Mario Kart 8 Deluxe Review: een nagebouwde en bijgewerkte klassieker

Mario Kart 8 Deluxe is een remake van het klassieke racespel voor de Nintendo Switch. Met leuke en boeiende coöp- en multiplayer-gameplay en intuïtieve bediening is het geweldig voor alle leeftijden.

Nintendo Mario Kart 8 Deluxe

We hebben Mario Kart 8 Deluxe gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Mario Kart 8 Deluxe is de nieuwste en beste versie van de klassieke Mario Kart-spellen, ontworpen voor de Nintendo Switch. Met nieuwe kaarten, intuïtieve bediening en een focus op coöp en multiplayer, zal Mario Kart 8 Deluxe zeker een favoriet spel worden op feestjes en met vrienden van alle leeftijden. We hebben de game onder de loep genomen, met de nadruk op de plot, gameplay, graphics en geschiktheid voor kinderen.

Mario Kart 8 Deluxe is eenvoudig in te stellen. Afhankelijk van de versie die je hebt gekocht, plaats je de cartridge in je Switch of laat je de game downloaden. Eenmaal gestart, zal Mario Kart je vragen om een Mii-personage te maken, een op mensen gebaseerd personage gemaakt van zeer eenvoudige geometrische modellen. Het dient eigenlijk als je avatar in een terugkeer naar de Wii en de Nintendo 3DS. Het maakt echt niet uit hoe je Mii eruitziet, tenzij je hem echt als in-game-personage wilt gebruiken om te racen tegen de standaard Nintendo-personages die Mario Kart biedt. Hierna ga je direct naar het speelscherm en kun je kiezen hoe je wilt racen.

Plot: Er is er geen, maar concurrentie is zijn eigen beloning

De game is niet gebaseerd op een plot, racegames zijn dat zelden. Je wordt zonder veel introductie in het spel gegooid. Je krijgt niet eens een tutorial of een "beginners" -race die je vertelt welke bedieningselementen wat doen. Nintendo verwacht waarschijnlijk dat je eerdere Mario Kart-spellen hebt gespeeld en weet waar je aan begint. Als je wat instructies over de besturing nodig hebt, is er onderaan het hoofdmenuscherm een infoknop waar je door een woordenlijst kunt bladeren om elke beweging te leren en elk item te begrijpen.

Gelukkig is de game zo eenvoudig dat zelfs als je nog nooit een Mario Kart-game hebt gespeeld, je met wat vallen en opstaan dingen zou moeten kunnen uitzoeken. De mechanica is eenvoudig: de Joy-Con's zijn intuïtief voor racen, met de linker- en rechter joystick om de richting en camera te bedienen, knoppen voor acceleratie, remmen en achteruit, en de schouderknoppen voor driften. Je kunt ook sturen door de Joy-Con naar links of rechts te kantelen in plaats van de joystick te gebruiken, maar we vonden deze functie frustrerend en hebben hem uitgeschakeld.

De game is zo eenvoudig dat zelfs als je nog nooit een Mario Kart-game hebt gespeeld, je met wat vallen en opstaan dingen zou moeten kunnen uitzoeken.

Tijdens de race pak je verschillende items van de gloeiende vraagtekenblokjes op de baan. Er zijn allerlei items, variërend van items die je snelheid verhogen, je maat verkleinen of verkleinen, en shells en bommen waarmee je andere racers kunt uitschakelen. In het spel gaat het erom als eerste binnen te komen, niets anders doet ertoe.

Gameplay: gemaakt voor coöp en multiplayer

Mario Kart 8 Deluxe heeft een paar verschillende spelmodi. Je kunt singleplayer spelen, waardoor je tegen AI kunt racen in Grand Prix, in tijdritten of in VS-races. Je kunt ook de klassieke gevechtsmodus spelen tegen andere AI. Je kunt kiezen hoe snel je wilt dat de AI gaat, wat de moeilijkheidsgraad zal vergroten. We begonnen in de gemakkelijkste modus, omdat het al een tijdje geleden was dat we een Mario Kart-spel speelden. Maar het werd al snel duidelijk dat de langzaamste modus te gemakkelijk was, maar de snelste modus te moeilijk. De meeste spelers zullen zich waarschijnlijk op hun gemak voelen bij 200cc of 250cc.

Hoewel singleplayer leuk is in Mario Kart, is de game natuurlijk gemaakt om samen te werken en met vrienden te spelen. Je kunt racen tegen drie andere racers in de multiplayer-modus, waarbij je het scherm in tweeën of in vieren splitst. Tegen vrienden spelen is erg leuk, vooral als je het loslaten van een banaan perfect timet, zodat de vriend die je achtervolgt uit de hand loopt, of wanneer je achterop zit en je een rode granaat raakt, waardoor je de leiding kunt nemen. Je kunt ook lokaal spelen als iemand in de buurt een andere Switch heeft, of online spelen met anderen als er niemand in de buurt is om lokale coöp met je te doen.

We hebben vooral genoten van de Hover-modus, waarin je een zijhelling kunt nemen en de zwaartekracht kunt trotseren, terwijl je een deel van de kaart berijdt dat bijna ondersteboven draait.

