en beste model.

Batterij: hangt af van hoe je het gebruikt

Zonder het altijd-aan-scherm heeft de Apple Watch SE een meer veerkrachtige batterij die mogelijk twee volle dagen meegaat, behoudens zwaar GPS-gebruik. Ondanks dat ik het horloge de hele dag heb gedragen voor meldingen, lichte fitness-tracking en wellnessgerelateerde tests, plus het 's nachts aan laten staan voor het volgen van de slaap, kon ik van 's ochtends op dag één tot bedtijd op dag twee gaan zonder te hoeven herladen op de magnetisch oplaadstation.

Dat is vergelijkbaar met de prestaties die ik heb opgenomen met de Apple Watch Series 4 zonder slaapregistratie, maar de Series 6 duurt niet zo lang. Dat is het nadeel van het altijd-aan-scherm. En als je zware fitnesstracking doet met de GPS, moet je je waarschijnlijk aan een dagelijkse oplaadroutine houden om ervoor te zorgen dat de SE altijd klaar is voor gebruik.

Software en belangrijkste kenmerken: bijna het volledige pakket

De Apple Watch SE doet bijna alles wat de Series 6 kan, maar er zijn een paar opmerkelijke functieomissies. Beide zijn gerelateerd aan gespecialiseerde wellness-gerelateerde sensoren die respectievelijk elektrocardiogram (ECG) en bloedzuurstoftests uitvoeren. Beide helpen om de Series 6 voor sommige gebruikers aantrekkelijk te maken voor consumentenwelzijn, maar hun weglating is zeker een grote reden waarom de Apple Watch SE 30 procent minder kost dan de Series 6.

De Apple Watch SE voelt op zichzelf niet traag aan, ook al blijft hij achter bij het nieuwste en beste model.

Zelfs zonder hen is de Apple Watch SE nog steeds een sterk wellness- en fitnessapparaat dat activiteiten zoals hardlopen, fietsen en zwemmen kan volgen (hij is waterdicht) en beweging kan stimuleren met zijn blijvend slimme Activity-ringen. Deze ringen geven in één oogopslag een overzicht van uw bewegingen, oefeningen en hoe vaak u overdag bent opgestaan uit uw stoel. Ze zijn ook sociaal, omdat je contact kunt maken met vrienden en familie om elkaar mogelijk aan te moedigen je ringen te sluiten.

En hoewel de Apple Watch SE die bovengenoemde wellness-gerelateerde sensoren verliest, leest hij nog steeds automatisch je hartslag via een sensor die tegen je pols wordt gedrukt en beweert hij je te waarschuwen als je een bijzonder hoog, laag of onregelmatig hart hebt tarief.

Het beweert ook kleine dingen te doen gedurende de dag, zoals je vragen om één keer per uur op te staan, een ademhalingsoefening te doen of je handen te wassen. Je kunt al deze dingen uitschakelen als ze overweldigend worden, maar sommige gebruikers kunnen ze waarderen. Slaaptracking is ook beschikbaar, zoals geïntroduceerd in de recente watchOS 7-update, die beweert een overzicht te geven van uw rustgewoonten terwijl u het apparaat 's nachts draagt. Het kan u echter dwingen een ander venster te zoeken om de Apple Watch SE op te laden.

Buiten de fitnessbehoeften heeft de Apple Watch vele andere dagelijkse toepassingen en voordelen. Je kunt het gebruiken om meldingen te lezen, waardoor je niet meer in je zak of tas naar je iPhone hoeft te grijpen en zelfs berichten en e-mails te beantwoorden. Je kunt om je pols bellen, naar muziek en podcasts luisteren via een Bluetooth-koptelefoon (zoals Apple's AirPods) en handige wandelinstructies krijgen, inclusief een haptische puls tegen je pols wanneer het tijd is om te draaien.

Sommigen willen misschien extra betalen voor die Series 6-voordelen, maar voor alle anderen is de Apple Watch SE een veel verstandiger optie.

Prijs: serieuze besparingen

Voor $ 279 voor het 40 mm wifi-model en $ 309 voor 44 mm, met 4G LTE-uitgeruste modellen vanaf $ 329, is de Apple Watch SE een stuk betaalbaarder dan de $ 399+ Series 6. De "Apple Tax" op gadgets is goed ingeburgerd en fans weten wat ze kunnen verwachten, maar de Apple Watch SE biedt een compromis dat het meer in lijn brengt met concurrerende smartwatches, terwijl het slechts een paar voordelen verliest.

Apple Watch SE versus Apple Watch Series 6

Probeer je te beslissen of je de Apple Watch SE wilt gebruiken in plaats van de Apple Watch Series 6? Als dat zo is, moet u een paar compromissen sluiten. Je verliest het elektrocardiogram (ECG) en de bloedzuurstofsensoren die hierboven zijn vermeld, samen met het altijd-aan-display, en er zijn minder stijlopties beschikbaar voor de Apple Watch SE. Dat is het eigenlijk, dus als de wellnessgerelateerde tests geen groot verkoopargument voor u zijn, kunt u mogelijk wat geld besparen door het altijd-aan-display op te offeren. Gezien het prijsverschil kan dat voor sommige iPhone-gebruikers een gemakkelijke beslissing zijn.

Wil je wat andere opties bekijken? Bekijk onze gids voor de beste smartwatches.

Een verstandige waarde zonder de bank te breken

Hoewel het waar is dat de Apple Watch Series 6 de snelste en meest capabele versie is met een breder scala aan stijlopties, is de Apple Watch SE een slim alternatief voor diegenen die het niet aankunnen om $ 399 + aan een wearable uit te geven apparaatje. Het doet nog steeds bijna allemaal hetzelfde voor $ 120 minder, waarbij het altijd-aan-display en een paar wellnessgerelateerde sensoren de meest opvallende omissies zijn. Sommigen willen misschien extra betalen voor die Series 6-voordelen, maar voor alle anderen is de Apple Watch SE een veel verstandiger optie.

• Productnaam Horloge SE
  • Product Merk Appel
  • UPC 190199763036