FIFA 19 Review: de kampioen van sportgaming

FIFA 19 ziet er geweldig uit en speelt geweldig, met uitstekende progressie, een constante moeilijkheidsgraad en de beste campagnemodus in sportgames.

EA Sports FIFA 19

We hebben FIFA 19 gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Hoewel voetbal berucht achterblijft bij de meeste grote sporten in de Verenigde Staten, wint de populariteit langzaam en gestaag aan kracht. Het zou niet eerlijk zijn om die stijging toe te schrijven aan de FIFA-serie, maar het zou ons ook niet verbazen: FIFA 19 is een van de beste moderne sportgames en zeker de moeite waard om te spelen, zelfs als je alleen geïnteresseerd bent in het spelen met de vier -tijd kampioen US Women's National Team. Met bevredigende besturing en balfysica, effectief menu-ontwerp, honderden speelbare teams en de beste verhaalmodus voor één speler in sportgames, zou FIFA 19 zijn steentje moeten bijdragen om meer fans voor verenigingsvoetbal te winnen.

Het spel klaarmaken is een kwestie van die schijf erin doen of een digitale download uit de PlayStation Store doen. Het wordt niet veel makkelijker dan dat.

Gameplay: Fenomenale moeilijkheidsgraad

Het beheersen van de speler en de bal is gemakkelijk te leren en voelt natuurlijker dan ooit. Er zijn speciale knoppen voor grondpassen, lobpassen en doorgangen, en een andere voor schieten. De Shot-knop kan worden ingedrukt om snel hoogte aan de kick toe te voegen, met een goed getimede laatste druk om de slag nauwkeuriger te maken. Passen en schieten moeten goed worden gericht met de linker joystick, evenals verschillende schijnbewegingen en stotteren om de verdediging de verkeerde kant op te laten rennen.

We waren vooral onder de indruk dat onze AI-teamgenoten bijna altijd op het juiste moment op de juiste plaats waren, wat zelden tot frustrerende momenten leidde.

Verdediging is beperkt tot glijdende en staande tackles, evenals overvloedige hoeveelheden dekking en blokkering, die zowel eenvoudig als bevredigend aanvoelt. Optionele knopindicatoren en prompts op het scherm zijn onopvallend en enorm nuttig, waardoor FIFA 19 een van de gemakkelijkste sportgames is om meteen in te springen.

Dit is vooral het geval dankzij de zeven verschillende moeilijkheidsgraden, waaronder een bijna hersenloos beginnersniveau dat de bal onmiddellijk omdraait en nauwelijks hindert bij de verdediging, helemaal tot aan een nachtmerrie-opwekkend Ultimate-niveau. We waren vooral onder de indruk dat onze AI-teamgenoten bijna altijd op het juiste moment op de juiste plaats waren, wat zelden tot frustrerende momenten leidde.

Spelmodi: Ultimate Team zorgt voor de perfecte balans

Zoals veel sportgames, biedt FIFA 19 verschillende seizoens-, carrière- en fantasiespelmodi, waaronder Kick-Off, Ultimate Team, Champions League en het einde van de verhaalgebaseerde campagne, The Journey. Kick-Off is de FIFA-versie van een quick play-wedstrijd, maar met een nieuw cloudgebaseerd voortgangssysteem. Je kunt nu een ID aanmaken en erop inloggen die de Kick-Off-statistieken bijhoudt, waar je ook speelt, een leuke touch voor degenen die lokaal bij een vriend thuis spelen.

Optionele knopindicatoren en prompts op het scherm zijn onopvallend en enorm nuttig, waardoor FIFA 19 een van de gemakkelijkste sportgames is om meteen in te springen.

Ultimate Team is de typische fantasiemodus. Hier voltooi je dagelijkse en wekelijkse uitdagingen om goud te verdienen, waarmee je nieuwe spelers en willekeurige spelerspakketten, boosts en verschillende aanpassingsitems zoals tenues en stadions kunt kopen. Goud stroomt met een behoorlijke snelheid en de startersdoelen bieden een uitstekende introductie en onmiddellijke doelen om te bereiken. Je fantasieteam kan zich ook online wagen om tegen anderen te vechten, met beloningen die afhankelijk zijn van de algemene beoordeling van onze tegenstander. Echt geld kan worden gebruikt om FIFA-punten te kopen voor meer aankopen, maar de microtransacties worden tot een minimum beperkt en voelen voor de meeste spelers zo goed als overbodig aan.

De UEFA Champions League is een nieuwe modus voor FIFA 19. Hier kunnen we ervoor kiezen om in de loop van het seizoen 2018-2019 te spelen tegen een (of alle) van de 32 teams, van PSG tot Real Madrid en Manchester United. Deze modus voelt meer als een noodzakelijk onderdeel van een FIFA-voetbalspel dan als een indrukwekkende nieuwe toevoeging, maar het is toch leuk om te zien.

Plot: Drie verhalen in één

FIFA was de oorspronkelijke thuisbasis van de RPG-achtige campagne toen The Journey debuteerde in FIFA 17. FIFA 19 vertegenwoordigt de derde en laatste act van het verhaal van Alex Hunter. Hunter is al een superster en realiseert zijn droom om bij Real Madrid te tekenen terwijl hij te maken krijgt met drama met een nieuwe manager en de golf van roem die zijn persoonlijke leven en zijn carrière bedreigt.

