WD Blue 4TB harde schijf Review: een degelijke harde schijf die de bank niet kapot maakt

Als u op zoek bent naar de meeste opslagruimte voor de laagste kosten, is de Blue-serie HDD's van WD een aantrekkelijke optie.

Western Digital Blue 4TB 3,5-inch harde schijf voor pc

We hebben de WD Blue 4TB harde schijf gekocht zodat onze deskundige recensent deze grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Western Digital is een vrij bekende naam in de wereld van harde schijven, die al vijf decennia in het spel is. Vanwege deze lange levensduur is de fabrikant een veelvoorkomende keuze voor diegenen die wat extra opslagruimte aan hun computer willen toevoegen. Omdat de Blue-serie zo gewoon is, laten we ze eens nader bekijken en vergelijken met de duurdere Black-series om te bepalen welke de beste keuze voor u is. We zullen specifiek kijken naar de WD Blue 3,5-inch versie met 4 TB opslagruimte en 64 MB cache (ook bij 5.400 RPM). Er zijn een heleboel variaties, maar alle SATA-gebaseerde harde schijven in de Blue-serie zullen vergelijkbaar zijn in termen van specificaties en prestaties.

Design: saai, maar functioneel

Harde schijven zoals deze worden in een computer geplaatst waar je ze voor het grootste deel nooit echt zult zien, dus de kale stijl en het ontwerp van de Blue-serie is geen echte schok. Het heeft een klein label aan de bovenkant met informatie voor uw specifieke HDD, een metalen behuizing en de SATA 3-stekker op de basis voor aansluiting.

Zoals we eerder vermeldden, zijn er veel variaties op de schijf, en aangezien we naar de 3 kijken.5-inch, dit formaat is vanwege zijn omvang het beste voor een desktopcomputer. Je zou hem nu in een externe behuizing kunnen plaatsen voor gebruik met een laptop of zelfs een gameconsole, maar 3,5-inch schijven hebben veel kracht nodig om te werken, wat betekent dat je hem rechtstreeks in de muur moet steken (naast de USB-aansluiting). De 2,5-inch versie is veel meer geschikt voor notebooks en laptops met zijn kleinere vormfactor. Omdat het alleen via USB kan worden gevoed, is het ook een betere keuze voor een draagbare harde schijfbehuizing.

HDD's uit de Blue-serie worden niet op de markt gebracht als een soort "prestatie" harde schijf-oplossing, dus verwacht niet dat het erg indrukwekkend zal zijn.

De HDD's uit de WD Blue-serie zijn waarschijnlijk het meest geschikt voor het maken van back-ups van grote bestanden of het opslaan van media, in plaats van iets als gamen. Dit komt door hun lagere RPM en snelheden, wat de laadtijden zeker zal belemmeren.

Configuratieproces: niet de eenvoudigste, maar gemakkelijk genoeg

Zo'n nieuwe harde schijf in gebruik nemen is vrij eenvoudig, maar in het begin lijkt het misschien wat ingewikkeld. Dit proces is afhankelijk van de versie van uw harde schijf en hoe u deze wilt gebruiken, maar laten we de twee meest voorkomende scenario's doornemen. Als u specifieke instellingen nodig heeft, kunt u snel online zoeken met trefwoorden om meer op maat gemaakte resultaten te krijgen. We bespreken hoe u deze HDD in een desktop-pc en een externe behuizing kunt installeren.

Begin met het uitpakken van uw harde schijf en bereid vervolgens uw computer voor door deze uit te schakelen en de voedingskabel los te koppelen. Bevestig beugels of steunen aan de zijkanten van de schijf, zodat deze in het compartiment kan worden geplaatst als uw installatie dit vereist. Neem nu de harde schijf en installeer deze in het compartiment, sluit zowel de voeding als de SATA-gegevensconnector aan, en zorg ervoor dat ze volledig vastzitten en goed vastzitten. Voer uw kabelbeheer uit zoals u wilt en sluit alles weer af.

Prestaties: alles behalve "Prestaties"

Deze Blue-serie 4 TB HDD wordt niet op de markt gebracht als een soort prestatiegerichte harde schijf, dus verwacht niet dat hij bijzonder indrukwekkend zal zijn. Dat gezegd hebbende, het is zeer betaalbaar geprijsd en je kunt enorme formaten krijgen voor een fractie van de kosten in vergelijking met andere opslagopties. Omdat dit geen "performance" schijf is, zullen de Blue HDD's stiller zijn, koeler werken en iets minder stroom verbruiken in vergelijking met de Black-serie van WD.

Omdat dit geen "performance" schijf is, zullen de Blue HDD's stiller zijn, koeler werken en iets minder stroom verbruiken in vergelijking met de Black-serie van WD.

Hier hebben we de claims van Western Digital voor de blauwe 3,5-inch HDD op een rij gezet en vergeleken met onze testresultaten met CrystalDiskMark. U kunt ook de meegeleverde software van WD (Acronis True Image) gebruiken om de schijf te testen, de staat ervan te controleren en te helpen bij gegevensmigratie zonder extra kosten. Acronis is best handig, dus het is een leuk gratis extraatje bij de aankoop.

