Nintendo Switch Review: de beste draagbare gameconsole

De Nintendo Switch is een echt revolutionair apparaat in de gamewereld en een uitstekende console voor degenen die onderweg zijn of van lokale coöp houden.

Nintendo Switch

We hebben de Nintendo Switch gekocht zodat onze deskundige recensent hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Hoewel de Wii U een beetje een blunder was, was de Nintendo Switch allesbehalve een verkoop van ongeveer 32 miljoen wereldwijd. Het is nu ongeveer twee jaar geleden sinds zijn debuut, en de ambitieuze kleine console heeft nogal wat opschudding veroorzaakt in de gamewereld. Hoewel de meeste zich aanvankelijk zorgen maakten over de "gimmicky" -functionaliteit van de Switch om thuis en onderweg te kunnen spelen, is de draagbaarheid van de Switch duidelijk een succes geweest, met de aankondiging van de nieuwe Switch Lite waaruit blijkt dat er een sterke vraag is naar handheld-gaming. Een mix van draagbaarheid, uitstekende first-party games en gezinsvriendelijke functies maken de Switch tot een console die boven zijn gewicht uitsteekt.

Design: een tablet, een GameBoy en een thuisconsole in één

In tegenstelling tot de Wii U, die aanvoelde als een goedkoper, plastic speelgoed, is de Switch allesbehalve. De constructie van deze console is uitstekend en voelt overal van hoge kwaliteit aan, ondanks dat hij volledig van plastic is gemaakt. In de doos krijg je de console zelf (een klein tabletachtig apparaat met een 6,2-inch touchscreen), twee controllers (een "Joy-Con" genoemd) en hun afneembare bumpers, een controllerdock voor het combineren van de twee Joy-Con. - Nadelen in één controller van volledige grootte, een dock om hem op je tv aan te sluiten en de bijbehorende kabels die nodig zijn voor alles.

De console zelf is vrij klein, bijna ongelooflijk, waardoor hij extreem draagbaar is. Op het apparaat bevinden zich twee kleine stereoluidsprekers aan de onderkant van het scherm en een USB-C-poort voor opladen of aansluiten op het dock. Aan de achterkant zijn er nog twee slots voor koeling en een standaard die ook het microSD-slot van de Switch verbergt voor uitbreiding van de opslag. De standaard is misschien wel de grootste zwakte van de constructie van de console, die vrij dun is en geen enkele manier heeft om de hoek aan te passen. De bovenkant van de Switch herbergt een aan / uit-knop, volumeregeling, ventilatieopening, 3,5 mm-aansluiting voor hoofdtelefoons of microfoons en de gamekaartsleuf.

Een mix van draagbaarheid, uitstekende first-party games en gezinsvriendelijke functies, maken de Switch tot een console die boven zijn gewicht uitsteekt.

Nu voor de Joy-Cons. Elke Joy-Con heeft twee schouderknoppen (een bumper, een trigger), een vierweg D-pad (links zijn richtingsknoppen, rechts zijn X, A, B, Y), een analoge stick, een menuknop (- aan de linkerkant, + aan de rechterkant), en tot slot een screenshot-knop voor de linkerkant en een home-knop voor de rechterkant. Beiden bevatten HD-gerommel, gyroscopische ingangen en bewegingsbedieningen voor extra gebruiksgemak, en ze werken redelijk goed in de meeste toepassingen. De juiste controller heeft ook een IR-camera en een NFC-lezer als je amiibo's hebt (om ze toe te voegen, houd je de amiibo gewoon boven de stick en hij herkent hem).

Als je ze wilt opladen (houd er rekening mee dat ze alleen kunnen worden opgeladen terwijl ze in het dockingstation zijn geplaatst) of het apparaat in de handheld-modus wilt spelen, neem dan gewoon een Joy-Con, lijn deze uit met de rail aan de zijkant van de console en schuif het vervolgens naar beneden totdat het klikt en op zijn plaats vastklikt. Om het te verwijderen, drukt u op de kleine knop bovenaan en schuift u het los. Dit werkt feilloos en is behoorlijk geniaal van Nintendo.

Als je de console in tafelmodus wilt spelen, verwijder je de Joy-Cons, klap je de standaard uit en gebruik je de controllers afzonderlijk of sluit je ze aan op het controllerdock. Een van de coolste kenmerken van het ontwerp is dat elke Joy-Con kan worden gebruikt als een afzonderlijke controller voor meerdere spelers, wat betekent dat je altijd twee controllers hebt voor lokale multiplayer. Je kunt deze met of zonder bumpers gebruiken om het gebruik van de schouderknoppen in de rail gemakkelijker te maken, maar ze zijn een beetje moeilijk te gebruiken zonder.

Om terug te schakelen naar de gedockte modus om op je tv te spelen zoals je elke andere console zou doen, plaats je de Switch gewoon in het dock en hij zal op zijn plaats vergrendelen en op het scherm verschijnen.

Configuratieproces: Schakel het in en speel

Hoewel de Switch veel te bieden heeft, is het installatieproces verdomd eenvoudig. We zullen uitleggen hoe je het zowel gedockt als ontkoppeld kunt gebruiken, omdat ze een beetje anders zijn.