De laatste modus die het vermelden waard is, is de Battle-modus. Als je al bekend bent met Mario Kart, zou dit je bekend moeten voelen. Je neemt het op tegen anderen in een afgesloten arena waar vraagtekenblokken over de kaart zijn verspreid. Elke speler krijgt een aantal levens (of ballonnen) en je jaagt elkaar door de arena, waarbij je de ballonnen van andere spelers laat knappen door ze te raken met schelpen of andere items in je gevecht om de laatste speler te zijn die overeind blijft.

De gameplay in Mario Kart is over het algemeen soepel en de besturing voelt intuïtief aan. Maar een van de dingen die ons soms raakten, was dat er geen gemakkelijke manier was om de statistieken van Kart-onderdelen te bekijken of de statistieken van verschillende personages te vergelijken. Je kunt een verborgen stat-menu openen door op de plusknop (+) te drukken in het scherm Kart kiezen, maar als je dit niet wist, zou je er nooit aan denken om het te proberen. We moesten een Google-zoekopdracht doen om het zelf uit te zoeken. Het is waarschijnlijk geen big deal, maar voor een racer die het competitiever maakt, kan het irritant zijn dat er geen soort tafel in het spel is ingebouwd om Karts en personagestatistieken te vergelijken.

Graphics: gekke en visueel unieke kaarten

Ons favoriete onderdeel van Mario Kart 8 Deluxe waren de kaarten. Ja, racen is leuk, en de Battle-modus kan een geweldige manier zijn om wat tijd met vrienden door te brengen, maar de slimme kaartontwerpen wekten vooral onze interesse. We hebben vooral genoten van de Hover-modus, waarin je een zijhelling kunt nemen en de zwaartekracht kunt trotseren, terwijl je op een deel van de kaart rijdt dat bijna ondersteboven draait. We hielden ook van de integratie van vijanden in het landschap, zoals Boo in Twisted Mansion of Cheep Cheeps in Dolphin Shoals.

Sommige kaarten zijn visueel leuk en slim met hun thema's, terwijl ze nog steeds spannend zijn om op te racen. Yoshi Valley is prachtig, en hoewel we de oude Rainbow Road waarschijnlijk beter vinden, is de nieuwe nog steeds helder en kleurrijk. De eerste paar keer dat je door elke kaart gaat, word je afgeleid door het landschap in je op te nemen en de snelkoppelingen uit te zoeken. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je je concentreren op de race zelf en beginnen met het winnen van trofeeën en het ontgrendelen van nieuwe Kart-onderdelen voor je verzameling.

Geschikt voor kinderen: eenvoudige gameplay met veel plezier

Mario Kart 8 Deluxe is geweldig voor kinderen, vooral die met een meer competitieve inslag. Het racen is niet zo ingewikkeld dat een kind moeite zal hebben met de besturing, en er is niets dat grafisch ongepast is voor elke leeftijd. Hoewel personages geraakt kunnen worden met granaten en eruit draaien, kunnen ze altijd hun weg terug naar de baan vinden. Zoals met de meeste Nintendo-titels, is dit een spel voor alle leeftijden dat zowel kinderen als volwassenen zal aanspreken.

Mario Kart 8 Deluxe is geweldig voor kinderen, vooral die met een meer competitieve inslag.

Als je het grootste deel van je gamen als single player speelt, is Mario Kart 8 Deluxe de aankoop misschien niet waard, althans niet voor de volle prijs (adviesprijs $ 59,99). Het is een leuk spel en het is goed gemaakt, maar de gameplay schittert echt als het gaat om de coöpfuncties. Als je vrienden hebt die ook van gamen houden, of een kind met vrienden die van gamen houden, is dit een geweldige aankoop. Een groep vrienden kan veel lachen om dit spel en singleplayer is slechts een bonus.

Competitie: andere goede coöp-partygames voor de Switch

Aangezien Mario Kart 8 Deluxe echt draait om de coöpfunctie en het plezier van het spelen met je vrienden, is dat de competitie die we aanraden om eens te proberen. Super Mario Party is een ander geweldig Switch-spel, met dezelfde mogelijkheid om met drie andere vrienden te spelen. In Super Mario Party werk je in plaats van te racen door een spelbordachtige kaart en speel je tegen elkaar in verschillende leuke minigames.

Je zou ook Super Mario Bros. U Deluxe kunnen bekijken. In Super Mario Bros. kun je opnieuw met drie van je vrienden spelen, maar in plaats van te racen, moet je samenwerken om een platformkaart vol met traditionele Mushroom Kingdom-vijanden te spelen. Welke van de drie spellen je ook kiest, wees voorbereid op het lachen als er chaos ontstaat.

Perfect voor wie op zoek is naar coöp- en multiplayer-gameplay

Mario Kart 8 Deluxe is een leuk, goed gemaakt spel voor de Nintendo Switch. De bedieningselementen zijn intuïtief en soepel, en de kaarten zijn origineel, helder en vol creativiteit. Hoewel er geen introductie in de game is voor nieuwe spelers, raden we het toch ten zeerste aan aan iedereen die op zoek is naar een leuke coöp- of multiplayer-game, vooral voor kinderen die graag games spelen met hun vrienden.

• Productnaam Mario Kart 8 Deluxe
  • Product Merk Nintendo
  • UPC 045496590475