Apple Watch Series 6 Review: een bescheiden upgrade, maar nog steeds de beste

Voor nieuwkomers of mensen met een ouder model is de Apple Watch Series 6 de meest robuuste, veelzijdige en stijlvolle editie tot nu toe. Series 5-eigenaren kunnen echter wachten.

Apple Watch Series 6

Toen de Apple Watch voor het eerst debuteerde, was ik ongelooflijk opgewonden om er een te bemachtigen. Maar toen ik het een tijdje had gedragen, wist ik niet helemaal zeker waarom ik het echt nodig had. Geleidelijk heeft Apple zijn premium wearable aanzienlijk meer doel gegeven door zijn fitness-tracking-mogelijkheden uit te breiden, gezondheidsmonitoring-functies, slaap-tracking, een always-on-scherm en meer toe te voegen. Voor miljoenen is het nu een onmisbaar onderdeel van hun dagelijkse routines.

In dat grote geheel van updates en verbeteringen is de nieuwe Apple Watch Series 6 een vrij kleine upgrade in vergelijking met de laatste paar modellen. Het voegt een bloedzuurstofsensor toe en wordt geleverd in twee nieuwe kleuren, maar voelt verder als een heel kleine stap vooruit met verder iteratieve verbeteringen. Toegegeven, het is de beste Apple Watch tot nu toe, maar met de goedkopere Apple Watch SE die ernaast wordt gelanceerd, is er misschien minder reden om deze keer $ 400+ op het topmodel te laten vallen.

Ontwerp en weergave: nieuwe stijlopties

De grootte en vorm van de Apple Watch is niet veranderd met Series 6, met dezelfde afmetingen als de Series 5 ervoor in 40 mm en 44 mm formaatopties. Het is nog steeds een afgeronde rechthoek, die veel weg heeft van een kleine iPhone om je pols en het scherm gebruikt om allerlei kleurrijke gezichten, apps, media en meer weer te geven.

Er zijn nu echter twee extra kleuropties om uit te kiezen. Het aluminium basismodel wordt nog steeds aangeboden in Silver, Space Grey en Gold, maar nu ook in Blue en (Product)RED. Ik koos voor Blauw, dat een pakkende diepe, metaalachtige tint heeft die goed past bij het frame van het blauwe model van de nieuwe iPhone 12. De (Product)RED is zeker een veel gedurfdere optie, maar als iemand die eigenaar was van en trots droeg er was eens een neonoranje horloge, ik denk dat ik het zou kunnen rocken. Er zijn ook duurdere opties voor roestvrij staal en titanium beschikbaar, hoewel de vorige keramische modellen zijn stopgezet met Series 6.

Zoals altijd springen Apple Watch-bandjes gemakkelijk aan en uit, waardoor ze moeiteloos kunnen worden aangepast. Alle banden die sinds de start zijn uitgebracht, zijn nog steeds compatibel en Apple biedt officiële opties zoals de rubberen sportband, de leren moderne gesp en de roestvrijstalen Milanese Loop. Er zijn ook heel veel onofficiële bands, meestal voor veel minder geld. Ik ben door de jaren heen het meest gewend aan de Sport Band, maar heb het altijd een beetje ongemakkelijk gevonden om te dragen tijdens het werken op mijn laptop. Ik pakte echter een van de nieuwere Sport Loop-banden van stof / klittenband en vond de slanke pasvorm veel oncomfortabeler.

Met 368x448 voor 44 mm en 324x394 voor 40 mm ziet het Apple Watch Series 6-scherm er helder en helder uit om uw pols, en de always-on-schermfunctie die in Series 5 is geïntroduceerd, is er nog steeds - en deze keer zelfs helderder. Dat betekent dat je nog steeds een blik op het moment kunt werpen zonder je pols op te tillen, en het betekent ook dat je scherm nooit leeg blijft.

De slimme Digital Crown zit nog steeds aan de rechterkant van het scherm en je kunt hem indrukken om toegang te krijgen tot je cluster van apps of hem draaien om door schermen en opties te bladeren. Door op de kleine knop onder de Crown te drukken, krijg je toegang tot alle geopende apps om er snel tussen te wisselen. Er is 32 GB aan opslagruimte aan boord op de Apple Watch zelf, die wordt gebruikt voor apps, maar ook voor het laden van je favoriete albums en afspeellijsten en luisteren via Bluetooth-hoofdtelefoons, zoals Apple's eigen AirPods.

Zoals altijd heb je een iPhone (6s of nieuwer met iOS 14) nodig om de Apple Watch in te stellen. De standaard Watch-modellen gebruiken de verbinding van uw iPhone om gegevens te ontvangen, muziek te streamen en andere internetgerelateerde behoeften uit te voeren, maar zelfs de optionele met LTE uitgeruste stand-alone Apple Watch Series 6 heeft uw iPhone nodig voor installatie. Het is een eenvoudig proces: je gebruikt de camera van de iPhone om het unieke cluster van stippen op het scherm te scannen, waarmee de apparaten worden gekoppeld, en dan kun je gewoon de software-aanwijzingen volgen om het proces te voltooien.

