Nokia 6.1 Review: krachtig en betaalbaar

Met indrukwekkende beeld- en videomogelijkheden, volledige Android One-ondersteuning en solide mid-range prestaties, vormt de Nokia 6.1 een zeldzame en prachtige balans tussen kracht en betaalbaarheid.

Nokia 6.1

We hebben de Nokia 6.1 gekocht zodat onze deskundige recensent hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Nokia heeft zich gericht op het produceren van betaalbare smartphones met hoogwaardige camera's, en de 6.1 is een voortzetting van die trend. Dit apparaat heeft een krachtigere Qualcomm Snapdragon-processor dan zijn voorganger, de Nokia 6, evenals een aantrekkelijk tweekleurig ontwerp en modernere starttoetsen op het scherm. Het 1080p, 16:9 LCD-scherm levert een bevredigende filmstreaming-ervaring, en met Android One-ondersteuning kunnen we eenvoudig geüpdatet worden naar het nieuwe Android 9-besturingssysteem met al zijn fraaie AI-leerfuncties.

De grootste aantrekkingskracht van de Nokia 6.1 is echter de indrukwekkende 16 MP camera met dubbele lens aan de achterkant en 8 MP camera aan de voorkant met hun overvloed aan geavanceerde functies en een nieuwe Zeiss-lens voor zoom van hogere kwaliteit. Het zou moeilijk zijn om een betere cameratelefoon te vinden voor minder dan $ 250.

Ontwerp: Comfortabel en aantrekkelijk

We werden meteen verliefd op het ontwerp van deze telefoon. Het heeft geanodiseerde koperen accentranden die een zwarte aluminium unibody omlijsten (gegoten uit een enkel blok van serie 6000 aluminium), waardoor de Nokia 6.1 op de juiste manier opv alt zonder storend flitsend te zijn. De achterkant is glad maar niet glad, en de telefoon voelt verrassend duurzaam aan ondanks het 0,34-inch dikke frame.

De 6.1 heeft een enkele luidspreker aan de onderkant en een USB Type-C-oplaadpoort (een update van de micro-USB van de 6), een 3,5 mm audio-aansluiting aan de bovenkant en een enkele volumeknop aan de rechterkant, evenals een aanknop. De knoppen zijn soepel en gemakkelijk in te drukken, hoewel we enkele frustrerende problemen ondervonden met de achterste vingerafdruksensor. De cameralens en flitser nemen veel verticale ruimte in beslag aan de achterkant, waardoor de vingerafdruksensor veel lager werd gedrukt dan we hadden gewild – hij bevond zich in de buurt van het midden van de telefoon. Dat maakte het wat moeilijk te gebruiken, en het kostte ons vaak een paar pogingen voordat de telefoon onze vingerafdruk herkende.

Het heeft een sterke camera, een prachtige buitenkant en Android One-ondersteuning, waardoor het een geweldige deal is voor de vraagprijs.

Configuratieproces: klaar voor Android 9

Het overbrengen van onze AT&T-simkaartgegevens van onze vorige Android-telefoon was een pijnloos proces, waardoor we konden kiezen welke apps we wilden overzetten en het volledige menu van Google-apps zoals Google Pay, Google Drive en Google suggereren Kaarten.

Android One-ondersteuning betekent dat onze Nokia 6.1 direct uit de doos is geüpdatet naar de nieuwe Android 9, na een update van 1,4 GB. Vervolgens moesten we verschillende beveiligingspatch-updates installeren, die elk een herstart van de telefoon vereisten. Alle updates werden relatief snel geïnstalleerd op ons wifi-netwerk en Android 9 was net zo eenvoudig en overzichtelijk te navigeren als eerdere edities.

Prestaties: solide prestaties over de hele linie

De Nokia 6.1 heeft een geavanceerdere processor dan de 6. De 6.1 heeft een Qualcomm Snapdragon 630, met acht cores op 2,2 GHz en een Adrena 508 GPU. Het is meer gericht op multitasking, surfen op het web en cameragebruik in plaats van op het verwerken van 3D-games. Maar we waren tevreden met de score van 4.964 op de PC Mark Work 2.0 prestatietest, wat de Nokia 6.1 vergelijkbaar maakt met de Google Pixel 3 en LG V40 ThinQ. Dankzij de 3 GB RAM konden we snel apps openen en sluiten en door websites bladeren, en Nokia biedt een nog snellere versie met 4 GB RAM.

