Xbox One X Review: de huidige tophond van de consolewereld

De Xbox One X is de huidige koning van gameconsole-hardware, maar om er echt van te profiteren, bereid je voor om je portemonnee te openen.

Microsoft Xbox One X 1TB

We hebben Xbox One X gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Het is alweer een aantal jaren geleden dat Microsoft de originele Xbox One-console debuteerde (2013 om precies te zijn), dus toen ze in 2017 de aanzienlijk verbeterde Xbox One X aankondigden, wilden mensen graag iets moderners in handen krijgen. Microsoft stelde niet teleur. De Xbox One X is een behoorlijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

Het is veel krachtiger en boordevol functies dan de nieuwere Xbox One S, verpakt in 6 teraflops aan rekenkracht, 4K-graphics, HDR-ondersteuning, een Blu-ray-speler en meer. Dit alles leidt tot de krachtigste gameconsole ooit, en dat is geen geringe prestatie. De X is ongeveer 50 procent krachtiger dan zelfs de PS4 Pro, maar hoe presteert de kolos van gaming in de echte wereld? We hebben ons verdiept in waar de Xbox One X over gaat en kijken of dit de juiste keuze voor jou is.

Ontwerp en poorten: slanker, kleiner en betere koeling

Het ontwerp van de eersteklas console van Microsoft is veel slanker en kleiner dan de originele, omvangrijke Xbox met een glanzend zwart frame met kleine chromen accenten. Vreemd genoeg lijkt het, als je de Xbox One X uit de doos ha alt, qua grootte en vorm een beetje op een PlayStation 2 (goed gezelschap om te houden). In plaats van het gemakkelijk bekraste glanzende plastic op het origineel te gebruiken, is deze Xbox volledig gemaakt van matzwart plastic met een enigszins ruwe textuur die geweldig aanvoelt. Dit is hetzelfde type dat wordt gebruikt op de S-console, en het voelt zeker meer premium aan dan eerdere iteraties.

Het belangrijkste dat opv alt, is de maat. De One X is compact en compact, zelfs een beetje kleiner dan de S, wat indrukwekkend is gezien de kracht die erin zit. Je kunt het verticaal of horizontaal oriënteren, beide werkten prima.

Een andere belangrijke ontwerpwijziging op de console is dat de ventilatieopeningen nu naar achteren zijn verschoven, in plaats van naar boven. Dit ziet er naar onze mening veel beter uit, waardoor je de console horizontaal kunt stapelen (zonder oververhittingsproblemen) met andere elektronica als je beperkte ruimte hebt.

Afgezien van de prestatieaspecten van gamen, is de Xbox One X misschien ook de beste mediaspeler voor thuis die je kunt kopen.

Aan de voorkant heeft de console een plat gezicht met een enkele Xbox-knop om hem aan te zetten. Gelukkig is deze knop nu fysiek en niet langer capacitief of aanraken - een leuke kleine verandering die het probleem oplost van consoles die zichzelf in- of uitschakelen of per ongeluk worden gestoten. Het schijfstation is direct onder deze lip weggestopt. Net daaronder vindt u de uitwerpknop, een synchronisatieknop voor controllers, een infraroodontvanger en blaster voor afstandsbedieningen en een enkele USB 3.0-poort. De zijkanten van de console zijn van hetzelfde materiaal, maar geperforeerd voor extra ventilatie.

Aan de achterkant van de One X vind je de meeste poorten en een grote ventilatieopening voor koeling. Houd er rekening mee dat u ervoor wilt zorgen dat het daar wat ruimte heeft om te ademen, in tegenstelling tot voorheen waar de bovenste ventilatieopeningen het werk deden. Het is ook vermeldenswaard dat de X grotendeels is ontworpen met het oog op koeling. Aangezien dit uiteindelijk de levensduur van de console zal bepalen, moet deze solide zijn. In dit geval is dat zeker het geval. Terwijl de originele Xbox klonk als een hovercraft, is de X extreem stil in vergelijking en werd hij nooit erg heet onder belasting.

