NHL 19 Review: meeslepende online gameplay

Dankzij de enorme hoeveelheid gameplay-modi en goed geïntegreerde World of Chel online progressie, is NHL 19 een must-buy voor hockeyfans.

EA Sports NHL 19

We hebben NHL 19 gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

IJshockey kan achterblijven bij de top drie als het gaat om populariteit in de Verenigde Staten, maar NHL 19 is een van de leukste en meest effectieve aanpassingen in moderne sportvideogames. Het is ook de enige echte optie die hockeyfans hebben voor een videogame. De Real Player Motion-technologie van EA Sports in combinatie met de besturing van de vaardigheidssticks zorgt voor een groot aantal bewegingen die bevredigend aanvoelen om volledig uit te voeren, terwijl ze nog steeds toegankelijk zijn voor beginnende spelers. De nieuwe gameplay-modus World of Chel creëert een uniform online voortgangssysteem met een duizelingwekkende hoeveelheid aanpassingen en ontgrendelbare goodies voor je beginnende skater.

Configuratieproces: Schijf of installeer

Instellen is slechts een kwestie van de schijf erin doen of de game downloaden. Wat je ook kiest, er zullen een paar updates zijn en dan zou je goed moeten zijn om te gaan.

Gameplay: Hybride besturing vergemakkelijkt je in

NHL 19 doet fantastisch werk door spelers met verschillende ervaringsniveaus te identificeren, van nieuwe spelers tot hardcore jaarlijkse veteranen. Er zijn twee hoofdbesturingsschema's beschikbaar (drie als je de leuke maar eenvoudige NHL 94-configuratie met twee knoppen meetelt): Skill Stick en Hybrid. Hybrid combineert de basis hockeybesturing uit de jaren 90, met aparte knoppen om te passen, slapshot en polsschot, terwijl enkele geavanceerde deking-manoeuvres met de rechter joystick mogelijk zijn.

NHL 19 biedt een schat aan gameplay-modi die optimaal profiteren van de kneedbaarheid van de sport.

Met de Skill Stick-besturing vertrouw je bijna volledig op de rechter joystick en de schouderknoppen om verschillende schoten, deking-manoeuvres, lichaamsblokkering en passen uit te voeren. Standaard worden deze bedieningselementen aanbevolen voor veteranen, omdat ze behoorlijk lastig kunnen zijn om te leren. We vonden het het gemakkelijkst om te beginnen met de hybride besturing en uiteindelijk over te stappen op de volledige Skill Stick. Gelukkig doen de reeks snelle tutorials van NHL 19 geweldig werk door alle basis- en geavanceerde vaardigheden aan te leren die je nodig hebt om te concurreren.

Spelmodi: aanpassings- en speelmodi in overvloed

NHL 19 heeft een duizelingwekkend aantal online en offline gameplay-modi. Franchise-modus is voor veel spelers nog steeds ondoordringbaar, met de nieuwe scouting-functie die nog een ander rangschikkings- en geldelement toevoegt dat GM's moeten volgen.

De meeste spelers zullen verlichting vinden bij het spelen door hun favoriete teams in de seizoensmodus, snel schakelen tussen spelers, ontsnappingen maken en schoten slaan terwijl ze grote treffers in de verdediging slaan. AI-teamgenoten voelden zich zelden frustrerend of dom, en het vijandelijke team kan effectief, gecoördineerd en brutaal zijn op hogere moeilijkheidsgraden.

Je kunt ook je eigen aangepaste hockeyspeler maken, je laten inschrijven voor de NHL en een hele carrière spelen in de modus Be a Pro. De aanpassing van de speler is diep, van de lengte van gezichtshaar (inclusief de lengte van de play-offs!) tot de tape op de hockeystick. Net als veel andere carrièremodi, bevat het RPG-elementen waarmee je ervaringspunten verdient om goed te presteren in een game, zoals het krijgen van assists en het blokkeren van passes, die worden gecompenseerd door pen alty's te krijgen en slechte schoten te maken. Verdiende ervaring wordt gebruikt om nieuwe vaardigheden te ontgrendelen uit verschillende vaardighedenbomen, waardoor onze slagnauwkeurigheid, fysieke kracht of puckbewustzijn wordt verbeterd, waardoor uiteindelijk een vaardighedenset wordt gecreëerd die overeenkomt met onze favoriete speelstijl.

AI-teamgenoten voelden zich zelden frustrerend of dom, en het vijandelijke team kan effectief, gecoördineerd en brutaal zijn op hogere moeilijkheidsgraden.

Terwijl de carrièremodus alle juiste vakjes aanvinkt, heeft NHL 19 vreemd genoeg geen enkel verhaal of personages, zoals FIFA's The Journey of NBA 2K's The Way Back. Het is een in het oog springend gat dat in het moderne sportgame-tijdperk onmogelijk te negeren is geworden.

World of Chel: jouw online carrière

World of Chel (een spel over hoe de NHL-afkorting wordt uitgesproken) is de grote nieuwe functie voor NHL 19. Het is een alles-in-één online hub voor het maken van onze eigen custom skater (vergelijkbaar met de modus Be a Pro) en vier verschillende spelmodi spelen: ProAm, Ones, Threes en EASHL. ProAm biedt een reeks ho-hum singleplayer-uitdagingen tegen legendarische teams.

Het snelle 3 vs. 3-formaat Threes keert terug van NHL 18 en voelt als de perfecte balans tussen klassiek hockey zonder de chaos van een volledig team van online vreemden, om nog maar te zwijgen van de veel eenvoudigere matchmaking dankzij drop-in connectiviteit. NHL Ones is een heel andere ervaring, waarbij drie spelers het tegen elkaar opnemen op een halve ijsbaan met een AI-doelman, waardoor sterspelers kunnen pronken met hun solo-capaciteiten, tot onze grote schaamte.

