Dying Light Review: een Co-op, First-person, Parkour Survival Experience

Dying Light is een unieke kijk op het zombie-overlevingsgenre, met leuke in-game-bewegingen, indrukwekkende melee-gevechten, coöp-gameplay en een verscheidenheid aan zombievijanden.

Dying Light

We hebben Dying Light gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Dying Light is een first-person actie-avonturenspel dat zich afspeelt te midden van een zombie-apocalyps. De headline-functie is een kinetische parkour-traversal door een open wereld vol met unieke zombies.

Configuratieproces: direct in de actie

De eerste keer dat je de game start, word je getrakteerd op een artistieke video op de achtergrond van een nieuwsbericht. Het verklaart de situatie in Harran, de stad waar het spel zich afspeelt. Het eigenlijke spel begint met een tussenfilmpje dat je laat zien in een vliegtuig dat op het punt staat eruit te springen. Er is hier geen personagecreatie, maar als je eenmaal wat verder in het spel bent, kun je je kleding kiezen.

Plot: Een personage verscheurd tussen verplichting en vriendschap

Het eerste filmpje begint met jou in een vliegtuig, terwijl je je voorbereidt om te springen. Je naam is Kyle Crane en je bent een undercoveragent. Je springt naar de aarde terwijl je baas je missie uitlegt - om een gestolen bestand te vinden - maar zodra je de grond raakt, gaan de dingen niet zoals gepland. Je wordt aangevallen en gedwongen om je wapen af te vuren om je aanvallers te verstrooien. Natuurlijk, in het door zombies geteisterde Harran, is een schot een zombie-aas. Plots komen ze naar je toe zwermen en de dingen zien er heel slecht uit, totdat je wordt gered door een paar vreemden, een man en een vrouw. De man sterft terwijl hij jou redt, maar jij en de vrouw ontsnappen. Haar naam is Jade en ze zal in het hele verhaal een grote rol spelen terwijl je probeert haar en het vertrouwen van haar broer te winnen.

Harran is 's nachts een heel andere stad.

Je bent een spion die is gestuurd om deze groep overlevenden te infiltreren door de Global Relief Effort of GRE, maar nu ze je leven hebben gered, begin je het gevoel te krijgen dat je ze iets schuldig bent. Ze sturen je op missies om jezelf te bewijzen, zoals het opzetten van vallen voor luchtaanvallen of het vechten tegen de vijandige bandieten die door de straten van Harran sluipen. Gedurende het spel balanceer je tussen het vervullen van de taak van de GRE en het dienen van de belangen van deze groep overlevenden waaraan je steeds meer gehecht raakt.

Dit is een vrij lineair spel met betrekking tot de plot. Er is een hoofdverhaallijn die je kunt volgen, met enkele optionele zijmissies die je kunt doen of verlaten. Het verhaal bouwt behoorlijk de omstandigheden op voor Kyle die zich verscheurd voelt tussen zijn missie en deze mensen, en je zult gaandeweg meer leren over het virus, evenals over Antizin, het fictieve medicijn dat tot genezing zou kunnen leiden.

Gameplay: Parkour en zombies in overvloed

Je hoeft niet lang in het spel te wachten voordat je kennis maakt met de belangrijkste unieke monteur: parkour. Andere zombiespellen richten zich op het hebben van langzame zombies waar je voor weg kunt rennen, of domme zombies waar je langs sluipt, maar Dying Light pakt het heel anders aan. In plaats daarvan zijn de basiszombies snel en weten ze bijna altijd waar je bent, maar ze kunnen niet klimmen of springen. Dit betekent dat je veilig kunt blijven door tussen daken te springen, hellingen op te rennen, over tralies te balanceren, enz. De parkour-functie is het belangrijkste dat Dying Light uniek maakt in een oververzadigd genre, en maakt ook deel uit van wat het spel zo leuk maakt. Het is vermakelijk om zo snel mogelijk door de stad te lopen zonder te pauzeren, en jezelf uit te dagen om van punt A naar punt B te komen zonder ooit de grond te raken.

Als je toevallig op de grond bent met een paar zombies om je heen, heb je een verscheidenheid aan wapens waarmee je het hoofd van een zombie kunt inslaan. De game richt zich voornamelijk op melee, met af en toe vuurgevechten met andere bandieten. Het slagwapensysteem heeft een upgradesysteem waarbij gevonden materialen worden samengevoegd. De melee-gevechten zijn solide en je schommels sluiten op een bevredigende manier aan.

