Asus ROG GT-AC5300 Review: gebouwd voor de technisch onderlegde en gaming-enthousiastelingen

De Asus ROG Rapture GT-AC5300 is een grote en gedurfde tri-band wifi-router die speciaal is gebouwd voor gamers en technologisch onderlegde kopers, maar zelfs de gemiddelde gebruiker kan zijn prestatievermogen waarderen.

Asus ROG Rapture GT-AC5300 Gaming Router

We hebben de Asus ROG Rapture GT-AC5300 gekocht zodat onze deskundige recensent hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Als je klaar bent om je thuisrouterspel naar een hoger niveau te tillen, is de Asus ROG Rapture GT-AC5300 een van de meest robuuste en capabele opties die er zijn. Het is een 802.11ac-router die ondersteuning biedt voor alles wat een supergebruiker maar kan wensen, inclusief VR, gaming en 4K-streaming, AiMesh en eersteklas beveiligingsmonitoring.

We hebben enige tijd met deze krachtige router gewerkt en hem gebruikt zoals de gemiddelde gebruiker dat zou doen, met speciale aandacht voor aspecten als snelheid, prestaties, aanpassingsopties en gebruiksvriendelijkheid.

Ontwerp: Groot en enigszins onhandig

De fabrikant beschrijft de GT-AC5300 als "battle-ready" voor gaming, en het ziet er zeker goed uit. Als u een router wilt die slank is en op de achtergrond kan opgaan, is dit waarschijnlijk niet de ideale kandidaat.

Het hoofdgedeelte is een groot vierkantachtig blok met afmetingen van 10 x 10 x 2,6 inch (HWD). Het is stevig en vrij zwaar, met een gewicht van 4,41 pond. Voeg de acht antennes toe aan het lichaam en dit vergroot de grootte nog verder, waardoor een esthetiek ontstaat die doet denken aan een spin. Dat wordt versterkt door de webachtige ventilatieopeningen die zich op de voorkant van de router uitstrekken.

Afhankelijk van je smaak kan dit een verkoopargument en een stimulans zijn om deze router luid en trots in je huis te laten zien. Maar het kan ook een klein nadeel zijn, omdat deze router zeker een behoorlijke hoeveelheid ademruimte nodig heeft. Omdat het is gebouwd voor grotere woningen, willen stedelingen misschien overwegen of ze dit forse apparaat kunnen huisvesten.

Configuratieproces: snel, maar de mogelijkheden lijken eindeloos

Het instellen van deze Asus-router was relatief eenvoudig. Na het uitpakken hebben we alle antennes eenvoudig en snel op de daarvoor bestemde plekken geplaatst. Daarna gingen we naar de snelstartgids, waarin de installatie-instructies duidelijk werden beschreven voor het voorbereiden van de modem, het aansluiten van de router en het aanpassen van instellingen en inloggegevens via de webinterface.

We kwamen een WAN-verbinding tegen na het volgen van deze stappen en hadden de eerste keer geen internetverbinding. Dit leek niet het gevolg te zijn van een defecte netwerkkabel, maar na wat probleemoplossing, het uiteindelijk resetten van de router naar de fabrieksinstellingen, het opnieuw opstarten van de modem en het volgen van de instructies hielpen het probleem op te lossen.

Toen we die eerste hindernis overwonnen hadden, waren we verbonden met onze 150Mbps Xfinity-service en waren we binnen ongeveer vijf minuten klaar om te gaan.

Connectiviteit: de nieuwste normen

De Asus ROG Rapture GT-AC5300 is een tri-band router, wat betekent dat hij drie uitzendsignalen ondersteunt. In het geval van deze router betekent dit dat u zult genieten van de 2,4 GHz-standaard, samen met de 5GHz-signalen die moderne dual-band routers ondersteunen, en dat u ook een andere 5GHz-frequentie zult ontvangen. En omdat het is gebouwd met behulp van de meest up-to-date 802.11ac-standaarden, ook wel bekend als Wi-Fi 5, kun je hogere snelheden verwachten dan oudere routers die de eerdere 802.11n draadloze standaard gebruiken.

Je hebt in wezen een speciale gaming-Wi-Fi-router gecombineerd met de bandbreedte die je wilt ondersteunen bij andere activiteiten, zoals het streamen van 4K-content.

Het is de bedoeling dat je een van die 5GHz-frequenties toewijst voor gaming en de andere twee signalen kunnen worden gebruikt voor alle andere apparaten die je gebruikt. Dit is waar de GT-AC5300 zich onderscheidt van andere routers. Je hebt in wezen een speciale gaming-Wi-Fi-router gecombineerd met de bandbreedte die je wilt ondersteunen bij andere activiteiten, zoals het streamen van 4K-content.

