Sony DualSense Wireless Controller Review: voel de kwaliteit

Sony DualSense draadloze controller

Sony heeft de lat voor gamecontrollers hoger gelegd met de DualSense, niet alleen door het ontwerp te verbeteren, maar ook door meeslepende upgrades te implementeren die je echt zult voelen.

Sony DualSense draadloze controller

Onze recensent heeft de DualSense Wireless Controller gekocht om alle functies te testen. Blijf lezen voor hun volledige productbeoordeling.

Sony's DualShock-controller is sinds de introductie op de originele PlayStation geleidelijk geëvolueerd en heeft in de loop van de generaties geleidelijk nieuwe functies toegevoegd, waaronder draadloze connectiviteit, bewegingsbediening en een touchpad. Toch bleef de kern van het oorspronkelijke ontwerp intact, net als de DualShock 4-controller van de PS4, met de bekende dual-analoge benadering en relatief compacte vorm, tenminste in vergelijking met rivaliserende Xbox-controllers.

Voor de PlayStation 5 besloot Sony iets nieuws te proberen met de DualSense Wireless Controller. Het behoudt nog steeds de basisvorm van de vorige generaties, gezien de parallelle analoge sticks en vertrouwde gezichtsknoppen, maar vertegenwoordigt de grootste generatie-upgrade tot nu toe dankzij nieuwe functies zoals haptische feedback en adaptieve triggers die fysieke weerstand bieden tijdens het spelen. Hoewel het duurder is dan eerdere DualShock-modellen, is het een uitstekende controller die meeslepende nieuwe mogelijkheden biedt voor PlayStation 5-bezitters.

Ontwerp: Strak en stijlvol

De DualSense implementeert enkele merkbare esthetische verschuivingen die lijken op die van de PlayStation 5-console zelf, maar houdt uiteindelijk de kern van de DualShock 4-controller intact. Net als de gamepad van de laatste generatie heeft hij de bekende uitgelijnde analoge sticks, gezichtsknoppen op dezelfde manier, schouder-/triggerknoppen en richtingspad, en een aanraakgevoelig oppervlak boven de sticks.

De DualSense is in die opzichten functioneel vergelijkbaar, maar visueel opgefrist dankzij een tweekleurig plastic ontwerp dat zwaarder is op wit dan zwart, evenals iets langere en puntigere grepen aan weerszijden. Bochtige bloeit herinneren aan de dynamische vorm van de PS5 zelf, maar de DualSense voelt verstandiger ontworpen dan de console, die onhandig en te groot is. De nieuwste controller van Sony is ook merkbaar zwaarder met 282 gram versus 210 gram voor de DualShock 4. Een paar andere elementen zijn deze keer iets groter, waaronder de triggers, schouderknoppen en touchpad, die nu wordt omringd door RGB-verlichting.

Als je heel, heel goed kijkt, zie je misschien dat het gestructureerde oppervlak bestaat uit duizenden van de kleine, iconische PlayStation-symbolen die te zien zijn op de gezichtsknoppen.

Een knop Opties (vergelijkbaar met de oude Start-knop) zit rechts van het touchpad, terwijl een knop Maken zich aan de linkerkant bevindt, zodat je snel een screenshot kunt maken of video-opnamen kunt maken tijdens het spelen. Met de DualSense-controller kun je ook rechtstreeks vanaf de gamepad zelf chatten met online vrienden en vijanden, dankzij een kleine microfoon onder de luidspreker. Er is ook een mute-knop voor het geval je die headset-vervangende functionaliteit niet wilt gebruiken. De DualSense heeft een USB-C-poort om op te laden, ter vervanging van de oude micro-USB-poort van de DualShock 4, maar de standalone controller wordt niet geleverd met de USB-C-kabel. De PlayStation 5-console doet dat tenminste.

Op het moment van schrijven zijn er geen extra kleurenschema's beschikbaar voor de DualSense-controller. Als de geschiedenis echter een indicatie is, zullen we waarschijnlijk zien dat Sony in de toekomst meer stijlopties aanbiedt.

Comfort: het past perfect

Ik dacht dat de DualShock 4 een bijna perfect gamepad-ontwerp was, precies goed in mijn handen past zonder wrijving of ongemak, maar de zwaardere DualSense-controller voelt nog beter aan. De zwaardere en vollere bouw voelt deze keer substantiëler aan zonder te ver in beide richtingen te duwen om te groot of zwaar te worden. Het is waarschijnlijk niet genoeg om de kleinere fans van de vorige PlayStation-controller van zich te vervreemden, gelukkig.

