Assassin's Creed: Valhalla Review: een episch Viking-avontuur door de middeleeuwse wereld

Assassin's Creed: Valhalla is ongeëvenaard als een spel over Vikingen en biedt een diepe duik in de ruige wereld van middeleeuws Europa. Gevechten boordevol actie gecombineerd met een werkelijk enorme open wereld om te verkennen, maken het gemakkelijk aan te bevelen.

Assassin's Creed Valhalla (PC)

De Assassin's Creed-franchise heeft gamers over de hele wereld gebracht, en nu kunnen fans van deze historische fictiereeks zich wagen in de ruige middeleeuwse landschappen van Engeland en Noorwegen in Assassin's Creed Valhalla. Dit belooft een van de meest uitgebreide en unieke games te worden in een lange reeks genrebepalende titels met een enorme open wereldkaart en een schat aan boeiende verhalen en activiteiten om aan deel te nemen. Valhalla bouwt voort op veel van de mechanica die spelers voor het eerst zagen in Assassin's Creed: Origins en Odyssey, met meer RPG-elementen, een verscheidenheid aan gevechtsstijlen en tal van upgrades.

Ik heb de game een aantal dagen op pc gespeeld, maar hij is ook beschikbaar op alle andere grote platforms, waaronder de aankomende Xbox Series X, Xbox One, aankomende PlayStation 5 en PlayStation 4.

Verhaal: Er gebeurt veel, en niets daarvan mag verpest worden

Er is hier veel te zeggen, maar niet veel dat kan worden gezegd zonder spoilers. Gezien hoe boeiend ik het plot vond, zou het zonde zijn om het op welke manier dan ook te verpesten. Het volstaat te zeggen dat, hoewel het begint als een typisch wraakverhaal, het al snel complexer en interessanter wordt. Je speelt als Eivor, een mannelijke of vrouwelijke krijger die Engeland binnenv alt tijdens het bewind van Alfred de Grote.

Afgezien van de basis in de geschiedenis, zijn er fascinerende mythologische elementen in de verhaallijn, en uiteraard is er veel aandacht besteed aan het maken van een authentieke recreatie van de culturen die hier worden vertegenwoordigd. De game concentreert zich goed op het vertellen van een verhaal over Vikingen, terwijl ook de naamgenoot van de serie "Assassins" op een plausibele manier in de mix wordt verwerkt.

Misschien interessanter dan het hoofdverhaal zijn de nevenmissies die rijkelijk over de wereld verspreid worden. Dit zijn typisch informele, toevallige ontmoetingen en hoewel ze ervaring toekennen aan vaardigheidspunten, is hun belangrijkste doel het vertellen van een intrigerend verhaal, dat ze met zelfvertrouwen tot stand brengen. De personages zijn bijna altijd goed geacteerd, en hoewel ze kort zijn, zijn deze speurtochten opmerkelijk goed geschreven en de moeite waard om uit te zoeken.

De proloogkaart alleen al in Noorwegen beslaat 15 vierkante kilometer en heeft tussen de 10 en 15 uur aan gameplay. Het is eerlijk gezegd de toegangsprijs op zich waard. Ik had daar gemakkelijk 20 uur kunnen doorbrengen, alleen maar om bergen te beklimmen. De kern van het spel speelt zich echter af in Engeland en de kaart is absoluut gigantisch.

In totaal beslaan de verschillende open wereldgebieden van de game maar liefst 140 vierkante kilometer, bijna tien keer zo groot als het prolooggebied. Volgens deze ruwe schatting zou er minimaal 120 uur aan inhoud in deze game moeten zitten, inclusief een hoofdcampagne van ongeveer 60 uur. Missies, mysteries en schatten in overvloed zorgen ervoor dat de wildernis nooit muf wordt.

Gameplay: makkelijk op te pikken, uitdagend om onder de knie te krijgen

Valhalla's gameplay zal bekend zijn bij fans van de Assassin's Creed-franchise, met name de recentere inzendingen in de serie. Zoals gewoonlijk zijn er tweaks en innovaties, maar het was gemakkelijk genoeg voor mij om op te pikken, met mijn meest recente ervaring met AC Unity. Spelers die Origins en Odyssey hebben gespeeld, zullen veel bekend voorkomen. De vloeiende beweging en het iconische parkour maken het navigeren door de uitgestrekte open wereld leuk en boeiend, hoewel beginners zichzelf per ongeluk per ongeluk van een klif of twee kunnen werpen als ze de kneepjes van het vak leren.

