Stellaris Review: een spel van verkenning van de ruimte, rijk en verovering

Stellaris is een eeuwenlang episch spel van universele verkenning, diplomatie en verovering, ontworpen om alle tijd op te kauwen die je je kunt veroorloven om het te geven.

Paradox Stellaris

We hebben Stellaris gekocht zodat onze deskundige recensent het grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Ontwikkeld in eigen huis door de Zweedse strategieontwikkelaar Paradox Interactive, markeert Stellaris een afwijking van het typische tarief van het bedrijf, omdat het je dromen van een rijk meeneemt van de middeleeuwse aarde naar de verre ruimte. Jij hebt de controle over je speciaal ontworpen soort en kunt zijn ethiek, maatschappijleer, ideologie en ontwikkelingspaden bepalen, en vervolgens eropuit gaan om een procedureel gegenereerd universum te verkennen op zoek naar hulpbronnen, habitats en mogelijk problemen.

In de loop van drie jaar, meerdere patches en verschillende uitbreidingen, is Stellaris ingebouwd in een ingewikkelde, aanpasbare galactische rijksimulator, waar je alle beschavingsdoelen kunt opzetten en bereiken die je wilt bereiken. Of je nu een vreedzame federatie van ruimtehippies wilt zijn, een zuiveringsgelukkige militaristische orde gevoed door fanatisme, een stel bewuste planten die alles met duimen willen uitroeien, een miljarden-sterke postbiologische bijenkorf, of wat dan ook verbeelding kan bedenken, er zijn opties in Stellaris waarmee je het kunt doen.

Zoals veel Paradox-spellen is het echter een like-it-or-hate-it-ervaring, langzaam en attent, die vooruitdenken, pre-planning, geduld en de mogelijkheid om je eigen plezier te maken beloont. Het is een van de beste smaken van een verworven smaak; of je hebt nu al een digitale winkel, of je wilt er nooit in de buurt komen.

Configuratieproces: het is een digitale wereld

Stellaris heeft geen fysieke editie, dus je moet het kopen in de online winkel van je keuze - de PlayStation- of Microsoft-winkels, Steam of de Humble Store - en het zichzelf laten instellen. Het basisspel is volgens de huidige normen een lichte lokale installatie en neemt slechts ongeveer 8 GB in beslag op je harde schijf.

Zoals veel van de grote strategiespellen van Paradox, heeft Stellaris het gevoel van een enorm, gecompliceerd bordspel. Het is het soort waar je een aangewezen hoek van je huis hebt om het te spelen, mogelijk met een eigen soort tafel, en verwacht niet dat je een ronde maanden of jaren in re altime zult voltooien. Als andere strategiespellen actiefiguren in een vitrine zijn, zijn Paradox-spellen handgemaakte, fijn gedetailleerde schepen in flessen. Dit is een verbintenis op lange termijn.

Plot: Een nieuwe ruimterace

In het jaar 2200 word je de leidende heerser van een soort - de mens, of iets anders als je dat liever hebt - die op het punt staat een interplanetaire beschaving te worden. Faster-than-light-technologie is zojuist uitgevonden, waardoor je een enorm sterrenstelsel hebt om te verkennen, systeem voor systeem, op zoek naar hulpbronnen, mogelijkheden voor kolonisatie en af en toe een groot mysterie.

Door middel van omkoping, verovering, politiek, diplomatie of wat je ook maar in gedachten hebt, word je opgeroepen om door te gaan met het opbouwen van je rijk, mogelijk bovenop de botten van je vijanden.

Veel van wat er daarna gebeurt, wordt bepaald door jou, de speler of door willekeurig toeval. Misschien struikel je over oude artefacten, krijg je te maken met politieke strijd thuis, waad je halsoverkop in een territoriaal geschil of probeer je actief elke andere beschaving die je tegenkomt te vernietigen.

Stellaris is een grote game die bijna volledig dynamisch of opkomend is, afhankelijk van of je alleen speelt of met iemand anders. Geen twee runs door het zal ooit hetzelfde zijn. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je de ultieme doelen van je beschaving aanpast, of ze nu vreedzaam, economisch, gewelddadig of zelfs genocidaal zijn.

