Days Gone Review: een motorrijder neemt het op tegen de zombie-apocalyps

Days Gone levert solide graphics, vermakelijke gevechten en soepel rijden, maar heeft af en toe last van onhandige besturing.

Days Gone

We hebben de Days Gone gekocht zodat onze deskundige recensent hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Days Gone is een ander actie-avonturenspel in het zombiegenre. Het doet veel dingen die andere gelijkaardige titels doen – knutselen, ste alth en het verzamelen van middelen – maar met een extra nadruk op het voertuig van je personage.

Configuratieproces: een lang installatieproces

Als je de game op schijf hebt gekocht, moet je hem updaten wanneer je hem voor het eerst op je PlayStation 4 plaatst. De update is vrij groot, dus wees bereid om te wachten. De game wordt eindelijk gelanceerd, je wordt gevraagd om te kiezen tussen eenvoudig, normaal of moeilijk, en vervolgens wordt getrakteerd op een inleidend filmpje met scènes.

Plot: Een man die zijn vrouw verloor

Het eerste filmpje dat je te zien krijgt, omvat drie personages: de hoofdpersoon Deacon, zijn trouwe vriend Boozer, en Sarah, Deacons vrouw. Sarah is neergestoken en nu er chaos uitbreekt terwijl een dodelijk virus zich door de stad verspreidt, is het trio wanhopig op zoek naar hulp. Als er een helikopter in de buurt landt, laden ze Sarah aan boord, maar er is maar plaats voor twee passagiers. Wanneer Boozer weigert aan boord te gaan, blijft Deacon achter om ervoor te zorgen dat hij de stad levend verlaat. Je ziet eigenlijk geen zombies in deze beginreeks, of zelfs een groot deel van de wereld. Het gaat om het leggen van relaties tussen deze mensen en de wanhopige omstandigheden die zich rondom hen ontvouwen.

Na een tijdsprong naar twee jaar later, zul je zien hoe Deacon en Boozer opereren in deze nieuwe wereld. Ze rijden op hun fiets over een weg, achter iemand aan. Uit de dialoog krijg je de indruk dat de man een vriend pijn heeft gedaan en dat er een premie op zijn hoofd staat. Als je hem eenmaal hebt ingehaald, krijg je van hem wat je nodig hebt en vertrek je, alleen om te ontdekken dat je fiets te beschadigd is om te rijden. Jij en Boozer gaan op zoek naar de fietsonderdelen die je nodig hebt om hem te repareren in een nabijgelegen garage.

Zoals in de meeste zombiefictie, is het echte monster de mens.

Het is pas op je reis naar deze garage, minstens een half uur in het spel, dat je de eerste zombie tegenkomt. In deze wereld worden ze Freakers genoemd, en de kinderversie van hen wordt Newts genoemd, maar ze zijn niet de gevaarlijkste tegenstanders in deze gebroken post-apocalyps. Zoals in de meeste zombiefictie, is het echte monster de mens.

Je krijgt problemen met een sektegroep genaamd Rippers, en bandieten die overleven door te jagen op iedereen die niet goed bewapend of capabel genoeg is om te verdedigen wat van hen is. Helaas raakt Boozer zwaar gewond bij een van deze ontmoetingen, en terwijl je probeert hem de hulp te vinden die hij nodig heeft, krijg je een aanwijzing dat Sarah, van wie je aannam dat ze dood was, misschien nog leeft. De rest van het spel bestaat uit het verkennen van deze open wereld, het helpen van de mensen die je ontmoet en het proberen te vinden van Sarah, terwijl je je vriend Boozer in leven houdt.

Gameplay: standaard zombieactie met motorrijders

Days Gone is een third-person, actie-avontuur, zombie-overlevingsspel met gameplay voor één speler. Het werkt in een open wereld waar je rond je motor rijdt en verschillende kampen verkent om voorraden te verzamelen en missies te voltooien. Je vindt een reeks vijanden van wilde dieren, zombies en zelfs andere overlevenden.

Waarschijnlijk het beste waar Days Gone voor gaat, is de motorhoek. Je kunt je fiets upgraden en aanpassen, en door de bochten drijven is leuk; de bediening is over het algemeen erg solide en na een paar upgrades kun je echt snel grote afstanden afleggen.

De grote verscheidenheid aan wapens die ervoor zorgen dat het gevecht grotendeels niet saai wordt.

Er is ook een grote verscheidenheid aan wapens die ervoor zorgen dat het gevecht grotendeels niet saai wordt. Dit is leuk, omdat veel overlevingsspellen leunen op een of twee primaire wapens en de munitie die je vindt ernstig beperken. Days Gone daarentegen voedt je vrij vroeg met behoorlijke wapens (evenals een redelijk constante voorraad munitie), en je kunt ze verder aanpassen aan je behoeften. Als je al je munitie verbrandt, zijn de slagwapens solide back-ups.

Helaas maakt Days Gone een groot aantal van zijn systemen en interacties te ingewikkeld. Het voelt alsof er een knop is die je moet indrukken, vasthouden of pureren voor elke interactie. Dan is er het crafting-systeem, dat te ingewikkeld en niet-intuïtief is. Een beetje stroomlijnen aan de ontwerpkant zou de kwaliteit van het hele spel drastisch hebben verbeterd.

Graphics: soepel en gedetailleerd

De graphics daarentegen zijn opmerkelijk. De details van de personages voelen echt aan, vooral bij Deacon. Zijn tatoeages, kleding, zelfs de ringen aan zijn vingers zijn goed weergegeven. Het landschap ziet er ook geweldig uit - scheuren in de wegen zijn gevuld met gras en wilde bloemen, en pijnbomen hebben individuele naalden in plaats van samengeperste bosjes groen met een lage resolutie.

Je kunt je fiets upgraden en aanpassen, en door bochten drijven is leuk.

Tekenanimaties zien er ook geweldig uit. Deacon beweegt op een manier die natuurlijk en echt aanvoelt, of hij nu iemands keel doorsnijdt of rondsluipt in een vijandelijk kamp. De fiets is visueel soepel en ziet er goed uit in bochten. Zelfs de zombies hebben hun eigen soort dierlijke bewegingen die hen een griezelig, roofzuchtig gevoel geven.

In de officiële PlayStation Store kost het spel $ 40, maar je kunt het regelmatig te koop vinden op Amazon of andere online retailers (op het moment van schrijven is het gedaald tot $ 20). Met korting is Days Gone een gemakkelijke aankoop, een grote, vermakelijke zombie-ravotten in de open wereld die zelden of nooit stagneert totdat de credits rollen.

Days Gone vs. The Last of Us Remastered

Er zijn behoorlijk wat andere zombie-overlevingsspellen die er zijn. Op de PlayStation 4 is een andere populaire titel The Last of Us Remastered. The Last of Us heeft niet de uitgestrekte open wereld die Days Gone heeft, maar het crafting-systeem is veel beter en de plot is sterker.

Bovengemiddeld, maar wacht op een verkoop

Days Gone is een game die de afgelopen jaren heel hard heeft geprobeerd om twee stijlfiguren te combineren in de entertainmenttijdgeest: zombies en motorrijders. Het is grafisch sterk, met geweldige karakteranimaties en gedetailleerde omgevingen en karaktermodellen. De onhandige bedieningselementen en enkele problemen met het tempo maken het misschien moeilijk om het voor de volle prijs aan te bevelen, maar in de uitverkoop is het een gemakkelijke pick-up, vooral voor zombiefans die op zoek zijn naar een vermakelijke PS4-game.

• Productnaam Days Gone
  • Prijs $40.00
  • Beschikbare platforms Playstation 4