De herfstschade is terug, maar maak je geen zorgen, de meeste vallen zullen je niet doden, en je kunt gewoon een paar bessen haken en gelijk hebben als regen. Het is het risico waard, want het beklimmen van bergen is op zich al een activiteit die urenlang plezier in vrije vorm biedt. Zoals traditioneel is voor Assassin's Creed-spellen, kun je veilig van elke hoge plaats springen, zolang er maar een stapel hooi, bladeren of een ondiepe vijver is om je val te breken.

Ubisoft heeft de mechanica van boten echt onder de knie, en zeilen is gewoon puur plezier met je trouwe bemanning die zich een weg naar beneden zingt door de fjorden terwijl de wind fluit in het want, je schip rijdt op de realistische deining.

Er zijn traditionele observatiepunten om te ontgrendelen, maar er zijn ook tal van interessante toppen, torenspitsen en bergtoppen met unieke uitzichten om te ontdekken. De meeste zijn niet gemarkeerd, dus het is een gevoel van ontdekking als je ze zoekt, en dankzij een robuuste fotomodus is het leuk om je wandel- en klimavonturen vast te leggen.

Je kunt lange afstanden over de kaart afleggen via ontgrendelbare snelle reislocaties, maar de uitgestrekte, prachtige wereld die voor Walhalla is gemaakt, moedigde me aan om het te voet te verkennen, zelfs voor paden die ik meer dan eens had betreden. Dit wordt ondersteund door je vermogen om een paard of een sloep naar je positie te roepen, wat een spannende manier van reizen is.

Ubisoft heeft de mechanica van boten echt onder de knie, en zeilen is gewoon puur plezier met je trouwe bemanning die zich een weg naar beneden zingt door de fjorden terwijl de wind fluit in het want, je schip rijdt op de realistische deining. Als alternatief kan uw bard uw zeevaart begeleiden met afleidende verhalen. Als er één nadeel is, is dat er in tegenstelling tot Odyssey geen zeegevechten van schip tot schip zijn, maar misschien is dat logisch omdat de Vikingen meer landrovers waren, ondanks hun uitgebreide gebruik van sloepen om te reizen.

Combat is snel, brutaal en gevarieerd met diepgaande aanpassingen en verschillende mogelijke benaderingen. Er zijn veel manieren om elke situatie te benaderen, en geen van hen is verkeerd. Je kunt naar binnen sluipen en de vijand één voor één pakken, hun karkassen in struiken dumpen om hun vrienden niet te tippen, of je kunt ze van een afstand vastspijkeren met pijlen. Als alternatief kun je naar binnen schrijden, met draaiende bijlen en een bloederige baan door je vijanden snijden.

Vaardigheidspunten worden aan je gegeven als je een level omhoog gaat en kunnen worden gebruikt om je personage te upgraden en hun vaardigheden aan te scherpen in afstands-, ste alth- of melee-velden. Vaardigheden kunnen ook worden ontdekt door boeken te lezen die over de hele wereld verborgen zijn. Dit is de belangrijkste manier om je karakteropbouw te specialiseren. Als je een meer traditionele moordenaarservaring wilt, zet dan al je punten in ste alth of ranged, maar als je je leven wilt leiden als een meedogenloze Viking-krijgsheer, ga dan all-in voor melee. Mijn favoriete zet is er een waarbij je in slow motion met bijlen om je heen gooit.

Een bijzonder spannende ervaring in Valhalla is het oproepen van je berserker-bemanning om aan je zijde te komen vechten.

Een bijzonder spannende ervaring in Valhalla is het oproepen van je berserker-bemanning om aan je zijde te komen vechten. Nog beter zijn raids, waarbij je van je schip springt tussen een horde schreeuwende Vikingen om je vijanden te verslaan en hun steden te plunderen.

