Godfall Review: de eerste exclusieve game van de PS5 wordt saai en onsamenhangend

Godfall

Ondanks de vroege release is Godfall een game die de hype op de PS5 of pc niet waarmaakt.

Godfall

We hebben Godfall gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige recensie.

Met de PlayStation 5 die eind vorig jaar uitkwam, was Godfall de eerste van de exclusieve PS5-games, die begin november werd gelanceerd. Als liefhebber van looter-shooter (vooral van de Borderlands-serie), was ik geïntrigeerd door het vooruitzicht om zwaarden en schilden te gebruiken in plaats van geweren. In het begin was het een leuke, boeiende ervaring vanwege de meeslepende graphics. Helaas heb ik het na elf uur spelen al op de plank gelegd en ben ik doorgegaan naar de volgende game in mijn bibliotheek vanwege het repetitieve karakter en de slechte verhaallijn. Lees verder voor hoe ik de gameplay, plot en graphics heb geëvalueerd.

Plot: Wat is dat?

"Het was allemaal een leugen", zegt de verteller, waarmee hij het begin van het spel aangeeft. Wat volgt is een uitgebreid tussenfilmpje dat alles uitbeeldt wat ik zou willen in een avonturenspel: verraad, strijd en natuurlijk een verlangen naar bloeddorstige wraak.

Je speelt als het personage Orin, een Valorian Knight op de planeet Aperion die begint als een mannelijk personage, maar naarmate je tijdens het spelen harnassen krijgt, kan het genderfluïdum worden naar jouw voorkeur. Orin heeft een broer, genaamd Macros. Een verhaal kan echter een spel maken of breken, en ik zag niet echt een reden waarom deze broers en zussen in de beginscène met zwaarden naar elkaar zwaaiden. Ik vroeg me af wat Macros deed om de toorn van Orins wraak op de hals te halen. Wat Macros ook deed, Orin vond dat het genoeg was om op missie te gaan om Macro's te vernietigen.

Vanaf het beginfilmpje was de plot volledig voor mij verloren. Ik weet zeker dat er een was, maar het leek zo flauw en gewoon dat ik tijdens het spelen afdwaalde naar het kijken naar het landschap in plaats van aandacht te schenken aan de verhaallijn. Ondanks alle energie die de ontwikkelaars in de graphics hebben gestoken, heeft het plot enorm geleden, waardoor ik vaak een oppervlakkigheid achterliet die me onsympathiek maakte voor Orin en voor welke zoektocht hij of zij uiteindelijk ook ging.

Als de duivel in de details zit, heeft Counterplay zijn ziel verkocht om ervoor te zorgen dat elk blad ribbels en groeven had.

Graphics: Prachtig

Voor een flauw plot brengt Godfall echt zijn A-game met de graphics. Sommige scènes terwijl ik over beekjes en paden rende, brachten levendige tinten en prachtige omgevingen naar voren. Als de duivel in de details zit, dan heeft Counterplay Games zijn ziel verkocht om ervoor te zorgen dat elk blad richels en groeven had. In dat opzicht schittert het spel, en ik voelde me in de wereld getransporteerd terwijl ik rondrende en mijn vijanden vernietigde met een grootzwaard.

Hoewel repetitief, laten de vier aangeboden kaarten een rijke, kleurrijke wereld zien die je aandacht een tijdje van de slechte verhaallijn zal afhouden. Zelfs de verschillende pantsers, die bekend staan als Valorplates, zijn zo gedetailleerd dat ik in de verleiding kwam om door mijn scherm heen te reiken.

Gameplay: repetitief en vervelend

Valorian Knight Orin zelf blijft hetzelfde, maar in termen van details en build komen karakteraanpassingen - en offensieve en defensieve builds - eindelijk binnen. Je hackt en snijdt je een weg door bossen en andere instellingen, met behulp van verschillende Valorplates en een van de vijf verschillende wapenklassen. Als bonus kun je banners en charms toevoegen om je Valorian Knight op te poetsen.

Elk van de pantsersets, gebaseerd op verschillende dieren, heeft verschillende voordelen, wat zorgt voor een unieke gameplay als je de voorkeur geeft aan-g.webp

Dat is waar het grootste probleem van Godfall de kop opsteekt. Ik wil je graag vertellen dat het een leuke ervaring was. Ik kan redelijkerwijs voorbij een slecht plot komen. Het constant opnieuw afspelen van kaarten in combinatie met de uiteindelijk eentonige achtergronden maakte het spel echter vervelender dan leuk. Counterplay probeerde het intrigerender te maken door enkele aanvalscombinaties en een paar variaties van monsters aan te bieden, maar er zijn er niet zoveel in beide spectrums. In plaats daarvan moet je de paar extra aanvallen die de game biedt een boost geven via een rasterachtige vaardighedenboom.