Voor de poorten vind je een 2.0b out en een 1.4b in HDMI, twee extra USB 3.0-poorten, een gigabit Ethernet-poort, IR out, SPDIF digitale audio en natuurlijk de voeding, die de baksteen heeft gedumpt en nu een intern ontwerp heeft. Net als bij de One S heeft de One X geen poort voor de Kinect, wat betekent dat als je er een wilt gebruiken, je een extra adapter moet kopen voor $ 40.

Voor de controller die in de doos wordt meegeleverd, zul je blij zijn te horen dat het de recentere S-versie is die een aantal opmerkelijke upgrades heeft ten opzichte van het origineel. De One S heeft niet alleen een 3,5 mm-aansluiting voor hoofdtelefoons en headsets, maar heeft ook Bluetooth-connectiviteit. Dat betekent dat je het niet alleen met je Xbox kunt gebruiken, maar ook met dingen zoals je pc of zelfs een Android-telefoon zonder dat je een vervelende adapter nodig hebt. Het enige echte verschil in ontwerp is dat de voorplaat van de controller is gemaakt van één enkel stuk mat plastic, waardoor het oude ontwerp dat uit meerdere stukken bestond, wordt verwijderd. Het wordt ook nog steeds aangedreven door twee AA-batterijen, maar er zijn veel goedkope opties als je een oplaadbare oplossing wilt toevoegen.

Configuratieproces: eenvoudig, maar voorzichtig met uw tv

Het instellen van je nieuwe One X-console is vrij eenvoudig, net als oudere versies van de Xbox. Zorg er eerst voor dat uw console correct is aangesloten (voeding, HDMI, Ethernet, enz.) en tik vervolgens op de aan / uit-knop aan de voorkant. Zorg ervoor dat u de juiste bron voor uw tv gebruikt en dat u wordt begroet met de eerste installatiehandleiding. Plaats wat nieuwe batterijen in je controller, druk op de Xbox-knop erop en volg gewoon de instructies op het scherm voor het instellen van wifi (of gebruik Ethernet). De laatste stap is inloggen op uw Xbox Live-profiel, maar u zult tijdens deze installatie waarschijnlijk eerst de nieuwste updates voor de console moeten downloaden en installeren. Houd je aan de instructies die ze je geven en het zal relatief snel klaar zijn.

Nu je klaar bent met updates en eerste instellingen, moet je ervoor zorgen dat je nieuwe 4K-compatibele console zijn verbeterde mogelijkheden volledig benut. Meestal doet de X het goed om dit tijdens die eerste reeks opstellingen in te stellen, maar je moet het hoe dan ook bevestigen. Als je niet weet of je tv geschikt is voor 4K en HDR, probeer dan wat online onderzoek te doen of je handleiding op te zoeken.

Zodra je zeker weet dat je tv geschikt is voor 4K, ga je naar de Xbox-instellingen en selecteer je weergave en geluid, video-uitvoer en vervolgens videomodi. Hier kun je HDR inschakelen en ervoor zorgen dat 4K is toegestaan. De onze deed dit automatisch, maar voor sommige tv's zijn mogelijk wat extra stappen nodig. Als je dingen niet correct hebt ingesteld tijdens het uitvoeren van de eerste installatie (zoals het niet gebruiken van een HDMI 2.0-kabel/poort), moet je de instellingen bezoeken om dat op te lossen.

Om te bevestigen dat 4K werkt, gaat u opnieuw naar uw instellingen en vervolgens naar weergave en geluid, video-uitvoer, geavanceerde video-instellingen en tot slot 4K TV-details. U zou groene vinkjes moeten zien om aan te geven dat de zaken correct werken. Mogelijk moet u wat meer online onderzoek doen om te bepalen hoe u de instellingen van uw tv kunt instellen. We hebben precies dit gedaan voor onze TCL-tv en het waren slechts een paar snelle wijzigingen om de gamemodus en HDR in te schakelen. Over het algemeen is dit proces vrij stressvrij.