Prestaties: Iets sneller

De Apple Watch Series 6 gebruikt de nieuwe dual-core S6-chip van Apple, die beweert tot 20 procent sneller te zijn dan de S5-chip in de Apple Watch Series 5 van vorig jaar en de nieuwe Apple Watch SE. Beide voelen responsief aan bij het navigeren door de interface, maar naast elkaar opent de Series 6 apps soms een slag sneller dan de Apple Watch SE. Het is geen dramatisch verschil, maar het is iets. En die extra verwerkingskracht zou de Series 6 kunnen helpen om zijn snelheid in de komende jaren te behouden, aangezien watchOS nog robuuster wordt.

Gezien alle upgrades van jaar tot jaar, komt Series 6 meer bescheiden iteratief over dan revolutionair.

Batterij: maak een oplaadroutine

Elke Apple Watch is gekoppeld aan een apparaat dat de hele dag meegaat en een batterijlevensduur van 18 uur biedt, maar sommige hebben dat aantal opgetrokken. De Apple Watch Series 4 zou bijvoorbeeld routinematig twee volle dagen meegaan in mijn eigen ervaring, ervan uitgaande dat ik niet te hard pushte bij het volgen van fitness. Het always-on-scherm van de laatste twee modellen heeft schijnbaar die extra buffer verminderd, en het volgen van de slaap zal zeker ook de levensduur per oplaadbeurt beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende, biedt de Apple Watch Series 6 nog steeds een zeer comfortabele volledige dag van gebruik. Ik zou meestal een gemiddelde dag doorkomen met nog ongeveer 40-50 procent van de lading, wat handig is als je vergeet hem 's nachts op de oplader te laten vallen. Het is echter onwaarschijnlijk dat u twee volle dagen uit de Series 6 zult halen, en als u de Apple Watch gebruikt voor slaapregistratie, moet u een ander venster bedenken om het apparaat op te laden, misschien wanneer u tijdens de dag, douchen of ontspannen voor het slapengaan.

Software en belangrijkste kenmerken: één echt intelligente smartwatch

Dankzij een combinatie van incrementele hardware- en software-upgrades is de Apple Watch Series 6 een indrukwekkend draagbaar apparaat met alle functies. Natuurlijk, het is een verlengstuk van je telefoon dankzij de mogelijkheid om meldingen te ontvangen, op berichten te reageren en oproepen te beantwoorden, direct om je pols, maar het doet ook veel dingen waar je telefoon niet zo geschikt voor is.

Het is natuurlijk een horloge, dus het geeft de tijd aan. Hoewel het jammer is dat Apple het ecosysteem van de wijzerplaat nog steeds niet heeft opengesteld voor App Store-ontwikkelaars, heeft het bedrijf zelf geleidelijk de meegeleverde selectie uitgebreid en verbeterde aanpassingsfuncties, zoals kleuropties en die widget-achtige "complicaties" - om een vrij breed assortiment gepersonaliseerde gezichtscreaties. Leuke nieuwe gezichten die in watchOS 7 zijn geïntroduceerd, zijn onder meer charmante Animoji en een 'Artiest'-gezicht met een abstract menselijk gezicht met cijfers als ogen en een willekeurig ontwerp.

De Apple Watch Series 6 is ook een zeer krachtig fitnessapparaat dat fitnessactiviteiten, zoals hardlopen en fietsen, bijhoudt via de versnellingsmeter en GPS. Veel andere activiteiten worden ook ondersteund, waaronder zwemmen dankzij het waterdichte ontwerp - als er water in de luidspreker komt, heeft de Apple Watch zelfs een functie om het uit de kleine poorten aan de linkerkant te werpen. En ik vind het geweldig hoe het automatisch begint te volgen zodra ik een stevige wandeling van ongeveer 10 minuten heb gemaakt, wat betekent dat ik het proces niet eens handmatig hoef te starten om mijn activiteit bij te houden.

Wat de Apple Watch zo'n effectief fitnessapparaat maakt, is de manier waarop hij niet alleen oefeningen bijhoudt, maar ook aanmoedigt zonder opdringerig te zijn. De Activity-ringen laten in één oogopslag zien hoeveel je gedurende de dag hebt bewogen, en moedigen je niet alleen aan om slimmere keuzes te maken of de tijd te nemen om actief te worden, maar kunnen ook sociaal worden gebruikt om te concurreren met vrienden, verder voedt je verlangen om erbij te blijven. Het is zo'n slimme, moeiteloze manier om kleine dagelijkse winsten aan te moedigen.