Overvallen wordt een essentieel onderdeel van het spel, omdat overvallen de enige manier zijn om je nederzetting op te bouwen. Het is geen bijzonder complexe basisbouwmonteur, omdat het alleen gaat om het plunderen van de benodigde voorraden en deze terug te brengen naar je nederzetting, waarna op magische wijze een nieuw gebouw verschijnt. Het is leuk om te zien hoe je nederzetting groeit en je ontgrendelt geleidelijk verschillende functies en missies.

Valhalla biedt je tal van manieren om je ervaring aan te passen. Je kunt de moeilijkheidsgraad van ste alth, combat en verkenning afzonderlijk aanpassen, zodat je kunt kiezen welke gameplay-elementen moeilijk zijn en welke je liever niet in de weg loopt. Bovendien kunnen volwassen elementen in het spel, zoals bloed en bloed, worden in- en uitgeschakeld, wat een opluchting zal zijn voor ouders en een zegen voor iedereen die geen zin heeft om afgehakte hoofden door de lucht te zien vliegen.

Minigames: leuke afleidingen

Er is meer te doen dan vechten en ontdekken; in Valhalla zijn er een aantal intrigerende minigames om je af te leiden van speurtochten. Ik heb vooral genoten van Flyting, wat een woordenstrijd is. Dit zijn getimede, competitieve poëziewedstrijden waarbij je snel het meest geschikte couplet uit een lijst met opties moet selecteren. Het is zowel grappig als karakteropbouwend.

Orlog is een interessant dobbelspel dat ik in het echt zou willen bezitten, en het minispel drinken is een zeer plezierige, op reflexen gebaseerde uitdaging. Een leuke bijkomstigheid is dat de resultaten van het innemen van grote hoeveelheden mede nog een tijd aanhouden nadat de minigame is voltooid. Ben je tenslotte echt een Viking-krijger als je niet altijd helemaal dronken bent?

Aanpassing: veel dingen om aan te passen

Net als in Odyssey kun je met de game als man of vrouw spelen en biedt het een scala aan cosmetische opties, voornamelijk in de vorm van tatoeages en kapsels. Nieuwe tattoo-patronen worden verkregen door middel van parkour-uitdagingen. Wat interessanter is, is de gameplay die kleding en wapens beïnvloedt die je uiterlijk veranderen - ik waardeerde vooral dat het upgraden van die items hun uiterlijk beïnvloedt. Je kunt kiezen uit verschillende raven en paarden en het uiterlijk van je longship veranderen. Uiteindelijk kunt u ook het uiterlijk van uw schikking aanpassen.

Ik werd vooral getroffen door de amberkleurige stralen van de ondergaande zon die schuin door de tuigage van mijn sloep scheen toen ik terugkwam van een bergbeklimmingsexcursie.

Graphics: Episch ziet er goed uit

Valhalla is een absoluut prachtig spel. Alles, van de gedetailleerde personagemodellen tot de levendige open wereld, is prachtig om naar te kijken. Veranderend weer verandert de sfeer van landschappen en kan adembenemende momenten creëren. Ik werd vooral getroffen door de amberkleurige stralen van de ondergaande zon die schuin door de tuigage van mijn sloep scheen toen ik terugkeerde van een bergbeklimmingsexcursie.

Steden en steden zijn rijk gedetailleerd, met mensen die hun dagelijkse bezigheden doen in deze modderige en ruige middeleeuwse omgeving. De wildernis is ook prachtig, met wilde natuurlijke schoonheid en torenhoge ruïnes in gelijke mate. Dieren in het wild en boerderijdieren zijn beide aanwezig in deze wereld, wat het platteland levendiger maakt.

Configuratieproces en prestaties: een ruwe start

Assassin's Creed: Valhalla is typerend voor moderne AAA-titels omdat het een grote download vereist en een aanzienlijke hoeveelheid opslagruimte op je pc of console. Met de dag één-update om te overwegen, kijk je naar ongeveer 50 GB.