Prestaties: schitterende 4K HDR-gameplay

Nu je je Xbox One X goed hebt ingesteld en klaar voor 4K, is het tijd om te zien hoe de hoogwaardige specificaties van dit consolebeest echt presteren. Voordat we erin duiken, wil je een paar belangrijke dingen overwegen om het meeste uit de One X te halen.

Dit alles zorgt voor een veel mooiere en consistentere spelervaring, wat je ook speelt.

Het belangrijkste is dat niet alle games in staat zijn tot 4K, maar alle games zullen profiteren van de verbeterde One X. Wat we bedoelen is dat de console in wezen normale games zal verbeteren door ze te supersamplen en te renderen ze in Ultra HD. Van daaruit worden ze verkleind naar Full HD, zodat je die extra scherpte krijgt. Kort gezegd betekent dit dat de Xbox de 4K-afbeeldingen zal verkleinen tot 1080p, waardoor de randen van gekartelde afbeeldingen worden gladgestreken. Dit betekent ook dat zelfs als je geen 4K-tv hebt, je nog steeds verbeteringen zult zien van de geüpgradede console. Je kunt online veel lijsten vinden met alle verbeterde 4K- en Xbox One X-games als je het meeste uit de One X wilt halen, dus begin daar.

We hebben tijdens onze tests een paar verschillende games opgestart, maar zijn begonnen met de voor de hand liggende keuze voor Gears of War 4. In de loop van het leven van de One X hebben first-party games zoals Gears de koninklijke behandeling gekregen voor het meeste uit 4K halen, en ze zien er gewoonweg verbluffend uit. Gears 4 ondersteunt niet alleen 4K- en HD-texturen, maar ook HDR10, wat zorgt voor een sterk verbeterde kleurdiepte en contrast.

Titels zoals Gears bevatten ook wat Microsoft 'verbeterde grafische functies' heeft genoemd. Deze subtiele verbeteringen versterken de ervaring en onderdompeling van games echt, met name met zaken als verlichting of deeltjeseffecten. Gears profiteert ook van een merkbare verhoging van de framesnelheid - een van de meest begeerde voordelen van pc-gamers. Hoewel dit ook werkt met veel andere games, kun je in Gears 4 tot 60 fps halen.

Een andere game die we zwaar hebben getest, was For Honor. Op pc is de game prachtig, maar hij heeft altijd een beetje geleden tijdens het spelen op console vanwege zaken als lage frames of haperingen. Nou, niet meer. Op de One X krijgt een game van derden zoals For Honor de 4K UHD-resolutiebult en de One X-verbeteringen. Deze combinaties zorgen voor een sterk verbeterde ervaring met online spelen en we merkten een aanzienlijke verbetering van de framesnelheid en veel minder haperingen.

Voor andere games zoals Forza Motorsport 7, Sea of Thieves en nog veel meer, hadden we echt het gevoel dat de One X feilloos en merkbaar beter presteerde dan oudere consoles. Soms is het subtiel, soms zit het in je gezicht, maar de verbeteringen zullen gemakkelijk worden opgemerkt door zelfs de onwetende techneuten. Er zijn zeker momenten waarop je misschien geen groot verschil ziet, misschien tijdens scènes met grote actie, maar dankzij de dynamische schaal van de One X kan het de resolutie tijdelijk verlagen om solide prestaties en frames per seconde te garanderen. Dit onderscheidt het echt van de concurrentie, en dat is allemaal te danken aan die hardwareverbeteringen die gegarandeerd soepele frames opleveren.