Zelfs buiten fitness heeft de Apple Watch zich ook meer gericht op breder welzijn. Het kan uw hartslag regelmatig controleren via de sensoren die tegen uw pols zijn gedrukt, en u waarschuwen als uw hartslag verhoogd of onregelmatig is. De elektrocardiogram (ECG)-test maakt ondertussen gebruik van de elektrische hartsensor die in de Digital Crown is ingebouwd om te controleren op atriale fibrillatie, terwijl de valdetectiefunctie vertrouwde contacten en autoriteiten kan waarschuwen als het horloge een harde val detecteert zonder dat u kort daarna reageert.

Nieuw bij Apple Watch Series 6 is een bloedzuurstofsensor die kan aflezen hoeveel zuurstof er door je lichaam stroomt. Als uw niveau lager is dan het gemiddelde, meestal 95-100 procent, hoewel mensen met chronische aandoeningen mogelijk lager zijn, kan dit een teken van ziekte zijn. De Apple Watch kan dergelijke ziekten niet diagnosticeren, maar kan wel het zetje geven dat nodig is om naar een dokter te gaan.

Slaaptracking is niet exclusief voor de Apple Watch Series 6, maar is onlangs in de lijn geïntroduceerd via de watchOS 7-software-update van Apple. Je draagt je horloge gewoon terwijl je slaapt, en het gebruikt de ingebouwde sensoren om je ademhaling en beweging te detecteren om een overzicht van je slaap te geven. Afzonderlijk gezien lijken deze en andere toevoegingen misschien relatief klein, maar samen hebben ze de Apple Watch Series 6 tot een serieus robuust gezondheidsapparaat gemaakt.

Dat gezegd hebbende, voelt de hardware-upgrade voor de Apple Watch Series 6 als de lichtste tot nu toe. Series 2 voegde GPS-functionaliteit toe, Series 3 bood optionele stand-alone LTE-modellen, Series 4 breidde het scherm uit met een dunnere constructie en Series 5 voegde het always-on display toe. Gezien alle jaar-op-jaar upgrades, komt Series 6 eerder bescheiden iteratief dan revolutionair over.

Serie 6 is de beste Apple Watch tot nu toe, maar ook degene die de minste prikkel geeft om te upgraden als je het model van vorig jaar al hebt.

Prijs: duur, maar nuttig

De Apple Watch Series 6 handhaaft dezelfde prijzen als zijn voorganger, beginnend bij $ 399 voor de 40 mm-editie en $ 429 voor 44 mm, en je kunt $ 100 toevoegen aan beide prijskaartjes voor LTE-functionaliteit. Dat is ook alleen voor het aluminium basismodel, en de modellen van roestvrij staal ($ 699 +) en titanium ($ 799 +) kosten een stuk meer. Het is prijzig, maar als je een iPhone-gebruiker bent die denkt dat je echt zult profiteren van de fitness- en gezondheidsfuncties, dan denk ik dat het redelijk kan worden gerechtvaardigd. Dat gezegd hebbende, zou de Apple Watch SE aantrekkelijker kunnen zijn.

Apple Watch Series 6 versus Apple Watch SE

De Apple Watch SE is net gelanceerd naast de Apple Watch Series 6 en behoudt de meeste, maar niet alle, volledige Apple Watch-ervaring. Het komt alleen in aluminium in de drie vorige kleuren (geen blauw of rood) en het maakt gebruik van de Series 5-processor, hoewel het verschil in snelheid slechts af en toe merkbaar is in mijn testen. Het mist echter ook het altijd-aan-scherm, wat voor veel gebruikers als de grootste omissie kan voelen.

Op het gebied van gezondheid schrapt de Apple Watch SE de ECG- en bloedzuurstoftestfunctionaliteit, dus het is een minder geschikt wellnessapparaat. Als je in redelijk goede gezondheid verkeert en/of denkt dat je voor dergelijke dingen niet op je smartwatch zult vertrouwen, dan levert de Apple Watch SE nog steeds de meeste van de rest van de functionaliteit van het draagbare apparaat, inclusief fitness-tracking, telefoonmeldingen, en interacties, aanpasbare gezichten en meer. En het begint bij slechts $ 279.

Serie 6 is de beste Apple Watch tot nu toe, maar ook degene die de minste prikkel geeft om te upgraden als je het model van vorig jaar al hebt. Als je uit een Series 4 of eerder komt, zie je genoeg nieuwe veranderingen en verbeteringen om de aankoop mogelijk te overwegen, gezien de extra voordelen ten opzichte van het always-on-scherm van vorig jaar en andere tweaks. De steeds groter wordende gezondheids- en fitnesssuite blijft een grote aantrekkingskracht, plus de nieuwe blauwe en rode versies zijn gedurfde alternatieven voor de bekende Apple Watch-stijlopties. Voor nieuwe kopers kunnen deze elementen u helpen weg te stappen van de goedkopere, eenvoudigere Apple Watch SE.

• Productnaam Horloge Serie 6
  • Product Merk Appel
  • UPC 190198842848