Yoku's Island Express Review: grote avonturen nemen verrassende vormen aan

Team 17 Yoku's Island Express

Door een creatieve mix van platformactie en flipperkast neemt Yoku's Island Express spelers mee door een kunstzinnig vervaardigde wereld van verbeeldingskracht, humor en mysterie.

Team 17 Yoku's Island Express

Onze recensent kocht Yoku's Island Express zodat ze de game grondig konden doorspelen. Blijf lezen voor hun volledige mening.

Yoku's Island Express is een spel waar je aan begint zonder te weten wat je kunt verwachten. Ik zou je kunnen vertellen dat het speelt als een 2D-platformavontuur met open-wereldelementen en flipperkastmechanica, in een vreemde jungleomgeving die wordt bewoond door nog vreemdere wezens, maar het is moeilijk voor te stellen. Terwijl je speelt, begin je het te begrijpen en krijg je een idee van hoe het spel verloopt. Toch geeft het je nog steeds nooit precies wat je verwacht - een van de vele redenen waarom het zo'n heerlijke en unieke ervaring is.

Toen ik de game op Xbox One speelde, vond ik dat het een plek verdiende op de lijst met beste Xbox One-kindergames. Het is ook beschikbaar voor de Switch, PlayStation 4 en Windows-pc, en ik verwacht dat de ervaring op die platforms net zo boeiend zal zijn.

Plot: Een wereld van verwondering

Als het titelpersonage, Yoku de kever, arriveer je op het eiland Mokumana net als iets met onheilspellende groene klauwen begint aan te vallen in het bos. Je wordt op het strand opgewacht door de oude postmeester (uiteraard een 'posterodactyl'), die besloot te stoppen toen de vreemdheid begon, dus jij bent de gelukkige nieuwe bezorgkever van de Island Express. Je gaat naar het dorp terwijl je met je altijd aanwezige witte bal rolt. (Nee, het is geen mestbal, en ja, er is een manier om het in een te veranderen.)

Je komt er al snel achter dat je belangrijkste missie is om de eilandoudste, Mokuma, te helpen genezen, die gewond is geraakt door die groene klauwen. Je leert ook snel dat je een heleboel andere vreemde taken krijgt van de bewoners van het eiland, die je afleiden van je primaire missie - als je ze toelaat. Je kunt speurtochten op een niet-lineaire manier aanpakken, of verkennen zoals je wilt. Het wordt lastig om alle onbekende namen van wezens en plaatsen bij te houden die naar je worden gegooid, maar je hebt snel toegang tot een kaart waarop belangrijke plekken zijn gemarkeerd.

Veel van de taken lijken belachelijk totdat je er echt in graaft, en dan beginnen ze een vreemd soort zin te krijgen. Soms zul je meer dan één manier vinden om aan het verzoek te voldoen en een keuze te maken over hoe verder te gaan. Deze gevallen gaan verder dan eenvoudige vertakkende dialogen en gebeuren zo organisch dat het voelt alsof de controle in jouw handen ligt.

Je komt uiteindelijk op het punt waar het verhaal je nodig heeft, maar niet zonder veel verrassingen onderweg. Door de originele karakters en situaties is het moeilijk te voorspellen wat er gaat komen. Je begint al snel de gekte te omarmen en geniet van de rit.

Je komt uiteindelijk op het punt waar het verhaal je nodig heeft, maar niet zonder veel verrassingen onderweg.

Gameplay: een nieuwe draai

Je bal naar links en rechts rollen is eenvoudig genoeg, maar verder komen je flipperkastvaardigheden van pas (en waar de echte nieuwigheid van de traversal van het spel schittert). De linker en rechter trigger-knoppen activeren blauwe en oranje bumpers die je naar hoger gelegen terrein kunnen brengen of je naar nieuwe secties kunnen lanceren. Andere keren komen ze in de vorm van traditionele flipperkasten die je gebruikt om je bal rond een afgesloten ruimte te laten stuiteren, net zoals het speelveld van een flipperkast. Je raakt schakelaars, activeert lichten, passeert spinners en doorbreekt barrières om het volgende gebied te bereiken. Er zijn zelfs enkele ontmoetingen met eindbazen en andere speciale gevallen waarin je meerdere ballen krijgt, naast andere wendingen.

Je bal heeft de neiging om precies en consistent te bewegen, dus de flipperkasten zijn nooit overdreven frustrerend. Soms zijn er meerdere pogingen nodig om het te laten doen wat je nodig hebt, maar je verliest je bal niet als hij tussen de flippers v alt. Je hebt maar een paar van je vruchten gedokt, de alomtegenwoordige "valuta" van het spel die gemakkelijk terug te krijgen is. Meestal heb je genoeg fruit om vergrendelde bumpers te openen waarmee je toegang krijgt tot nieuwe gebieden.

De andere tools die je onderweg opdoet, hebben ook onverwachte toepassingen, waardoor je op creatieve wijze nieuwe vaardigheden tot je beschikking krijgt. Het toeteren van een feesthoorn is je belangrijkste niet-flipperkastmechanisme, en het is verrassend handig. Een slakkenstofzuiger en een roetdier dat geliefd is bij vleesetende planten helpt je ook nieuwe paden te banen.