De GFX Benchmark-tests waren niet zo indrukwekkend. De T-Rex-test produceerde een acceptabele 31 frames per seconde, maar de Nokia 6.1 kon de geavanceerde Car Chase 2.0-test niet bijhouden, met een kloksnelheid van minder dan 6 fps. We hebben de populaire mobiele shooter PUBG Mobile getest, die onze telefooninstellingen identificeerde als "lage" kwaliteit. Ondanks een paar verbindingsproblemen, waren we in staat om PUBG op de lage instelling te spelen met minimale haperingen of textuurpop-ins.

Connectiviteit: LTE buitenshuis is prima, maar verbindingen binnenshuis zijn slordig

De Ookla Speedtest-app scoorde gemiddeld tot hoog voor netwerkconnectiviteit op 4G LTE. In buitengebieden, op meer dan 20 mijl afstand van de dichtstbijzijnde stad, bereikten we downloadsnelheden tot 20 Mbps en uploads tot 10 Mbps. Maar de snelheden binnenshuis daalden behoorlijk steil, nauwelijks voorbij met 2 Mbps omlaag en minder dan 2 Mbps omhoog, wat zou kunnen resulteren in langzamer surfen op het web wanneer er geen Wi-Fi-verbinding beschikbaar is.

Het 5,5-inch scherm plaatst de Nokia 6.1 stevig in het gemiddelde bereik van schermformaten voor deze prijsklasse. We waren teleurgesteld dat de onderste halve inch van de telefoonbehuizing niet werd gebruikt om wat meer scherm in te drukken, maar het ziet er nog steeds goed uit. De 1080p-resolutie biedt levendige kleuren en duidelijke tekst, zelfs buiten bij fel licht, en de adaptieve helderheidsinstellingen maken aanpasbare wijzigingen in de schermintensiteit mogelijk. Er is ook een optionele nachtmodus die het scherm dimt voor minder vermoeide ogen.

Geluidskwaliteit: eenvoudige maar effectieve volumebalk

De Nokia 6.1 heeft een enkele luidspreker aan de onderkant van de telefoon en hij klaart de klus, hij produceert luide, heldere audio van telefoongesprekken, muziek en andere media. We konden onze muziek op behoorlijk hoge volumes zetten, maar we merkten dat films op Netflix aanzienlijk stiller waren, zelfs als ze helemaal open stonden. Dat gezegd hebbende, we hebben nooit audiovervorming of geluidsproblemen ondervonden.

We hebben vooral genoten van de gebruikersinterface op het scherm voor volume. Een snelle druk op de volumeknop geeft een volumebalk weer aan de rechterkant van het scherm, samen met eenvoudige opties om geluidsinstellingen in te voeren of de telefoon met een druk op de knop op stil/trillen te zetten.

Camera-/videokwaliteit: hoge kwaliteit en boordevol functies

Nokia besteedt speciale aandacht aan zijn camera's, en de Nokia 6.1 is daarop geen uitzondering. De 6.1 maakt gebruik van een krachtige lens van de wereldberoemde Duitse opticafabrikant Zeiss. In combinatie met Android One-ondersteuning geniet je van een krachtige camera vol handige functies, zoals een schoonheidsfilter om gezichtskenmerken glad te strijken, selfie-bokeh, Google Lens, een Dual-Sight-modus voor het maken van foto's of video's met camera's aan de voor- en achterkant tegelijkertijd, en een Pro-modus waarmee je handmatig met camera-instellingen kunt spelen (in tegenstelling tot een volledige DSLR-camera).

Merk op dat de beeldresolutie standaard een vierkant 4:3-formaat is. De 6.1 kan bredere 16:9-opnamen maken, maar met een aanzienlijke kwaliteitsvermindering van 8 MP.

De Pro-modus zou veel fotojunkies tevreden moeten stellen die geen honderden dollars willen uitgeven voor een apart camera-apparaat (of een krachtigere telefoon). Met een intuïtieve gebruikersinterface voor het slepen van pictogrammen, konden we gemakkelijk verschillende elementen wijzigen, zoals het lichtbelichtingsniveau, handmatige scherpstelling en automatische witbalans. Sommige van deze produceerden Instagram-achtige filters nog voordat we de foto maakten.

De 6.1 kan ook video opnemen met een resolutie tot 4K en maakt gebruik van Nokia's OZO-audio om levensechter geluid vast te leggen met twee microfoons.