Wat deze Journey bijzonder boeiend maakt, is de volledige opname van de twee andere hoofdrolspelers die voor het eerst werden geïntroduceerd in FIFA 18, Alex's halfzus Kim en vriend Danny Williams. De campagne behandelt elk van deze drie personages met hetzelfde gewicht, en we krijgen de vrije hand om te schakelen tussen hun verhalen en carrières naarmate de campagne vordert. Danny werkt zich een weg omhoog door de Premiere League en krijgt te maken met een hernieuwde rivaliteit met zijn niet-zo-aardige oudere broer, terwijl Kim het jongste lid is aan boord van het US Women's National Soccer-team en een gezonde mentorrelatie met Alex Morgan vormt.

Elke game waarmee we als en naast Alex Morgan en Megan Rapinoe kunnen spelen, is een duidelijke winnaar.

The Journey zorgt voor een uitstekende balans tussen tussenfilmpjes, spelerskeuzes, aanpassingen, minigames voor trainingen en daadwerkelijke wedstrijden. Minigames voor het trainen zijn effectieve leermiddelen voor het leren van de basisprincipes en vaardigheden, zoals passen, kruisen en glijden. Het behalen van hoge cijfers voor deze trainingssessies, het behalen van doelen en hoge spelersbeoordelingen tijdens games levert vaardigheidspunten en stat-boosts op, waarbij elk personage zijn eigen vaardighedenboom en vaardigheden heeft om te verbeteren. Het is een robuuste, lange, plezierige verhaalcampagne en een maatstaf voor hoe andere sportgames deze opkomende gameplay-modus moeten aanpakken.

Graphics: een triomf op en naast het veld

De standaardcamera is zo ver uitgezoomd in FIFA 19 dat inconsistenties in spelersmodellen niet zo opvallen als bij andere sportgames. Toch zien de modellen, gezichten en animaties er nog steeds geweldig uit, en de actie komt goed naar voren tijdens directe herhalingen en hoogtepunten. Het enige model dat er niet zo soepel uitziet, is de keeper. Het lijkt teveel op het schokken van de ene animatie naar de andere, zonder de schijn van hoe een menselijk lichaam realistisch zou reageren en bewegen.

We waren gecharmeerd van de strakke, eenvoudige en effectieve menu-ontwerpen. Navigeren door de gameplay-modi van FIFA 19 is een fluitje van een cent, en dezelfde ontwerpfilosofie strekt zich uit tot individuele modi, zoals squadronbouwer, en bij het openen van kaartpakketten voor snelle verkopen of transfers. FIFA is niet alleen een van de meest aantrekkelijke sportgames op het veld, maar het is ook een van de best ontworpen.

Audio: beperkt commentaar maar fantastische presentatie

Voetbal (of voetbal) is over de hele wereld veel populairder dan in de Verenigde Staten, en de soundtrack weerspiegelt dat met een indrukwekkende reeks internationale pop, rap, soul, hiphop en rock. Artiesten zijn onder andere Gorillaz, Octavian, Bas met J. Cole en jonge vaders. De Journey-campagne bevat ook originele muziek van de beroemde filmcomponist Hans Zimmer.

De hoogtepunten en onmiddellijke herhalingen doen ook fantastisch werk om de actie vast te leggen op zowel audio- als visueel niveau.

Het commentaar is echter bijna afleidend slecht. Gezien het grote aantal spelers en competities in FIFA 19, hebben Martin Tyler en Alan Smith extreem beperkte reacties en grappen. Je hoort meerdere keren dezelfde "eenzijdige affaire" en "hij zal aan die ene denken" opmerkingen in de loop van dezelfde wedstrijd. Aan de positieve kant is de daadwerkelijke uitzendingspresentatie geweldig, zelfs met de laatste paar regels van het volkslied van elke partij voor een wedstrijd. De hoogtepunten en onmiddellijke herhalingen doen ook fantastisch werk om de actie vast te leggen op zowel audio- als visueel niveau.

FIFA 19 gelanceerd met een volledig prijskaartje van $ 60, hoewel je het bijna een jaar later meestal te koop vindt voor ongeveer $ 30. Elke modus, van Ultimate Team tot Champions League en The Journey, is een compleet pakket met verschillende competities en meer dan 700 teams van over de hele wereld. Er is een uitputtende hoeveelheid inhoud met een bevredigend voortgangsniveau voor vaardigheden en spelers, zelfs als je nooit online waagt.

FIFA 19 vs. Pro Evolution Soccer

Met het verlies van de UEFA Champions League-licentie van Pro Evolution Soccer voor FIFA 19 dit jaar, rust de eeuwenoude rivaliteit, een van de laatst overgebleven grote sportvideogameseries, stevig in het voordeel van FIFA. PES is nog steeds een degelijke voetbalsimulator met indrukwekkende bal- en spelersfysica, maar FIFA is op dit gebied gestaag aan het verbeteren, samen met veel diepere en interessantere spelmodi, zoals The Journey. Als laatste coup heeft FIFA 19 deze zomer de National Women's Soccer League als een volledige gameplay-modus als gratis update toegevoegd. Elke game waarmee we als en naast Alex Morgan en Megan Rapinoe kunnen spelen, is de duidelijke winnaar.

Een van de beste, meest nieuwkomervriendelijke sportgames die er zijn

De meeste sportgames vertrouwen op duidelijke bekendheid en liefde voor de sport om het meeste uit de simulatie te halen; FIFA 19 is gewoon leuk voor iedereen dankzij de gemakkelijk te leren besturing, realistische physics, attente AI en een soepele moeilijkheidsgraad. De derde Journey-boog is een solide afsluiting van het Alex Hunter-verhaal en biedt een drie-in-een-campagne met meerdere dramatische bogen en veel mogelijkheden voor keuzes en vaardigheidsprogressie, terwijl de toevoeging van de Champions League een heerlijke kers op de taart is.

• Productnaam FIFA 19
  • Productmerk EA Sports
  • Releasedatum september 2018