Dit alles zorgt voor een veel mooiere en consistentere spelervaring, wat je ook speelt. Het is duidelijk beter als je zoiets als een first-party game hebt met 4K en HDR, maar zelfs indie-games draaien gewoon en zien er beter uit. De One X voelt ook alsof hij veel minder moeite heeft om je een verbeterde game-ervaring te bieden. Tijdens langdurige gamesessies zou de Xbox gemiddeld ongeveer 110 graden Fahrenheit moeten zijn, wat een solide temperatuur is. De PS4 Pro is gemiddeld zo'n 10 tot 15 graden hoger. Het is ook waanzinnig stil in vergelijking met de originele Xbox, wat ook een grote verbetering is.

Wat betreft gameselectie, de Xbox lijdt nog steeds een beetje in de exclusieve afdeling in vergelijking met de PlayStation of Switch, maar Microsoft heeft gewerkt aan het dichten van deze kloof, met veel opmerkelijke releases in het verschiet.

Een klein ding dat we niet leuk vonden aan deze console, is dat ondanks alle forse upgrades ten opzichte van zijn voorgangers, hij nog steeds een verouderde harde schijf gebruikt voor opslag in plaats van een veel snellere SSD. Hoewel het 1 TB is, een verdubbeling van de oude 500 GB, is het traag. We hadden graag een SSD op de One X gezien, ook al was deze kleiner. Voor degenen die het niet weten, biedt een SSD voordelen zoals snellere laadtijden en snellere overdrachtssnelheden, maar het lijkt erop dat we zullen moeten wachten op de volgende generatie consoles om te zien dat deze technologie zijn weg vindt naar gameconsoles. Het is op geen enkele manier een dealbreaker, maar die verbetering in hardware zou de One X echt naar het volgende niveau hebben gemaakt.

Software: multimediasysteem boordevol functies

De Xbox One is altijd aangeprezen als een krachtpatser voor thuismedia, meer dan andere consoles van de huidige generatie. Dit geldt nog steeds voor de One X, die grotendeels dezelfde gebruikerservaring, software en gebruikersinterface heeft als eerdere Xbox-consoles. Microsoft heeft wat werk verzet om het menusysteem van de One te verbeteren, maar hoewel het in de loop der jaren is verbeterd met incrementele updates, vinden we het soms nog steeds een beetje onhandig. Door menu's bladeren is vervelend, maar elke Xbox-veteraan zal zich meteen thuis voelen, en het duurt niet lang om te leren navigeren voor nieuwkomers.

Afgezien van de prestatieaspecten van gamen, is de Xbox One X misschien ook de beste thuismediaspeler die je kunt kopen. U kunt niet alleen al uw favoriete streaming-apps krijgen (zelfs meer dan Apple TV), uw favoriete oude dvd's bekijken, naar cd's of muziek luisteren vanaf een harde schijf, maar u kunt ook UHD-films bekijken dankzij de ingebouwde Blu- straal speler. Dit is iets dat de PS4 Pro niet eens kan evenaren, dus het is leuk dat Microsoft ervoor heeft gekozen om het in de One X op te nemen.

Een andere coole functie die zowel de media- als game-ervaringen verder verbetert, is de opname van Dolby Atmos. Wat deze nieuwe audiotechnologie doet, is geluiden simuleren terwijl je een koptelefoon draagt, zodat het lijkt alsof effecten en muziek van boven, voor en achter je naar beneden komen. Dit effect zorgt voor een zeer meeslepende ervaring en is misschien wel de beste optie om het meeste uit een hoofdtelefoon van hoge kwaliteit te halen.

Wat betreft gameselectie, heeft de Xbox nog steeds een beetje te lijden van de exclusieve afdeling in vergelijking met de PlayStation of Switch, maar Microsoft heeft gewerkt aan het dichten van deze kloof, met veel opmerkelijke releases aan de horizon. Dat gezegd hebbende, de Xbox One X is de beste keuze voor console-gamers die het meeste willen halen uit blockbusters van derden zoals Call of Duty, Battlefield of iets als Assassin's Creed. Hoewel PlayStation (en soms de Switch) ook toegang hebben tot deze games, geeft het verhoogde vermogen van de One X het een echt merkbare ervaring in vergelijking met de concurrentie.