Nokia besteedt speciale aandacht aan zijn camera's, en de Nokia 6.1 is daarop geen uitzondering.

Batterij: vergeet je oplader niet

Veel van de functies van de Nokia 6.1 zijn indrukwekkend, maar de batterij is daar niet een van. De batterij van 3000 mAh is niet helemaal verschrikkelijk, maar hij is vergelijkbaar met telefoons die de helft minder kosten. Gelukkig laadt de Nokia 6.1 wel redelijk snel op met de USB 2.0 oplader, en we waren in staat om na slechts 45 minuten ongeveer 50% op te laden.

Android 9 voegt een nieuwe Adaptive Battery-functie toe, die is ontworpen om de hoeveelheid batterijvermogen van apps te beperken. Het leert welke apps u niet zo vaak gebruikt en kan eventuele meldingen en updates vertragen, en u kunt ook alle apps blokkeren om ze volledig uit te schakelen van achtergrondgebruik. Het klinkt geweldig op papier, maar we konden tijdens onze tests geen merkbare veranderingen in de levensduur van de batterij zien.

Software: Android 9 leert van jou

Nokia en Android gaan samen zoals pindakaas en chocolade. De meegeleverde Android One-ondersteuning betekent dat de Nokia 6.1 gegarandeerde OS-updates en beveiligingspatches krijgt voor de komende twee jaar, geen onnodige apps laadt en een duidelijke, gemakkelijk te navigeren gebruikersinterface behoudt. Google Pay is vooraf geïnstalleerd om u op weg te helpen met de NFC-ondersteuning van de telefoon, een ongebruikelijke functie in budgettelefoons.

Een belangrijke functie van Android 9 is adaptieve AI die het gebruik en de routine van je telefoon leert, waardoor bepaalde apps op bepaalde tijden van de dag sneller kunnen worden geopend en het energieverbruik van andere op de achtergrond wordt beperkt om de batterij te sparen.

Geen van deze functies kan gemakkelijk worden getest tijdens het beoordelen van een telefoon in de loop van een paar dagen, maar het nieuwe gedeelte Digitaal welzijn in de instellingen houdt precies bij hoeveel tijd u elke dag op uw telefoon doorbrengt en verdeelt dit in app. Een extra Wind Down-functie maakt het scherm donkerder, activeert grijswaarden en dempt geluiden en meldingen.

Met een verkoopprijs van $ 239, bevindt de Nokia 6.1 zich in het hogere bereik van budgettelefoons. Dit is een geweldige plek om te zijn, want in veel opzichten heeft de Nokia 6.1 een aantal serieuze voordelen ten opzichte van andere budgettelefoons voor een relatief kleine prijsstijging. Het heeft een sterke camera, een prachtige buitenkant en Android One-ondersteuning, wat het allemaal een goede deal maakt voor de vraagprijs.

Concurrentie: een paar verschillende keuzes in deze prijsklasse

Als het gaat om budget-smartphones, is de concurrentie hevig rond de prijs van $ 200. De Moto G6 (adviesprijs $ 249, hoewel vaak vermeld voor minder dan $ 200) heeft een iets groter schermformaat en een ultrabreedbeeldweergaveverhouding voor betere filmstreaming, maar ruilt voor een iets zwakkere processor en camera. De G6 heeft ook nog geen Android 9, maar die zou ergens in de eerste helft van 2019 moeten verschijnen.

Met een kloksnelheid van ongeveer $ 200 is de Honor 7X, die een even krachtige camera combineert met een enorme schermgrootte van bijna zes inch met een 18:9-verhouding. Het heeft ook een grotere batterij. De Honor 7X werd aanvankelijk gelanceerd met Android 7 en is sindsdien geüpgraded naar Android 8, maar heeft momenteel geen plannen om Android 9. te ondersteunen

Een telefoon die ver boven zijn gewichtsklasse uitsteekt

De Nokia 6.1 is de moeite waard om je budget iets boven het bereik van $ 200 uit te breiden. Het ziet er geweldig uit, de camera heeft veel geavanceerde functies, Android One zorgt ervoor dat de software up-to-date blijft, en iedereen, behalve de meest hardcore mobiele gamers, zal onder de indruk zijn van de algehele prestaties.

• Productnaam 6.1
  • Product Merk Nokia
  • MPN 11PL2B11A07