Gameplay: een verloren seizoen van Star Trek waar het waarschijnlijk vreselijk mis gaat

Aan het begin van een nieuw spel van Stellaris, word je in je eigen zonnestelsel gedropt met een paar schepen, het begin van een militaire vloot en een behulpzame AI die je indien nodig de kneepjes van het vak zal laten zien. Daarna sta je er alleen voor.

Je moet blijven zorgen voor middelen om je rijk te laten groeien, wat uitbreiding betekent. Je stuurt wetenschapsschepen om de verschillende zonnestelsels naast je startpunt te verkennen, waar ze landmeetkundige missies uitvoeren om erachter te komen wat er voor jou is om te exploiteren. Zodra ze alles vrijgeven, stuur je een bouwschip om een sterrenbasis en een reeks mijn- en onderzoeksstations te bouwen. De energie en mineralen die uit je nieuwe aanwinst worden gegenereerd, worden omgezet in meer schepen, die je kunt gebruiken om meer zonnestelsels te verkennen, en zo gaat het.

Geef het genoeg aandacht en oefen het om zijn haken erin te krijgen, en je zult over een jaar nog steeds nieuwe rijken stichten.

De opwinding begint te ontstaan als je genoeg politieke invloed en populariteit krijgt om meer en betere eigenschappen van je beschaving te gaan onderzoeken, zoals de burgerlijke waarden en geavanceerde technologieën. Dat is wanneer je je rijk kunt gaan verschuiven naar een mooie theocratische dictatuur, of wat je maar wilt.

Uiteindelijk zul je echter andere jonge beschavingen tegenkomen, en dat is wanneer Stellaris' grootse strategie-aspect begint. Door middel van omkoping, verovering, politiek, diplomatie of wat je ook maar in gedachten hebt, je' Er zal een beroep op je worden gedaan om door te gaan met het opbouwen van je rijk, mogelijk bovenop de botten van je vijanden.

Graphics: eenvoudig, schoon, elegant, een beetje saai

Stel je een bordspel voor dat wordt gespeeld op een mijlbrede holografische kaart en je hebt de Stellaris-esthetiek zo goed als genageld. Het is niet echt een spel dat je speelt voor de beelden.

Je kunt echter een aantal coole bezienswaardigheden krijgen als je helemaal inzoomt op je schepen terwijl ze verschillende taken uitvoeren. Elk schip in uw vloot is ingewikkeld gemodelleerd en heeft een volledige reeks animaties die u kunt gebruiken terwijl ze zaken doen. Er zijn veel leuke kleine vergezichten en coole planeten te zien.

Prijs: de eerste is bijna gratis

Het basisspel van Stellaris wordt vaak afgeprijsd op flash-verkopen of om de een of andere reden gratis weggegeven. Op zichzelf is het $ 39,99, hoewel het vaak $ 9,99 is tijdens de reguliere verkoop van Steam. Er zijn momenteel geen fysieke edities beschikbaar.

Zoals met veel van de grote strategiespellen van Paradox, bestaat de basis Stellaris-ervaring op dit moment voornamelijk als een marketingplan voor uitbreidingspakketten.

Er bestaat een Deluxe Edition voor zowel de pc ($ 49,99) als de console ($ 59,99) versie van de game, die een aantal extra's toevoegt, waaronder een roman, een gesigneerde achtergrond, een digitale kopie van de soundtrack van de game en een strikt cosmetisch exclusief speelbaar buitenaards ras.

Zoals bij veel van de grote strategiespellen van Paradox, bestaat de basis Stellaris-ervaring op dit moment voornamelijk als een marketingplan voor uitbreidingspakketten. Op het moment van schrijven zijn er zeven - Leviathans, Utopia, Synthetic Dawn, Apocalypse, Distant Stars, Megacorp en Ancient Relics - die elk nieuwe speelbare races, spelmechanica, campagnedoelen en andere diverse functies introduceren. Het Plantoids Species Pack en Humanoids Species Pack zijn puur visueel en voegen een aantal nieuwe scheepsontwerpen en portretten toe.