Je zult alles waarderen dat je helpt het raadselachtige eiland te verkennen, waar Yoku's Island Express een Metroidvania-spel wordt met nieuwe wendingen. Je reist beetje bij beetje over het hele eiland in één grote 2D-dwarsdoorsnede. Je kunt het allemaal op je kaart zien, hoewel oorlogsmist de delen bedekt die je niet hebt bezocht. Voor obsessieve gamers is het heel aantrekkelijk om elke centimeter te verkennen.

Er zit een meeslepende stroom in de game - je blijft maar doorgaan en nieuwe gebieden ontdekken. Soms voelt het alsof je te veel paden of missies hebt om uit te kiezen, maar je kunt uiteindelijk terugkeren naar de meeste dingen als je geduldig en ijverig genoeg bent. Uiteindelijk ontgrendel je de Beeline voor een soort snelle reis om sneller rond te reizen, maar soms zijn er nog steeds meerdere vernieuwingen van oude paden nodig om te komen waar je heen wilt.

Grafiek: fantasierijke kunst

Dezelfde verbeeldingskracht die in de gameplay ging, komt ook naar voren in de visuals van de game. De rijke, met de hand geschilderde visuele stijl van Yoku's Island Express brengt alle schoonheid, mysterie en eigenzinnige persoonlijkheid van de omgeving beter over dan welke geavanceerde grafische technologie dan ook. Verre van een tropisch paradijs, illustreert het behendig Mokumana's wild gevarieerde landschap van bossen, flora, grotten, moerassen en besneeuwde bergtoppen.

Leven op het land brengen allerlei soorten wezens, van klonterige mensachtigen tot pratende konijntjes tot monsters die bijna uit een surrealistisch droomlandschap lijken te zijn verscheurd. Sommige wezens komen in het begin griezelig en verontrustend over, maar - als gewoon een ander onverwacht onderdeel van het spel - begin je ze beminnelijk te vinden terwijl ze praten en hun eenvoudige behoeften uitleggen en deel gaan uitmaken van je reis. Hoewel het geen boodschap is waar de game je over de kop mee slaat, kun je niet anders dan met een beetje meer respect en bewondering voor de rare en wonderlijke leefwereld naar buiten komen dan waarmee je naar binnen ging.

Audio speelt ook een waardevolle rol in de presentatie, inclusief de wartaal van de personages. De soundtrack begint als zachte achtergrondmuziek en bouwt dienovereenkomstig op, afhankelijk van het gebied en de sfeer die het moet neerzetten. De muziek op de Beeline bonst bijzonder hard, maar als je te snel ronddraait, kunnen de beelden plotseling bevriezen als de game het volgende gebied probeert te laden. Het is maar voor een paar seconden, maar genoeg om je uit een verder meeslepend ritme te halen.

Je zult alles waarderen dat je helpt het raadselachtige eiland te verkennen.

Gezinsvriendelijk: bal aan het rollen voor iedereen

Het krijgt een E10+ ESRB-classificatie voor fantasiegeweld, geanimeerd bloed en grove humor, maar Yoku's Island Express is over het algemeen een uitstekende game voor jongere spelers. Velen zullen genieten van de rare humor, vreemde karakters en zelfs de donkere of griezelige delen. De flippergerichte gameplay is eenvoudig en ook vergevingsgezind genoeg voor onervaren spelers.

Prijs: Waarde voor een edelsteen

Beschikbaar voor $ 20 of minder, het is een kleine prijs voor de unieke game-ervaring die je kunt krijgen met Yoku's Island Express, vooral als je de originaliteit en creativiteit waardeert die betrokken zijn bij bijna elk aspect van het spel. Als je echter een flipperkastliefhebber bent die op zoek is naar meer traditionele gameplay, zul je waarschijnlijk gelukkiger zijn met een speciale flipperkastsimulator.

De waarde van het spel wordt mede bepaald door de relatief korte speeltijd. Het kostte me minder dan zeven uur om door het hoofdspel te komen, en dat was terwijl ik behoorlijk obsessief probeerde zoveel mogelijk te ontdekken. Streven naar 100% voltooiing geeft je veel meer tijd met het spel, maar er is niet veel herspeelwaarde nadat je op dat punt bent gekomen.

De rijke, met de hand geschilderde visuele stijl brengt alle schoonheid, mysterie en eigenzinnige persoonlijkheid van de omgeving over.

Yoku's Island Express vs. Hollow Knight

Yoku's Island Express heeft zoveel unieke elementen met elkaar vermengd dat niets er zo uitziet, maar Hollow Knight is een ander veelgeprezen indie 2D-avontuur in de Metroidvania-traditie. Elke titel heeft zijn eigen onderscheidende, gepolijste kunststijl met diverse omgevingen. Beide titels bieden spelers veel te ontdekken op een grote, verbonden kaart en keuzes in hoe je je reis kunt benaderen.

Naast het ontbreken van flipperkasten en mestkevers, is een duidelijk verschil dat Hollow Knight overal donkerder van stemming is, om nog maar te zwijgen van uitdagender. Er zijn veel meer gevechten en gevechten, waar Yoku's Island Express nauwelijks iets heeft, en richt zich meer op het pure plezier van verkenning en ontdekking.

Wil je wat andere opties bekijken? Bekijk onze gids met de leukste online spelletjes voor kinderen.

Een uniek gemaakt verhaal, visuals en gameplay passen allemaal bij elkaar in een vermakelijk en betekenisvol avontuur voor alle leeftijden

De personages, landschappen, flipperkast, platforming en open-wereld-elementen lijken op zichzelf al vreemd, maar combineren kunstig op het eiland Mokumana.