Super Mario Odyssey Review: traditionele Mario in een ongelooflijk nieuw avontuur

Super Mario Odyssey is een 3D-platformgame voor alle leeftijden. De op verkenning gebaseerde gameplay voegt een leuke nieuwe draai toe aan traditionele Mario, waardoor het meteen een klassieker wordt op de Nintendo Switch.

Nintendo Super Mario Odyssey

We hebben Super Mario Odyssey gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Super Mario Odyssey is een uitgebalanceerde 3D-platformgame die leuk is voor alle leeftijden en voor alle spelmogelijkheden. Spelers kunnen unieke, visueel leuke werelden verkennen door puzzels op te lossen en door cursussen te springen. Je kunt nog steeds genieten van traditionele Mario-platformgameplay, maar met een nieuwe en opwindende gloed. We hebben de plot, gameplay, graphics en kindvriendelijkheid onder de loep genomen en ontdekten dat Odyssey meteen een winnaar was.

Super Mario Odyssey vereist ofwel een cartridge of een download, afhankelijk van of je de fysieke versie van de game of de digitale versie hebt gekocht. De opzet is eenvoudig. Eenmaal geplaatst of geïnstalleerd, start je het spel en start je het. Je krijgt een kort filmpje te zien voordat het hoofdmenu wordt geopend en je wordt gevraagd of je een nieuw spel wilt starten.

Plot: Traditioneel maar met een nieuwe twist

Zoals veel Mario-spellen, is het uitgangspunt het redden van prinses Peach van de vreselijke Bowser. In het begin speelt een tussenfilmpje waarin Mario tegen Bowser vecht in zijn poging om de prinses te redden. Maar het gaat niet goed met Mario, en een stijlvol geklede Bowser in een pak gooit Mario de lucht in en van zijn vliegende schip af.

Mario's hoed wordt vernietigd als hij op de grond v alt en bewusteloos in een nieuwe wereld v alt. Een nieuw personage, een kleine spookachtige hoed, raapt de overblijfselen van Mario's iconische hoed op en ziet Bowser wegvliegen. De naam van deze spookhoed is Cappy, en hij zal Mario, of jij, in dit geval, wakker maken en zijn hulp aanbieden omdat Bowser niet alleen prinses Peach heeft gegijzeld, hij heeft ook Cappy's zus genomen.

Simpel gezegd, als je een Nintendo Switch bezit, is Super Mario Odyssey een must-buy.

Je gaat op pad als een duo, waarbij Cappy je door zijn wereld leidt naar een bedrade elektriciteitspost waar je naar de volgende wereld reist. Daar zal Cappy je helpen genoeg manen te vinden om een oud, vergeten luchtschip van Cappy's volk van stroom te voorzien. Dit zal helpen om het basisprincipe van het spel vast te stellen.

Je gaat naar een nieuwe wereld terwijl je Bowser achtervolgt, en daar jaag je op manen. Deze manen, als ze eenmaal naar je nieuwe schip zijn gebracht, zullen zo groot worden als de ballon van het luchtschip, waardoor het vermogen om verder te reizen toeneemt. Broodals (kwaadaardige antropomorfe konijnen die Bowser dienen) zullen proberen je te stoppen, en je zult in elke wereld tegen een andere moeten vechten. Deze eindbaasgevechten leiden tot je onvermijdelijke confrontatie met Bowser, en hopelijk kun je deze keer, met Cappy's hulp, de zus van prinses Peach en Cappy redden.

Gameplay: nieuwe vaardigheden die passen bij de oude

In Super Mario Odyssey varieert de gameplay van casual platformen met eenvoudige sprongen tot moeilijkere manoeuvres waarbij je Cappy moet gebruiken om plaatsen te bereiken en gebieden te ontgrendelen die je anders niet zou kunnen bereiken.

