Tropico 6 Review: Een tropisch paradijs onderdrukken

Tropico 6 zet een nieuwe standaard voor stadssimulators. Met een geweldige verhaallijn, een trouwe sidekick en onverwachte wendingen, is Tropico 6 gemakkelijk een van de beste stedenbouwspellen van het afgelopen jaar.

Tropico 6

Ik had niet zo'n interessant filmpje verwacht. Een persoon in een militair uniform zit bij een ventilator en twittert bij een glas sterke drank: tijd om weer aan het werk te gaan. En nadat hij op een podium is gestapt en een geweldige toespraak heeft gehouden, juicht het publiek. Vanaf daar wordt het inleidende filmpje gekker, uiteindelijk culminerend in de schaamteloze diefstal van het Vrijheidsbeeld, dat wordt gedumpt in een Caribische haven, half onder water.

Dit is het fantastische inleidende filmpje voor Tropico 6, uitgebracht in 2019 door Kalypso Media en Limbik Entertainment. Toegegeven, ik heb nog nooit een van de vorige Tropico-games gespeeld, die deels met Haemimont Games zijn ontwikkeld in plaats van met Limbik Entertainment. Deze introductie deed echter zeker mijn wenkbrauwen oprijzen - en mijn intriges voor deze game. Ik heb 20 uur (en geteld) besteed aan het uitproberen van alles wat de game te bieden heeft. Lees verder om te zien hoe het zich verhoudt tot anderen op onze lijst met de beste stedenbouwspellen.

Plot: Geschiedenis in de maak

Het spel begint met je oudste en meest loyale assistent, Penultimo, die je de kneepjes van het vak laat zien door middel van een tutorial. Het is absoluut noodzakelijk dat je deelneemt aan deze tutorial, omdat er veel, veel bewegende delen zijn bij het runnen van een archipel-dictatuur. Net als bij andere stadssimulators die ik heb gespeeld, geeft dit je een voorwoord bij de verschillende scenario-ervaringen.

Het mooie van Tropico 6 is dat je deze scenario's speelt om de geschiedenis opnieuw af te spelen. In plaats van alleen wat doelen naar je te lokken, herha alt Tropico 6 verschillende punten in de geschiedenis van je land, van het bouwen van gevangenissen waarin je veroordeelde arbeid gebruikt om je inkomsten te vergroten, tot het uitvaardigen van edicten zoals het verbod dat je werknemers dwingt productiever te zijn - en dreigt om ze in rebellen te veranderen.

Je eerste inleidende scenario betreft je breuk met het kolonialisme om je eigen natie te creëren. Hier komt je eerste test om de hoek kijken: jezelf aan de macht houden terwijl je externe regeringen op afstand houdt. Je doelen zijn eenvoudig, maar het is effectief om zowel je tenen onder te dompelen als ervoor te zorgen dat je in het spel wordt geïnvesteerd. Onafhankelijkheid van het kolonialisme betekent immers dat je een dictatuur kunt opbouwen.

Onafhankelijkheid van het kolonialisme betekent immers dat je een dictatuur kunt opbouwen.

Zodra je het inleidende scenario hebt voltooid, verschijnen er nog zes scenario's, die elk een andere tijd in de geschiedenis van Tropico documenteren. Je moet drie scenario's voltooien voordat de volgende set verschijnt. Het is een leuke manier om een speler betrokken te houden bij het spel naarmate deze scenario's vorderen. Ze komen allemaal met bepaalde doelen - tot nu toe, in de 20 uur die ik heb besteed aan het testen van Tropico 6, ben ik getransformeerd in een communistische dictatuur, heb ik de geallieerde mogendheden overvallen en bespioneerd, en heb ik een economie opgebouwd die geschikt is voor een koning.

In de 20 uur die ik heb besteed aan het testen van Tropico 6, ben ik getransformeerd in een communistische dictatuur, heb ik de geallieerden overvallen en bespioneerd, en heb ik een economie opgebouwd die geschikt is voor een koning.

Prestatie: Briljant en moreel twijfelachtig

In het begin was ik weliswaar een beetje wantrouwend en mijn moraal deed me twijfelen of ik dit spel leuk zou vinden. Hoewel het intrigerend klonk om een meedogenloze dictator te zijn die mensen arresteerde of 'ongelukken voor hen regelde', vroeg ik me af hoeveel van het spel zou bestaan uit simulatie van het bouwen van een natie of stad en hoeveel mensenrechtenbeleid.

Het blijkt dat Tropico 6 veel meer inhoudt dan simpele natievorming. Zoals veel stadssimulators, ben jij verantwoordelijk voor onderwijs, handel en belastingen. Dit is niet alleen een stedenbouwer, het is meer een natiebouwer, en je zult te maken krijgen met buitenlandse mogendheden. Als hun goedkeuringsclassificatie te laag wordt, kunt u met enkele ernstige gevolgen te maken krijgen.

Dit is niet alleen een stedenbouwer, het is meer een natiebouwer, en je zult te maken krijgen met buitenlandse mogendheden.