Een zeer fijn gestructureerd oppervlak aan de achterkant van de grepen helpt ook om de controller goed in je handen te houden, zelfs als je handpalmen een beetje zweterig worden van intense gamesessies. En als je heel, heel goed kijkt, zie je misschien dat de textuur bestaat uit duizenden van de kleine, iconische PlayStation-symbolen die te zien zijn op de gezichtsknoppen. Dat is pas een serieuze fanservice.

De DualSense implementeert enkele merkbare esthetische verschuivingen die lijken op die van de PlayStation 5-console zelf, maar houdt uiteindelijk de kern van de DualShock 4-controller intact.

Configuratieproces: aansluiten, loskoppelen en afspelen

Als de standaardcontroller voor de PlayStation 5, is er echt geen speciaal installatieproces voor de DualSense-gamepad. Sluit hem gewoon aan op een PS5-console met een USB-C-kabel, druk op de PS-knop op de voorkant van de controller en hij is gekoppeld: je kunt de kabel verwijderen en draadloos gebruiken. Om de zoveel tijd rolt Sony een firmware-update uit voor de controller zelf, die slechts enkele seconden duurt om te installeren via een USB-C-verbinding.

De DualSense werkt ook op pc dankzij een recente update van Steam, hoewel het volledige scala aan nieuwe functies, met name de adaptieve triggers, op dit moment niet is ingeschakeld. Sony zal zijn eigen stuurprogramma's moeten uitbrengen om die functionaliteit op pc mogelijk te maken. Toch was ik in staat om pc-actiegame Horizon Zero Dawn (oorspronkelijk exclusief voor PS4) te spelen met de DualSense via Steam, plus de auto-voetbalhit Rocket League die perfect werd gespeeld via de Epic Games Store op Windows.

Prestaties/Duurzaamheid: Geweldige verbeteringen

De DualSense draadloze controller controleert alle belangrijke vakjes die je zou verwachten van een moderne gamepad, inclusief responsieve knoppen en een directionele pad die niet papperig aanvoelen, nauwkeurige analoge sticks die beheersing van karakter en cameracontrole mogelijk maken gelijk, en het bovengenoemde comfortabele en intuïtieve ontwerp. Het zwaardere ontwerp voelt ook compact en duurzaam aan, en de DualSense lijkt te zijn ontworpen om bestand te zijn tegen vallen en dagelijkse slijtage.

Waar de DualSense echt verder gaat dan zijn DualShock 4-voorganger, is op manieren die je met het blote oog niet kunt zien. Zoals de naam al doet vermoeden, zul je ze echter voelen.

De eerste is haptische feedback, wat een preciezere evolutie is van de klassieke vibratie-, rumble- of forcefeedback-functie. We zijn allemaal gewend om een huivering onder het plastic te voelen wanneer je wordt aangevallen of wanneer je geweervuur of zwaardzwaaien uitdeelt in een game, maar de haptische feedback van de DualSense is zowel nauwkeuriger als gevoeliger in zijn feedback. Het voelt alsof er kleine drukpunten rondom de gamepad zijn, waardoor subtiele schokken ontstaan die de actie op het scherm weerspiegelen of aanvullen.

Ze passen goed bij de adaptieve triggers, die een belangrijke nieuwe vooruitgang zijn. In wezen kunnen de R2- en L2-knoppen onmiddellijk weerstand toevoegen om het gevoel van bepaalde gameplay-elementen te veranderen, of het nu de trigger is die een bevredigende klik geeft bij het afvuren van rondes in Fortnite of Call of Duty Black Ops - Cold War, of een gevoel van spanning bij het slingeren van webben rond New York City in Spider-Man: Miles Morales. Het is een klein detail, maar het voelt onverwacht belangrijk als het gaat om de algehele ervaring van het spelen van vroege PlayStation 5-games.

Je zou kunnen grijnzen als je $ 70 uitgeeft voor een enkele gamepad, maar het is indrukwekkend verfijnd: de verbeteringen zijn zinvol en de controller voelt geweldig in gebruik.

Gelukkig wordt de PS5 geleverd met een gratis, vooraf geïnstalleerde game die is ontworpen als een DualSense-showcase. Astro's Playroom is een platform-actiegame in de trant van de Super Mario-serie, zij het met kleine robotpersonages en een schat aan klassieke PlayStation-referenties erin, en het begint met een tutorial van een paar minuten over wat de DualSense kan doen. Binnen enkele seconden voel je het tintelende gevoel tegen je huid, de spanning van de adaptieve triggers, de mogelijkheden van de ingebouwde bewegingsbediening en het reactievermogen van het touchpad.