Je hoeft niet lang in het spel te wachten voordat je kennis maakt met de belangrijkste unieke monteur: parkour.

Er zijn nogal wat verschillende soorten zombies, en er worden er meer geïntroduceerd naarmate je langer speelt. Er zijn hardlopers die naast je kunnen parkeren, zombies van kikkermannetjes die zuur spuwen en kolossale beesten die met gigantische voorhamers zwaaien. Het is deze afwisseling die de gameplay leuk houdt, tot de avond v alt.

Harran is 's nachts een heel andere stad. Als je je niet in een veilige zone bevindt, zul je snel leren dat 's nachts door de stad rennen angstaanjagend is, vooral vanwege een zombietype dat vluchtige stoffen wordt genoemd. Vluchtige stoffen zijn waanzinnig sterk, supersnel en zullen je meedogenloos achtervolgen totdat je uit het zicht bent - niet gemakkelijk als je in paniek raakt. Het kan een echte haast zijn om 's nachts een missie te proberen, dus als de dingen niet gespannen genoeg voor je zijn, wacht dan gewoon tot de zonsondergang.

Graphics: aandacht voor detail

De graphics van Dying Light zijn goed te vergelijken met andere triple-A-titels, hoewel het lijkt alsof de ontwikkelaars meer zorg hebben besteed aan het landschap dan aan de personages. Menselijke modellen zien er een beetje plakkerig uit, maar de wereld om je heen is prachtig gestructureerd en rijk met kleine details zoals posters en graffiti die ervoor zorgen dat de wereld om je heen echt aanvoelt.

Tekenanimatie is ook uitstekend, en de gebouwen en andere objecten in de wereld bieden verschillende manieren om te springen, klimmen en kruipen. Het open stedelijke landschap van Harran stelt spelers in staat om te beslissen hoe ze willen verkennen, materialen willen verwerven en vechten. Je kunt op bepaalde locaties vanuit verschillende hoeken komen, en het is dit gevoel van vrijheid en aandacht voor de omgevingen die Dying Light samenbrengt.

Op PlayStation 4 kun je de game kopen voor $ 14, een fantastische waarde. Je krijgt meer dan genoeg gameplay en plezier om een aankoop tegen die lage kosten te rechtvaardigen. Als je echter op pc wilt spelen, moet je wachten tot de game in de uitverkoop is, of je moet $ 40 betalen. Aangezien de game nu ouder is, raden we aan om de game in de uitverkoop te krijgen (deze wordt vaak via Steam te koop aangeboden). Er is veel plezier te beleven in Dying Light, vooral als je een vriend hebt om mee te spelen, dus als je erover nadenkt om de game te kopen, zouden we zeggen: ga ervoor.

Competitie: andere zombie- en parkour-spellen

Er zijn veel andere zombie-overlevingsgames die er zijn, maar dat betekent niet noodzakelijk dat we ze zouden aanbevelen als je Dying Light leuk vond. Je zou Days Gone kunnen overwegen, nog een PlayStation 4 zombie-apocalyps-game die zich afspeelt in een open wereld, maar als de parkour de belangrijkste attractie was, zou je de game Mirror's Edge Catalyst kunnen bekijken. De game volgt een meisje in een sci-fi-wereld en bevat first-person parkour die rent en vecht. In plaats van de ruige en ruige wereld van Dying Light, speelt Catalyst zich af in een strakke futuristische dystopie die helemaal uit glanzend chroom en gepolijst glas bestaat.

Een origineel in het zombie-overlevingsgenre

Dying Light is een spel dat een overdreven trope nam en het gebruikte om een nieuw spel te maken. De leuke parkour en coöp-gameplay zorgen voor een geweldige game-ervaring, vooral wanneer deze wordt gedeeld met vrienden. De verscheidenheid aan zombievijanden in combinatie met de uitstekende melee-gevechten houden de ervaring fris, zelfs in de late game - en als dingen te simpel lijken, is het uitvoeren van een missie 's nachts een heel andere ervaring dan uitstapjes bij daglicht. Dying Light is een geweldige game in het zombie-survivalgenre dat we de meeste spelers zouden aanraden.

• Productnaam Dying Light
  • Prijs $14.00
  • Beschikbare platforms PC (Steam) Playstation 4 Xbox One OS X Linux