Wat betreft snelheid v alt deze router in de AC5300-routerklasse. Dit betekent dat de gecombineerde maximale potentiële wifi-snelheid voor alle drie de frequenties 5300 Mbps is. Dat v alt uiteen als maximaal 1000 voor de 2,4 GHz-band en 2175 Mbps voor de 5 GHz-banden. Meestal zie je tri-band routers in de AC3200-klasse, wat een theoretische bandbreedtesnelheid tot 3200Mbps betekent. Hoewel de GT-AC5300 aan de top van de totempaal staat als het gaat om de snelheid van AC Wi-Fi-routers, is het belangrijk om te onthouden dat dit slechts een voorbeeld is van de mogelijke prestatie-output en geen garantie.

Netwerkprestaties: snel en solide

Meteen uit de poort hebben we een snelheidstest uitgevoerd met behulp van de Ookla SpeedTest-tool. Met behulp van zowel de webbrowser als de mobiele app gedurende verschillende perioden gedurende meerdere dagen, was de hoogste snelheid die we consequent konden vastleggen een downloadsnelheid van 127 Mbps, wat bijna de maximale snelheid van onze ISP van 150 Mbps overtreft. Iemand met een veel sneller serviceplan zal waarschijnlijk een hoger resultaat zien dan we hebben gedaan.

Toch, afgezien van de cijfers, was het verschil merkbaar bij het uitvoeren van routinematige activiteiten op meerdere apparaten in huis. We merkten meteen een verbeterde kwaliteit bij het streamen van HD Netflix-content en scherpe 4K-beelden. We waardeerden ook een bijna volledige afwezigheid van enige vorm van vertraging of laadtijden die we gewend waren te zien met de oudere dual-band router die we gebruikten.

De Asus ROG Rapture GT-AC5300 is een tri-band router boordevol functies waar gamers en ervaren gebruikers dol op zullen zijn.

Zelfs toen we 4K-video streamden op één tv, een game speelden op een NVIDIA-gameconsole vanaf een tweede televisie en inhoud streamden vanaf twee iPhones, twee Mac-computers en een Android-tablet, was er nooit een blip in prestatie of snelheid. Dat zou kunnen komen door de 4X4 MU-MIMO-technologie op het werk. MU-MIMO - wat staat voor multiple user, multiple input, multiple output - kan meerdere apparaten tegelijk van bandbreedte voorzien via vier verschillende kanalen. Dit elimineert de wachttijd of mogelijke vertragingen die gepaard gaan met oudere MIMO-routers voor één gebruiker die slechts verzoeken van één apparaat tegelijk konden verwerken. In plaats van op je beurt te moeten wachten, kan deze router gemakkelijk reageren op gegevensverzoeken in meerdere richtingen en meerdere apparaten zonder waarneembare verstoring.

Het voorbehoud is dat ons huis een bescheiden stadsappartement is van ongeveer 1. 100 vierkante voet. We waren onder de indruk van de kracht in de ruimte die we hebben en vinden het gemakkelijk om de bewering te geloven dat deze router is gebouwd voor zeer grote huizen. Als bonus kan het worden ingesteld met andere Asus AiMesh-routers om een formidabel wifi-systeem voor het hele huis te creëren.

Software: het beste voor supergebruikers en gamers

De Asus web-GUI die bij de GT-AC5300 wordt geleverd, is relatief eenvoudig te navigeren, maar bevat wel veel mogelijkheden voor personalisatie en aangepaste instellingen. Het heeft het uiterlijk van een gaming-interface, wat zeker een voordeel of een aantrekkingskracht kan zijn voor gaming-klanten. Voor de gemiddelde gebruiker kan de webinterface echter eindeloos aanvoelen in termen van opties en beslissingen.

Je zult meteen merken dat de game-specifieke functies zijn gemarkeerd. Er is een gaming-specifiek dashboard met tools zoals het opzetten van een gamerprofiel, Game Radar om de snelste servers te lokaliseren, een gaming-privénetwerk voor verhoogde beveiliging en het vastleggen van de beste verbindingen, en wat bekend staat als Game Boost, dat de prestatiesnelheid kan verhogen voor optimaal gamen. Je kunt ook een VPN instellen om naast je game-activiteiten te werken zonder vertragingen of onderbrekingen.

Als je een uitzonderlijk snel internetabonnement en de technische knowhow hebt, zul je merken dat deze router elke cent waard is.