Een deel van wat Cappy te bieden heeft is eenvoudig. Je kunt Cappy in een cirkel om je heen gooien, en hij zal draaien en vijanden in de buurt neerhalen. Maar Cappy kan veel meer dan dat. Hij kan ook de controle over bepaalde wezens overnemen die je tegenkomt, waardoor je op een unieke manier met de wereld kunt communiceren. In één kun je een dinosaurus besturen en deze gebruiken om door blokken te breken die anders ondoordringbaar zijn. In een andere kun je een vis overnemen en onder water zwemmen zonder bang te zijn om te verdrinken. Deze nieuwe vaardigheden die Cappy aan Mario biedt, maken deel uit van wat Super Mario Odyssey een uniek gevoel geeft.

Zelfs met dit unieke karakter maakt Odyssey nog steeds verbinding met eerdere Mario-games als platformgame. Hoewel het je een gevoel van verkenning van de open wereld geeft, waarbij je een doel krijgt om een bepaald aantal manen per niveau te verzamelen, is het aan jou om deze manen te vinden. Je kunt ook paarse munten vinden verspreid over het spel. Hiermee kun je cosmetica kopen, zoals stickers voor je schip, kleding of standbeelden. Het is ook aan jou of je gaat proberen om elke afzonderlijke maan en paarse munt te vinden, of net genoeg om door te gaan naar de volgende wereld.

Er is ook een geweldige balans, waarbij de game de nieuwe visuals van deze werelden combineert met de oude visuals van eerdere Mario-games voor een beetje nostalgische flair.

Het vinden van manen kan ook in moeilijkheidsgraad variëren. Sommige manen zijn heel gemakkelijk te vinden en vereisen weinig tot geen puzzels oplossen. Maar anderen denken even na, zoals die in Wooded Kingdom, waar je door een reeks pijpen reist en moet uitzoeken welke je naar de maan zal leiden. Anderen zullen vaardigheid vergen, zoals in Sand Kingdom, waar je een Jaxi (stenen leeuwachtige wezens) door een parcours moet rijden om aan het einde de maan te bereiken.

Het is deze moeilijkheidsgraad die zowel leuk als frustrerend kan zijn. Sommige manen voelen onmogelijk te bereiken, terwijl andere zo eenvoudig aanvoelen dat je ze tegenkomt zonder dat je het zelfs maar wilt. Bereid je hoe dan ook voor, want er is veel te ontdekken en te vinden in Odyssey. Het is gemakkelijk om urenlang in het spel te verdwalen en alles te proberen.

Graphics: Unieke werelden zijn spannend om te verkennen

Hoewel deze game een kinderachtig gevoel heeft in de graphics met zijn heldere, verzadigde kleuren, is hij nog steeds mooi. De beelden zijn vlot en artistiek. De game-ontwerpers hebben duidelijk veel zorg besteed aan het creëren van de werelden en ervoor gezorgd dat ze elk visueel iets speciaals te bieden hadden.

In de introductiewereld, Cap Kingdom, steekt de felgele maan prachtig af tegen het spookachtig witte landschap. De kleurrijke gebouwen van Sand Kingdom prijken tegen het oranje zand en Cloud Kingdom is pastelachtig en dromerig. De verbluffende beelden van elke wereld zorgen ervoor dat je de volgende en de volgende wilt verkennen. Er is ook een geweldige balans, waarbij de game de nieuwe visuals van deze werelden combineert met de oude visuals van eerdere Mario-games voor een beetje nostalgische flair.

Hoewel je bijvoorbeeld vijanden tegenkomt die herkenbaar zijn uit eerdere Mario-games, zoals Goombas en Cheep Cheeps, maak je ook kennis met nieuwe personages die je nog nooit eerder hebt ontmoet, zoals de fork-locals van de Lunch Koninkrijk. Deze combinatie van oud met nieuw geeft oude spelers een beetje nostalgie, terwijl het nog steeds genoeg opwinding biedt om de gameplay vooruit te helpen.