Aan de andere kant, bouw het voldoende op en je zult allianties kunnen vormen die gunstig kunnen zijn als je een financieel tekort begint te lopen. U kunt in uw verkiezingstoespraken ook verschillende machten de schuld geven die het buitenlands beleid kunnen bepalen. En ja, het is heel gemakkelijk om je herverkiezing te verzekeren, en je trouwe sidekick Penultimo zal je helpen de stembiljetten aan te passen om je overwinning op je tegenstander te verzekeren. Maak je geen zorgen als je echt ontevreden bent dat iemand het lef had om tegen je op te rennen. Je kunt hem na de verkiezingen ook arresteren, institutionaliseren of 'een ongeluk regelen'.

Je zult ook het hoofd moeten bieden aan edicten die je economie kunnen maken of breken, ten koste van de factie. Als u bijvoorbeeld een vermogensbelasting uitvaardigt, zal de kapitalistische factie woedend worden, terwijl de communistische factie zal instemmen met het verspreiden van de rijkdom. Hoewel het creëren van gestructureerde handel eenvoudig is, zijn het de facties in combinatie met goedkeuringsclassificaties die je land echt kunnen laten crashen en verbranden.

Omdat je naarmate je verder komt in het spel steeds beter wordt en naar verschillende tijdperken gaat, kun je extra facties verwachten met extra eisen. Het kan een beetje een leercurve zijn, maar het is ook wat de gameplay echt leuk en opwindend maakt. Immers, als je dubbele factie-eisen hebt, moet je kiezen: hersenspoel je de kinderen in het kindermuseum met kapitalistische ideologieën, of bouw je het ziekenhuis voor de communisten? Hoe dan ook, je versterkt de positie van de ene factie ten koste van de andere.

Als je twee factie-eisen hebt, zul je moeten kiezen: hersenspoel je de kinderen in het kindermuseum met kapitalistische ideologieën, of bouw je het ziekenhuis voor de communisten?

Graphics: helder en kleurrijk

Tropico 6 heeft niet de graphics van andere grote games op de markt, simpelweg omdat het een stadssimulator is die zich richt op natievorming en handel in plaats van op mensen. Het doet niets af aan de gameplay. Integendeel - dankzij inspiratie uit verschillende Caribische dictaturen gedijt het spel op kleur. Het is op geen enkele manier de chicste, maar de levendige kleuren in combinatie met leuke, aanstekelijke Cubaans geïnspireerde muziek, helpen om gameplay een meer meeslepende en vermakelijke ervaring te maken.

Prijs: Duur

Mijn grootste probleem met Tropico 6 is niet de gameplay die kan fluctueren in moeilijkheidsgraad of dat het je naar een meedogenloze dictator stuurt. Hoewel er andere, duurdere games op de markt zijn, lijkt $ 50 voor een stadssimulator een beetje veel. Je krijgt veel speeltijd uit de game, vooral omdat ik 20 uur aan gameplay zit en maar twee van de zeventien missies heb voltooid. Toch doet $ 50 me wel twee keer nadenken over het kopen van een game, vooral als de twee inhoudspakketten: Spitter en de Llama van Wall Street ook extra kosten.

Competitie: Andere stadssimulaties

Het is echt moeilijk om Tropico 6 te vergelijken met andere stadssimulators, alleen omdat de game zo uniek en authentiek aanvoelt op een markt die wordt overspoeld met een overvloed aan games voor het bouwen van steden. Het is logisch om het te vergelijken met de meest recente die ik ook heb gespeeld, Cities: Skylines (bekijk op Steam).

Qua prijs is Cities: Skylines absoluut de goedkopere optie, met een basisprijs van $ 30, vergeleken met de $ 50 die je moet laten vallen voor Tropico 6. Wat het goedmaakt voor de goedkopere prijs, het ontbreekt echter aan missies. Tropico 6 wordt geleverd met alles wat je maar kunt wensen qua missie, terwijl het basisspel voor Cities: Skylines alleen wordt geleverd met een sandbox-ervaring.

Dat kan een beetje frustrerend zijn, want voor $ 30 zou je meer verwachten dan alleen een sandbox-ervaring. Ik geef liever de extra $ 20 uit voor een compleet spel dan alleen de basis. Als je een eenvoudige stedenbouwer wilt waarmee je je creativiteit de vrije loop kunt laten, dan is Cities: Skylines je ideale keuze. Als je echter van de spanning van missies houdt, dan is Tropico 6 je beste keuze.

Een leuke simulator voor het bouwen van tropische naties voor ambitieuze dictators

Tropico 6 is een van de beste stedenbouwspellen van het afgelopen jaar. Het heeft een leuke, snelle gameplay die je laat klauteren om rebellenopstanden te onderdrukken, de eisen van verschillende facties te sussen en ervoor te zorgen dat alle wereldmachten je beste vriend zijn. Hoewel het spel duur is, biedt het uren moreel twijfelachtig entertainment.

• Productnaam Tropico 6
  • Prijs $49.99
  • Releasedatum maart 2019