Deze variëren in prijs van $9.99 tot $ 19,99, en hoewel geen enkele verplicht is om van het spel te genieten, zullen veel fans nieuwkomers adviseren om op zijn minst Utopia op te pikken (de eerste grote uitbreiding, die functies introduceerde zoals habitatstations, bijenkorven en je bevolking in lijn houden met vreselijke hersenspoeling) en Apocalypse (nu kun je planeten ronduit vernietigen!). Beide worden digitaal verkocht voor $ 19,99, waardoor de totale productprijs wordt verhoogd tot $ 89,97.

Concurrentie: er zijn veel manieren om een rijk in de ruimte op te bouwen

Als Stellaris je laat zoeken naar meer ruimte-imperium-simulators, kun je Wargaming's Master of Orion reimagining, 2016's Conquer the Stars proberen. Het is een remake van het originele, klassieke spel uit 1993, en hoewel het niet zo populair of complex is als Stellaris, is het veel vriendelijker voor beginners. Als je doelbewust op zoek bent naar iets om je vrienden mee te laten spelen, doe je het beter met Conquer the Stars dan met Stellaris. Je kunt ook de originele Master of Orion uit 1993 ophalen voor een schijntje op Steam.

Voor een modernere game is Endless Space 2 uit 2017 een populaire 4X-ruimtegame van een onafhankelijke Franse studio die veel van dezelfde vakjes aanvinkt als Stellaris, inclusief degene die zegt 'meerdere betaalde DLC-updates'. De DLC van ES2 is echter een stuk goedkoper, met verschillende voor slechts $ 2,99. ES2 is ook veel meer gericht op verovering en gevechten dan Stellaris, dus het is een ruigere keuze voor mensen die liever de melkweg overnemen door middel van diplomatie of chantage.

Paradox's 2018-release, Surviving Mars, kan ook interessant zijn, als je geïnteresseerd bent in buitenwereldse activiteiten en Paradox's stijl van games, maar liever de reikwijdte zou verkleinen. Het is een relatief realistische simulator die je de leiding geeft over het bouwen van een stad op het oppervlak van Mars, waarbij de ontwikkeling wordt geleid door de studio achter de populaire Tropico-serie.

De nieuwste hotness is echter Age of Wonders: Planetfall, een platformonafhankelijke 2019-release voor Windows, PS4 en Xbox One die ook is gepubliceerd door Paradox. Dit is echt een genre waarin je vroeg of laat moet stoppen met het spelen van deze games of moet wennen aan het idee om Paradox Interactive te betalen. Planetfall is opmerkelijk omdat het veel minder utopisch is dan Stellaris kan zijn, omdat het zich afspeelt in een meer oorlogszuchtige periode onmiddellijk na een ineenstorting van de beschaving.

Ten slotte is geen enkele discussie over moderne games die zich in de ruimte afspelen compleet zonder de Elite Dangerous van 2014 te noemen, een ruimtetrucksimulator waarmee je goederen kunt verkennen en verhandelen over een realistisch model van de Melkweg.

Het grootste grote strategische ruimtespel

Paradox-spellen hebben de nare gewoonte dat ze niet echt de moeite waard zijn om over te praten totdat ze een paar grote patches onder hun riem hebben, maar Stellaris is nu al een tijdje op dit punt. Het heeft nog steeds wat problemen met het tempo, maar het is nu ingewikkelder en bevredigender, vooral als je oorlogsvloten tegen je vijanden begint te sturen. De huidige versie van het spel is een aanpasbaar, verslavend spel van verkenning van de ruimte en af en toe verovering dat je weken achter elkaar kunt spelen. Geef het voldoende aandacht en oefen, laat het zijn haken in de schoenen zinken, en je zult over een jaar nog steeds nieuwe rijken stichten.

• Productnaam Stellaris
  • Productmerkparadox
  • Prijs $39,99