Als puzzels een noodzaak zijn in je plunderaars-slasher-videogame, biedt Godfall wel heel kleine door af en toe vergrendelde kisten te laten zien. Om over de kaart te bewegen, moet je vertrouwen op "faseknooppunten" om je over kloven en langs kliffen te verplaatsen, maar er is vrijwel geen klimmen en de puzzels worden net zo saai en saai als de verhaallijn. Meestal gooi je je schild naar de verborgen sloten om ze te breken.

Je zult je een weg banen door bossen, met behulp van verschillende Valorplates en een van de vijf verschillende wapenklassen.

Eerlijk gezegd voelt de game half af, alsof Counterplay geen kans heeft gekregen om iets uit te brengen wat ze echt wilden, maar werd gedwongen vanwege de beperkte releasetijd van PlayStation 5. Er zijn geweldige momenten in de gameplay, vooral tijdens de baasgevechten. Maar na een paar uur vond ik het moeilijk om gemotiveerd te blijven om door te spelen terwijl alles zo repetitief was.

En, erger nog, de coöpmodus was onuitstaanbaar. Om coöp met een vriend te spelen, moet je ze elke keer voor elke missie uitnodigen. Het is logisch als je begint, maar het is niet logisch als je op je vijfde missie van de nacht bent, en je kunt niet beginnen tenzij je je beste vriend uitnodigt. Het is tijdrovend en duidelijk niet zo goed doordacht.

Niet alle gameplay-functies zijn echter waardig. Bij gevechten van dichtbij is doodgaan onvermijdelijk, en Godfall zorgt ervoor dat het risico van constante dood op drie manieren wordt aangepakt: een oefenarena tussen missies in, waar je je nieuwste combo's kunt testen; eenvoudig, snel nivelleren; en geen doodstraf. Hoewel sommige spelers hoogstwaarschijnlijk geen doodstraf krijgen, zullen casual gamers zich geen zorgen hoeven te maken over het verlies van ervaring of de duurzaamheid van de uitrusting.

Platform: PS5 of pc

Godfall is vrij eenvoudig met zijn platforms: PlayStation 5 of Windows-pc's. Het werkt niet op Macs, dus houd daar rekening mee voordat u uw aankoop doet. In termen van gameplay weegt geen van beide platforms echt beter dan de andere, hoewel pc-gamers met ultrabrede schermen wat problemen kunnen hebben om de juiste resolutie in te stellen.

Prijs: te duur voor de hoeveelheid beschikbare inhoud

Als Godfall rond de $30 was geprijsd, zou ik meer sympathie hebben gehad voor de zaak. Het basisspel zelf kost echter ongeveer $ 60 vóór enige vorm van verkoop. Als je wilt upgraden naar een hogere editie, zoals Deluxe of zijn topeditie, Ascended, kan dat oplopen tot $ 90. Zoveel geld voor een game die half af lijkt en nog steeds 50 GB SSD-geheugen vereist, is eerlijk gezegd veel te veel voor iemand om te betalen. Dit is ook exclusief de optie van pre-order en geascendeerde inhoud, die elk nog eens $ 10 kosten.

Ik zal hier brutaal eerlijk zijn: als het tussen Godfall en Warframe is, is Warframe gemakkelijk een beter spel.

Godfall vs. Warframe

De enige game die in de buurt van Godfall kan komen, is Warframe. Beide bieden missies die je herhaaldelijk kunt voltooien, en beide vereisen meerdere uren gameplay om verder te komen in het spel.

Ik zal hier brutaal eerlijk zijn: als het tussen Godfall en Warframe is, is Warframe gemakkelijk een beter spel. Terwijl Godfall schoonheid biedt in de natuurlijke wereld, bouwt Warframe voort op een serieuze sci-fi-wereld die zich voortdurend uitbreidt.

Wat nog belangrijker is, Warframe biedt zijn spelers die willen dat de plunderaar iets ervaart wat Godfall niet kan: meestal gratis gameplay. Hoewel Warframe afhankelijk is van microtransacties, is het basisspel gratis en vereist het vele uren gameplay om verder te komen. Hoe graag ik Godfall ook wilde aanbevelen, het feit is dat Warframe doet wat Godfall wilde doen, beter en voor minder geld (tenzij je echt microtransacties wilt doen).

Eerlijk gezegd voelt de game half af, alsof Counterplay geen kans heeft gekregen om iets uit te brengen wat ze echt wilden, maar werd gedwongen vanwege de beperkte releasetijd van PlayStation 5.

Landschap compenseert geen flauwe gameplay

Als je op zoek bent naar een hersenloze hack en slash-game om te spelen, dan is dit misschien een go-to-game voor jou, vooral als je van Warframe houdt. Maar hoeveel ik ook van de graphics hield, ik kan Godfall niet aanbevelen op basis van alleen de landschappen. Als je je verplicht voelt om een melee looter slasher uit te proberen, wacht dan op een uitverkoop, maar voor de meeste mensen kun je betere games vinden om te spelen.

• Productnaam Godfall
  • UPC 850012348047
  • Releasedatum november 2020