World of Chel is geen revolutionaire toevoeging, maar het biedt wel een bevredigende voortgangslus voor onze online carrière, of we nu winnen of verliezen, en het belangrijkste is dat we blijven terugkomen voor meer.

Eindelijk is er EASHL, dat de klassieke 6 vs. 6 online hockey-setup biedt. In elke online modus kwamen we verschillende verbindingsproblemen tegen die resulteerden in het laten vallen van games, hoewel we gelukkig nog steeds enige verdiende ervaring ontvingen. Na elke game wordt ervaring verdiend op basis van onze prestaties, vergelijkbaar met de offline Be a Pro-modus, waardoor nieuwe vaardigheden en specialiteiten worden ontgrendeld die we kunnen uitrusten voor meerdere load-outs en posities.

EA is niet iemand die loot boxes schuwt, en bij het stijgen in World of Chel krijgen we ook hockeytassen die willekeurige aanpassingsitems bevatten, zoals keepershelmen, doelhoorns en een groot aantal hockeytruien, hoeden en jassen, die allemaal hun eigen zeldzaamheid en kleurenschema's hebben. Gelukkig is de World of Chel vrij van betaalde microtransacties, waardoor de hockeytassen een bron van puur leuke willekeurige buitdruppels tussen wedstrijden zijn.

Graphics: Kom niet te dichtbij

Dankzij de grote hoeveelheid vulling en uitrusting die spelers dragen, om nog maar te zwijgen van de meer uitgezoomde camera, vallen beperkte spelersmodellen en gezichten minder op in NHL 19 in vergelijking met andere sportgames. De actie ziet er vloeiend en natuurlijk uit op het ijs, maar de meeslepende beelden beginnen af te brokkelen wanneer de camera inzoomt voor directe herhalingen en doelpunten.

Spelersgezichten zien er vaak hilarisch slecht uit, met dezelfde eenvoudige schreeuwanimatie die in een lus wordt gespeeld. Vaak zouden de spelersmodellen zelf ergens aan vast komen te zitten en lijken te wankelen of te haperen. Deze ongelukkige momenten deden zich echter alleen voor tijdens herhalingen en nooit tijdens de actie zelf.

Spelersgezichten zien er vaak hilarisch slecht uit, met dezelfde eenvoudige schreeuwanimatie die in een lus wordt gespeeld.

NHL 19 hapert ook met het ontwerp van het hoofdmenu. De gigantische reeks panelen die leiden tot verschillende spelmodi is onaantrekkelijk en omslachtig. We krijgen de mogelijkheid om onze favorieten vast te zetten in een kleiner menu met alleen favorieten, maar het blijft een hele klus om op zoek te gaan naar andere spelmodi.

Audio: Zwakke link

NHL 19 is het laatste jaar van de samenwerking tussen EA Sports en NBC Sports. Dat is geweldig nieuws, want het spel-voor-spel en kleurcommentaar van Doc Emrick en Eddie Olczyk is vermoeiend, voorspelbaar en beperkt geworden. We begonnen herhaalde zinnen te horen in onze eerste game, en vaak lijkt hun commentaar los te staan van de actie op het scherm. Met grote namen met een licentie die commentaar leveren, komt een enorm beperkt aantal nummers dat ze kunnen opnemen, en dat is zeker te zien.

De opzwepende pop-soundtrack voelt ook generiek en ongeïnspireerd aan, met nummers als "High Hopes" van Panic! At the Disco, "Natural" van Imagine Dragons, "I Want It All" van Parade of Lights en "Head Up" van Don Diablo, met James Newman.

Prijs: solide hoeveelheid inhoud

NHL 19 heeft dezelfde prijs als andere grote videogame-releases voor $ 59,99. Met het aantal gameplay-modi, aanpassingsmogelijkheden en carrièrevoortgang vonden we het de prijs waard voor hockeyfans. Als een serie op jaarbasis die elk jaar incrementele verbeteringen vertoont, kan het echter de moeite waard zijn om gewoon NHL 20 te kopen.

Competitie: mist verhaalcampagne

EA heeft in jaren geen serieuze concurrent voor hockeywedstrijden gehad, waardoor hockeyfans maar één echte optie hebben als het gaat om gamen. Gelukkig blijft NHL 19 elk jaar verbeteren en biedt het uitstekende singleplayer- en online-modi en carrièremogelijkheden.

Het enige element dat NHL 19 overduidelijk mist in vergelijking met andere sportgames, is een verhaalgestuurde verhaalmodus, à la The Journey in FIFA en Longshot in Madden. We vinden het leuk om onze eigen aangepaste spelers te maken in de Be a Pro-modus en online in de World of Chel, maar we vragen ons af waarom hockey de schacht krijgt als het gaat om een volledige verhaalcampagne.

Gewoon de beste hockeyvideogame die je kunt kopen

Of je nu een hele franchise wilt besturen tot aan de snackbar in het thuisstadion of gewoon een snel spelletje Threes wilt spelen met willekeurige spelers online, NHL 19 biedt een schat aan gameplay-modi die ten volle profiteren van de kneedbaarheid van de sport. World of Chel is geen revolutionaire toevoeging, maar het biedt wel een bevredigende voortgangslus voor onze online carrière, of we nu winnen of verliezen, en het belangrijkste is dat we blijven terugkomen voor meer.

• Productnaam NHL 19
  • Productmerk EA Sports
  • Prijs $39,99