En hoewel deze router wordt geleverd met ingebouwde bescherming tegen bedreigingen via het AiProtection-systeem van TrendMicro, is er een hele reeks extra controles voor beveiliging, netwerken en serverconfiguratie die alleen de meest geavanceerde gebruikers zullen waarderen of hun volledige potentieel gebruiken. De meer reguliere functies die de meeste gebruikers zoeken, zijn gemakkelijk te vinden via de webportal en de mobiele app-achtige wifi-instellingen voor gasten en ouderlijk toezicht waarmee ouders tijdslimieten kunnen instellen voor gebruik en de toegang tot websites en apps kunnen blokkeren.

Hoewel we ervoor kozen om de installatie via de webinterface te voltooien, maakten we na installatie wel verbinding met de router via de mobiele Asus-app. We vonden de app veel visueel aantrekkelijker en intuïtiever dan de web-app, maar voor de ervaren gebruikers zal de web-GUI waarschijnlijk de voorkeursmethode zijn voor het beheren van wijzigingen of het bewaken van prestaties of beveiliging.

Prijs: duur, maar je beta alt veel

De GT-AC5300 is geen koopje. De adviesprijs is $ 500, wat deze router een flinke investering maakt. Het is mogelijk om voor veel minder een tri-band gaming-router te vinden, zoals de Jetstream AC3000, die voor ongeveer $ 100 wordt verkocht, maar je krijgt niet het voordeel van de potentiële bandbreedtesnelheden die de GT-AC5300 biedt, en je zult ook niet in staat zijn om ouderlijk toezicht of andere beveiligingscontroles in te stellen. Een andere optie, de Asus RT-AC86U, is te koop voor ongeveer $ 300 minder en wordt geleverd met een aantal gaming-verbeterende tools die geschikt zijn voor fans van online gaming. Maar je mist toegang tot acht LAN-poorten, een flinke theoretische bandbreedte en hetzelfde niveau van geavanceerde functiecontrole als de GT-AC5300.

Sommigen zijn misschien op hun hoede voor de prijs, vooral als complexe netwerken of gamen op hoog niveau niet in je stuurhut of interesses zijn. Maar als je een uitzonderlijk snel internetabonnement en de technische knowhow hebt, zul je merken dat deze router elke cent waard is.

Asus ROG Rapture GT-AC5300 vs. Netgear Nighthawk Pro Gaming XR700

De Asus ROG Rapture GT-AC5300 staat niet helemaal alleen als het om competitie gaat. De Netgear Nighthawk XR700 is een andere tri-band wifi-router die veel van dezelfde toeters en bellen presenteert. Beide verkopen voor dezelfde forse prijs van $ 500, zijn vergelijkbaar in gewicht en afmetingen (hoewel de XR700 iets breder is) en zijn uitgerust met drie USB-poorten.

Maar er zijn ook een paar verschillen. De XR700 ondersteunt ook de 802.11ad Wi-Fi-standaard, die mogelijk snellere draadloze prestaties biedt. Netgear beoordeelt deze router met de potentiële snelheid tot 7133Mbps. In tegenstelling tot de GT-AC5300 wordt de XR700 geleverd met slechts vier antennes en zes LAN-poorten, en de drie Wi-Fi-banden omvatten 2,4 GHz, 5 GHz en 60 GHz-frequenties. Dit komt neer op 800 Mbps op de 2,4 GHz-frequentie, 1733 Mbps op de 5 GHz-band en 6000 Mbps op het 60 GHz-spectrum.

Ervan uitgaande dat je beide routers bekijkt vanuit de lens van ondersteunende game-activiteiten, kan je beslissing afhangen van de manier waarop je game-specifieke bedieningselementen beheert. De GT-AC5300 beschikt over een aantrekkelijk assortiment aan personalisatietools voor verkeer, beveiliging en gaming via een ROG-geïnspireerd (Republic of Gamers) dashboard, maar de XR700 is misschien een meer aantrekkelijke aankoop als je de voorkeur geeft aan de DumaOS-interface.

Ontdek meer aanbevelingen voor DD-WRT-routers die gaming en uitgebreide thuisnetwerken en langeafstandsrouters kunnen ondersteunen die zijn gebouwd voor grote ruimtes

Een krachtige gaming-router

De Asus ROG Rapture GT-AC5300 is een tri-band router die boordevol functies zit waar gamers en ervaren gebruikers dol op zullen zijn. Zelfs de gemiddelde gebruiker kan de snelheid en kracht waarderen die deze router naar een thuisnetwerk brengt, maar het scala aan opties en interactie met de webinterface kan ontmoedigend zijn voor degenen die niet te diep willen duiken bij het opzetten van een thuisrouter.

• Productnaam ROG Rapture GT-AC5300 Gaming Router
  • Productmerk Asus
  • MPN GT-AC5300