Zelfs alleen die controllerdemo toverde een enorme grijns op mijn gezicht en deed toen precies hetzelfde met mijn zevenjarige zoon. En dat is slechts een tutorial: de game zelf is een schitterend eerbetoon aan het verleden van PlayStation en laat zien wat je kunt verwachten van de toekomst van PlayStation 5. En het is allemaal mogelijk dankzij de DualSense-controller. Hoewel we zeker veel multiplatform-games zullen zien die uitkomen op zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X, biedt de DualSense een tastbaar voordeel - een voordeel dat me ertoe zou aanzetten om de PS5-versie van elke game via Xbox te kopen, met uitzondering van andere exclusieve functies of inhoud in de Xbox-versie.

Met een batterijpakket van 1.500 mAh erin, is de DualSense draadloze controller in staat om een paar bescheiden speelsessies per oplaadbeurt te leveren, of minstens een lange dag gamen. Bij gemengd gebruik van games zoals Spider-Man: Miles Morales, Rocket League en Fortnite op de PS5, logde ik ongeveer negen uur speeltijd in over een paar dagen voordat het bericht dat de batterij bijna leeg was op het scherm verscheen. Games zoals Astro's Playroom die sterk afhankelijk zijn van meerdere controllerfuncties, kunnen de batterij echter sneller leegmaken. Toch voelt de DualSense veerkrachtiger aan dan de DualShock 4 ervoor, en je kunt hem altijd aansluiten om op te laden terwijl je nog aan het spelen bent.

Prijs: het is een beetje meer premium

Voor $ 70 voor een enkele controller is de DualSense $ 10 duurder dan de standaard zwarte DualShock 4-controller, en $ 10 duurder dan de huidige Xbox draadloze controller. Het is momenteel je enige echte optie op PlayStation 5, afgezien van het spelen van PS4-games op de console met de DualShock 4, dus je hebt niet veel keus als je extra gamepads wilt. Je zou kunnen grijnzen als je $ 70 uitgeeft voor een enkele gamepad, maar het is indrukwekkend verfijnd: de verbeteringen zijn zinvol en de controller voelt geweldig in gebruik.

Met haptische feedback voelt het alsof er kleine drukpunten rondom de gamepad zijn, waardoor subtiele schokken worden gegeven die de actie op het scherm weerspiegelen of aanvullen.

Sony DualSense vs. Xbox draadloze controller

De nieuwe Xbox draadloze controller is bijna identiek aan de originele Xbox One-gamepad, en in tegenstelling tot Sony heeft Microsoft deze keer niet echt iets nieuws of spannends gedaan. Dat is geen klop, noodzakelijkerwijs. De iets voller aanvoelende Xbox draadloze controller ligt ook geweldig in de hand, met responsieve knoppen, triggers en sticks.

Sommige mensen geven de voorkeur aan de omgekeerde analoge stick-layout van de Xbox-controller, waarbij de plaatsing van de d-pad en linker stick is verwisseld in vergelijking met Sony-controllers, maar dat is echt een kwestie van kiezen. De Xbox draadloze controller heeft niet de verfijnde haptiek van de DualSense, de adaptieve triggers, het touchpad of de kantelbediening, wat betekent dat PS5-ontwikkelaars meer tools hebben om mee te spelen om de onderdompeling van de speler te versterken. De Xbox-controller is traditioneler van aanpak.

Bovendien heeft de Xbox draadloze controller geen ingebouwde oplaadbare batterij, dus je kunt ofwel wegwerp AA-batterijen, oplaadbare batterijen of een apart verkocht batterijpakket gebruiken. Het voelt gewoon alsof Microsoft hier vasthoudt aan de status-quo en de mogelijkheid negeert om het ontwerp aanzienlijk te verbeteren of zinvol te innoveren, terwijl Sony stappen voorwaarts zette.

Het is een game-changer

De DualSense draadloze controller voor PlayStation 5 is een uitstekende evolutie van het bekende DualShock-ontwerp, met opwindende nieuwe functies zoals haptische feedback en adaptieve, weerstand-leverende triggers die helpen om meer onderdompeling in de topgames van vandaag te bieden. Het geeft de PlayStation 5 een voorsprong op de Xbox Series X en zijn nauwelijks gewijzigde controller, zelfs als je een beetje extra moet betalen voor extra gamepads.

• Productnaam DualSense draadloze controller
  • Product Merk Sony
  • UPC 400064301639