Prijs: moeilijker voor uw portemonnee

We zijn eindelijk aangekomen bij de grootste beslissende factor voor de meeste mensen die een Xbox One X-de prijs overwegen. Oorspronkelijk, toen het debuteerde, had de One X een behoorlijk hoge prijs voor $ 500. Sindsdien is het aanzienlijk gedaald en zweeft het nu meestal rond de $ 400. De console gaat echter vaak in de uitverkoop en als je geduld hebt, kun je ze vinden voor ongeveer $ 300. Daarvoor krijg je slechts één controller en de benodigde kabels en dergelijke. Er zijn ook enkele goede bundels met een game en enkele andere codes voor gratis Xbox Live en een proefversie met de geweldige Game Pass van Microsoft. De Game Pass bevat ook de meeste verbeterde 4K- en Xbox One X-games van Microsoft, dus het is een goed idee voor slechts $ 10 per maand.

Gezien het feit dat je dit allemaal in een UHD-gamingdoos van $ 400 krijgt die de kracht heeft om zelfs sommige mid-range gaming-pc's te evenaren, is de prijs redelijk. Je hebt echter wat extra hardware nodig, zoals een goede 4K-tv, om optimaal te profiteren van de verbeterde mogelijkheden van de X. Een tv die de X echt kan gebruiken, kost je waarschijnlijk ongeveer $ 500, dus denk daar ook aan. Het werkt prima op een gewone HD-tv om de ervaring te verbeteren, maar het is misschien niet de upgrade waard als je al een Xbox One S hebt.

Xbox One X versus PlayStation 4 Pro

De voor de hand liggende concurrent van de One X is de PS4 Pro. Beide consoles bieden 4K UHD-gaming, maar er zijn enkele grote verschillen tussen de twee. Nu, voordat we erin duiken, zijn de meeste mensen duidelijk verbonden aan het ene of het andere systeem, dus dat zal grotendeels bepalen wat je kiest. Als je een complete nieuwkomer bent of misschien zelfs maar iemand die naar beide kanten van het argument luistert voordat je een aankoop doet, overweeg dan deze punten.

Ten eerste prijs. De PS4 Pro is gemiddeld aanzienlijk goedkoper met ongeveer $ 100. Het heeft ook een aantoonbaar betere line-up van exclusieven. De Xbox heeft echter nog steeds het betere online spelsysteem, hoewel Sony veel heeft gedaan om dat van hen te verbeteren. Daarnaast is de One X een stuk krachtiger, met zo'n 50 procent. Dit is waarschijnlijk de grootste factor bij het kiezen tussen de twee, en de One X heeft zeker een merkbaar voordeel. We hebben de twee naast elkaar getest en dezelfde titels gespeeld en hoewel de Pro er geweldig uitziet, is de One X met een duidelijke marge beter, scherper en stiller. Ofwel om de verkoop van hun Blu-ray-spelers te stimuleren of om kosten te besparen, heeft Sony ook besloten om de Blu-ray-speler op de PS4 te dumpen, dus dat is nog een voordeel van de One X om te overwegen.

Kun je nog steeds niet beslissen wat je wilt? Onze verzameling van de beste huidige gameconsoles kan je helpen te vinden wat je zoekt.

De krachtigste console voor 4K-gaming

Al met al is de Xbox One X een indrukwekkend apparaat. Het is de krachtigste gameconsole die ooit is uitgebracht en hij voldoet aan de verwachtingen. Als je je huidige Xbox wilt upgraden, je gaming-line-up wilt versterken of in 4K wilt stappen, is de X de beste keuze wat betreft console-hardware - zorg er gewoon voor dat je de tv ervoor hebt.

• Productnaam Xbox One X 1TB
  • Productmerk Microsoft
  • UPC 889842208252