Houd er rekening mee dat dit mijn pre-lanceringservaringen zijn met de game die nog niet volledig is gepatcht. Ik installeerde het aanvankelijk op mijn Asus Zephyrus G14-gaminglaptop, die ik onlangs heb beoordeeld en in staat bleek om moderne titels op hoge of maximale instellingen uit te voeren. Walhalla lijkt echter een heel ander soort beest te zijn en heeft mijn machine verwoest.

Toen ik voor het eerst in het spel sprong na het intro-filmpje, werd ik begroet met de meest verschrikkelijke grafische glitches die ik ooit heb meegemaakt. Ik dacht dat dit kwam omdat ik dwaas de instellingen had gemaximaliseerd die ik opnieuw startte nadat ik de grafische weergave had aangepast, maar bij het opnieuw opstarten verschenen de glitches in het menu zelf. Ik verliet het spel en de glitches bleven ongeveer 10 seconden bestaan nadat Valhalla was gesloten. De ingebouwde benchmarkingtool in de game weigerde volledig te draaien. Uiteindelijk heb ik besloten mijn geluk niet op de proef te stellen met de laptop.

Op een gaming-pc met een krachtigere processor, meer RAM en een RTX 2070 GPU ben ik geen problemen tegengekomen. Het spel is echter extreem energieverslindend en ik kon het alleen op maximale instellingen uitvoeren met 60 fps bij 1080p. Ubisoft-titels staan erom bekend dat ze bij de lancering slecht zijn geoptimaliseerd, dus deze game zou na een paar patches beter moeten presteren. Toch is het duidelijk ontworpen voor next-gen consoles en de nieuwste pc-hardware. Als je op pc speelt, zorg er dan voor dat je de benchmarking-tool gebruikt om de ideale instellingen voor je systeem te vinden.

Als je op console speelt, hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken over prestatieproblemen, omdat de game beter is geoptimaliseerd. Het is momenteel beschikbaar voor Xbox One en PlayStation 4 en zal bij de lancering beschikbaar zijn voor de Xbox Series X en PlayStation 5. Je kunt het ook krijgen op Google Stadia.

Prijs: Typisch AAA

Het basisspel kost je de typische $ 60, terwijl de gouden editie bundelt in de seizoenspas en een volledige $ 100 kost. Dat omvat de geplande uitbreidingen die Ierland en Frankrijk aan de kaart zullen toevoegen. Hoewel $ 100 duur is, belooft het een potentieel enorme hoeveelheid inhoud. De game heeft ook microtransacties, wat een beetje jammer is, hoewel deze op het moment van schrijven niet in de game waren geïntegreerd.

Assassin's Creed: Valhalla vs. Watch Dogs: Legion

Het is interessant dat Ubisoft heeft besloten om binnen een paar weken twee third-person actiegames in Engeland te lanceren. Waar Valhalla zich afspeelt in de Middeleeuwen, speelt Watch Dogs: Legion zich af in een bijna toekomstige sci-fi dystopie, hoewel je in beide games strijdt tegen tirannieke heersers in Engeland. Kies Watch Dogs als je sciencefiction wilt gericht op hackers en geweldloze oplossingen, en Valhalla als je van bloedige middeleeuwse gevechten en verkenningen houdt.

Het is ook de moeite waard om de gelijkenis tussen Assassin's Creed: Valhalla en The Elder Scrolls: Skyrim te vermelden. De vergelijking is onontkoombaar vanwege het feit dat beide gebaseerd zijn op de Noorse cultuur. Hoewel Valhalla zeker een meer historisch gefundeerde game is in tegenstelling tot het volledig fictieve fantasierijk van Skyrim, zal Valhalla niettemin vertrouwd en opwindend zijn voor fans van Skyrim.

Assassin's Creed: Valhalla overtreft, zoals Assassin's Creed-spellen zo vaak doen, bij het creëren van de meest nauwgezet gedetailleerde virtuele recreatie van een plaats en periode die mogelijk is. Het heeft verkenning, intense gevechten en boeiende verhalen bij de volle emmer, en het is gemakkelijk om te verdwalen in zijn enorme reikwijdte en schaal. Pas op als je op een pc speelt die de limieten van je gaming-installatie zal testen.

• Productnaam Assassin's Creed Valhalla (PC)
  • Prijs $60.00
  • Releasedatum november 2020