WD's specificaties voor de blauwe HDD:

• Gemiddelde gegevenssnelheid van/naar schijf - Tot 175 MB/s
  • Laad/Ontlaad Cycli - 300.000

Met CrystalDiskMark op een Intel CPU hebben we de volgende resultaten geregistreerd (er kunnen variaties op deze resultaten zijn, afhankelijk van het CPU-model en de fabrikant):

• Sequentiële Lezen (Q=32, T=1): 172.676 MB/s
  • Opeenvolgend schrijven (Q=32, T=1): 113.486 MB/s
  • Willekeurig lezen 4KiB (Q=8, T=8): 3.192 MB/s [779.3 IOPS]
  • Willekeurig schrijven 4KiB (Q=8, T=8): 5.526 MB/s [1349.1 IOPS]
  • Willekeurig lezen 4KiB (Q=32, T=1): 3.189 MB/s [778.6 IOPS]
  • Willekeurig schrijven 4KiB (Q=32, T=1): 5.805 MB/s [1417.2 IOPS]
  • Random Read 4KiB (Q=1, T=1): 1.764 MB/s [430,7 IOPS]
  • Willekeurig schrijven 4KiB (Q=1, T=1): 5,199 MB/s [1269.3 IOPS]

Als je deze resultaten bekijkt, zijn de specificaties van WD inderdaad nauwkeurig, dus je kunt vergelijkbare resultaten verwachten, afhankelijk van je opstelling. Hoewel dit soort benchmarks niet zo nauwkeurig zijn als het gebruik in de echte wereld, zijn ze toch de moeite van het bekijken waard om te vergelijken.

Typische harde schijven in dezelfde klasse als de WD Blue zullen gemiddeld ongeveer 80 MB/s en 150 MB/s zijn, wat de Blue-serie een beetje een stap voorwaarts maakt in termen van prestaties ten opzichte van sommige inferieure concurrenten. Helaas zullen SATA 3 SSD's, in vergelijking, gewoonlijk snelheden van 200 MB/s tot 400 MB/s opnemen, dus hoewel ze duurder zijn, zijn ze veel, veel sneller.

Prijs: Uitzonderlijke betaalbaarheid en grootte

Zoals we eerder in deze recensie hebben vermeld, zijn de HDD's uit de Blue-serie een bijzonder goede optie voor een harde schijf als je veel opslagcapaciteit wilt. Omdat ze veel van de prestaties en extra's die duurdere opties bevatten, missen, zijn ze misschien langzamer, maar dat maakt misschien ook niet uit of je ze alleen gebruikt om foto's, video's of programma's op te slaan die je niet zo vaak gebruikt. De prijs zal per maat verschillen, dus laten we ze eens bekijken.

Hier is een overzicht van elk van de WD-website:

WD Blauw 2,5-inch

• 320GB $44.99
  • 500GB $41.99
  • 750GB $49.99
  • 1TB $55.99
  • 2TB $82.99

WD Zwart 3,5-inch

• 500GB $45.99
  • 1TB $46.99
  • 2TB $54,99
  • 3TB $83.99
  • 4TB $96.99
  • 6TB $149.99

Omdat deze prijzen kunnen fluctueren op basis van waar je je HDD koopt, kun je misschien zelfs een betere deal scoren. Maar deze cijfers worden rechtstreeks van de site van WD gehaald en zouden u een solide schatting moeten geven. Het oppakken van een enorme opslag van 6 TB voor ongeveer $ 150 maakt de Blue HDD's absoluut enorm betaalbaar. Als je dat zou vergelijken met een SSD, krijg je misschien maar een kwart van de grootte voor hetzelfde geld.

Hoewel de waarde van de blauwe moeilijk te betwisten is, raden we aan om voor de zwarte te gaan om ervoor te zorgen dat uw kostbare gegevens veiliger zijn.

WD Blue 4TB HDD versus WD Black 4TB Performance HDD

De Blue en Black-serie van Western Digital zijn enkele van de meest voorkomende HDD's, dus als u ze tegen elkaar uitzet, kunt u bepalen welke de juiste optie voor u is. Deze twee HDD's hebben elk een reeks opslagformaten en -indelingen, maar beide hebben een paar belangrijke verschillen waar u naar moet kijken.

De Blue-serie is ongeveer 50 tot 60 procent goedkoper dan de Black. Dit komt omdat de Blue-serie langzamer is, maar ook een flinke deuk oploopt in betrouwbaarheid. Terwijl de zwarte HDD's worden geleverd met een uitstekende garantie van 5 jaar van WD, hebben de blauwe een magere 2 jaar en het is bekend dat ze vaker falen. Gezien het ietwat hoge uitvalpercentage van HDD's, is dit belangrijke verschil misschien wel de grootste overweging bij het kiezen tussen de twee series. Hoewel de waarde van de blauwe moeilijk te betwisten is, raden we aan om voor de zwarte te gaan om ervoor te zorgen dat uw kostbare gegevens veiliger zijn.

Een solide goedkope optie voor grote opslagruimte

Als je de absolute maximale opslagruimte op een HDD wilt terwijl je de kosten laag houdt, is de Blue-serie van Western Digital een goede optie, maar verwacht niet dat het iets in de buurt van snel zal zijn.

• Productnaam Blauwe 4TB 3,5-inch harde schijf voor pc
  • Productmerk Western Digital
  • SKU 718037840161