Geschikt voor kinderen: perfect voor iedereen

Super Mario Odyssey is een spel waar iedereen dol op zal zijn. De mechanica is niet al te ingewikkeld, maar heeft wel een reeks moeilijkheidsgraden. Als je doel in het spel is om op elke paarse munt en elke maan te jagen, moet je de tijd nemen om alle speciale vaardigheden te leren gebruiken die Cappy Mario toestaat, om nog maar te zwijgen van het perfect timen van je sprongen. Maar als je niet de beste platformgame bent, maakt het niet uit. Je kunt nog steeds genoeg van het spel bereiken om tot het einde te spelen. Deze moeilijkheidsgraad maakt deel uit van wat het spel geweldig maakt voor elke leeftijd. Of je nu goed bent in games of niet, competitief of casual, oud of jong, je kunt Odyssey spelen op de manier die voor jou het beste werkt.

Of je nu goed bent in games of niet, competitief of casual, oud of jong, je kunt Odyssey spelen op de manier die voor jou het beste werkt.

Als extra bonus is er co-op, waarbij een vriend als Cappy kan spelen en je op weg kan helpen. Toegegeven, Mario kan veel meer in het spel dan Cappy, dus wie geïnteresseerd is in het spelen van het hoofdpersonage van de actie, moet de rol van Mario op zich nemen. Maar Cappy kan nog steeds helpen, door Mario gemakkelijker te laten springen en te helpen met aanvallen in baasgevechten. Dit kan een geweldige optie zijn voor een oudere broer of zus die met een jongere broer of zus speelt, of voor een ouder en kind.

Super Mario Odyssey is het kopen waard. Met een adviesprijs van $ 59,99 krijg je naar onze mening meer dan genoeg kwaliteitsgameplay om de kosten te rechtvaardigen, vooral als je bedenkt dat zelfs nadat je de hoofdverhaallijn hebt gespeeld, je nog steeds terug kunt gaan naar elke wereld en alles kunt verkennen, elke maan en elke paarse munt kunt vinden. Dat betekent bonusuren aan gameplay om naar terug te keren en een verscheidenheid aan doelen om na te jagen, zelfs nadat je de hoofdverhaallijn hebt uitgespeeld.

Competitie: andere 3D-platformgames

Afhankelijk van wat je het leukst vond aan Super Mario Odyssey, zijn er een heleboel andere games die je misschien leuk vindt. Op de Switch is het de moeite waard om Captain Toad: Treasure Tracker en Yooka-Laylee (die ook beschikbaar is op Playstation 4, pc en Xbox One) te bekijken. Captain Toad: Treasure Tracker zal meer gebaseerd zijn op puzzels en vergelijkbaar zijn met bepaalde puzzeloplossende aspecten van Super Mario Odyssey.

Yooka-Laylee zal het 3D-platformgevoel van Odyssey delen, evenals de heldere kleuren en contrasterende beelden. Yooka-Laylee heeft ook lokale co-op, net als Super Mario Odyssey als je op zoek bent naar een ander spel om met een vriend of partner te spelen.

De laatste game die het bekijken waard is, is A Hat in Time (beschikbaar op PlayStation 4, pc en Xbox One). A Hat in Time lijkt erg op Super Mario Odyssey, met het avontuurlijke gevoel van een 3D-platformgame, een leuk kindvriendelijk ontwerp en een combinatie van puzzels en vechten.

Een spel dat elke cent waard is

Super Mario Odyssey is een spel dat zelfs spelers die geen Nintendo-fans zijn geweldig zullen vinden. De 3D-platforming heeft soepele bedieningselementen, met een verscheidenheid aan mechanica beschikbaar om je te helpen alle hoeken en gaten die de wereld te bieden heeft te verkennen. De visuals zijn leuk en toch mooi. Cappy is een geweldige nieuwe toevoeging aan het Mario-team en heeft een geheel eigen persoonlijkheid die sterk staat. Simpel gezegd, als je een Nintendo Switch bezit, is Super Mario Odyssey een must-buy.

• Productnaam Super Mario Odyssey
  • Product Merk Nintendo
  • UPC 045496590741