Voor handheld gebruik, pak je console en bevestig beide Joy-Cons, druk op de aan/uit-knop aan de bovenkant en je bent klaar om te spelen.

Dock-gebruik is iets diepgaander, maar niet te moeilijk. Sluit eerst het dock aan op uw tv met de HDMI-kabel, sluit de voedingskabel aan en schuif de console in het dock. U zou het scherm op de schakelaar moeten zien oplichten en het batterijniveau moeten zien. Verwijder nu de Joy-Cons van de zijkanten en hier moet je beslissen in welke vorm je ze wilt gebruiken.

Je kunt ze onafhankelijk gebruiken, er een op zichzelf gebruiken of beide aan het controllerdock bevestigen voor een meer typische console-ervaring (merk op dat je ook een Pro-controller kunt krijgen die meer op een Xbox-controller lijkt als je dat wilt). Het koppelen van de Joy-Con is een beetje vreemd, maar het enige dat u in wezen hoeft te doen, is de Switch laten weten hoe u ze gebruikt. Of je nu één Joy-Con zijwaarts of twee gecombineerd gebruikt, druk gewoon op de linker- en rechterschouderknop en de Switch zal de oriëntatie automatisch bepalen.

Zodra je controllers zijn ingesteld, zal de Switch je door het gebruikelijke proces leiden voor wifi, het maken van een account (of inloggen), enz. Als je klaar bent, kun je een gamekaart plaatsen of er een digitaal downloaden om te beginnen met gamen.

Kijk eens naar enkele van de beste Nintendo Switch-accessoires die je kunt kopen.

Prestaties: redelijk voor singleplayer of lokale multiplayer, ruw voor online

De functionaliteit van de Switch als mobiel en thuisconsolesysteem werkt elk perfect, maar hoe presteert het tijdens het gamen? Laten we ingaan op de details. Het scherm gebruikt een resolutie van 720p in de hand en 1080p in het dock. Hoewel dat een beetje achter de tijd lijkt met 4K aan de horizon, stoorde het ons nooit. Tijdens onze sessies waren er ook geen grote dalingen in framesnelheid, dus wees gerust dat Nvidia's aangepaste Tegra X1 lijkt alsof hij voldoende kracht heeft voor de behoeften van de Switch - verwacht alleen niet dat het overeenkomt met een Xbox One of PS4. Wat betreft frames per seconde (fps), het hangt af van welk spel je speelt, hoeveel spelers je hebt en of het online of offline is.

Voor veel games is de Switch vergrendeld op een miezerige 30 fps, hoewel sommige sindsdien 60 fps hebben geïntroduceerd voor bepaalde games onder specifieke omstandigheden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Mario Kart 8 Deluxe: gedockt krijg je 1080p/60fps voor één speler; handheld: 720p/60fps singleplayer; multiplayer voor twee spelers 60 fps; en multiplayer voor drie of vier spelers 30 fps.

Zoals je kunt zien, hangt het allemaal af van de omstandigheden. De meeste games presteren beter in de gedockte modus, wat logisch is. Ondanks deze ietwat matte cijfers, zal het de meeste mensen niets schelen, en het deed niets af aan de meeste games die we hebben getest. Maar als je gewend bent om een titel als Doom met 144 fps op je pc te spelen, dan zul je het waarschijnlijk merken. Het komt in ieder geval overeen met die cijfers.

Als je graag games speelt met vrienden op je bank, je games meeneemt op het woon-werkverkeer of op reis, en gewoon dol bent op Nintendo-games, dan is de Switch een gemakkelijke keuze.

Voor games voor één speler hebben we een reeks titels getest, van first-party games zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey tot indiegames zoals Stardew Valley en zelfs ports zoals Doom. Met elk van deze heeft de Switch goed werk geleverd door de frames op peil te houden en een leuke game-ervaring te bieden zonder haperingen.

Een ding dat heel veel mensen, waaronder wij, zo geweldig vinden aan deze console, is de sterke first-party line-up en de mogelijkheid om een goede oude coöp of multiplayer op de bank te spelen. Met de Xbox en Playstation heb je meestal twee consoles en een online verbinding voor multiplayer nodig, en veel mensen willen niet de kosten betalen om dit te doen. Met de Switch haal je gewoon de Joy-Cons uit en geef je ze aan een vriend.

We hebben de lokale multiplayer getest met titels als Mario Kart 8 Deluxe en Super Mario Party. Het opzetten en spelen van een paar rondes van deze spellen is zo eenvoudig dat zelfs niet-gamers de Joy-Con na een paar rondes gemakkelijk te bedienen vinden. Omdat de installatie en gameplay zo eenvoudig is, is dit misschien het enige gebied dat de Switch elke andere console op de markt verslaat. Dit maakt de Switch de ideale consolekeuze voor gezinnen, stellen of voor degenen die de voorkeur geven aan lokale persoonlijke multiplayer versus online. Zelfs met acht mensen die Super Smash Bros. Ultimate speelden, presteerde de Switch goed en overtrof onze verwachtingen.

Dit brengt ons bij de online multiplayer. Aanvankelijk werd de Switch gelanceerd zonder een online service zoals Xbox Live of PlayStation Plus, maar in september 2018 lanceerde Nintendo hun Nintendo Switch Online-service. Deze service is nu (meestal) vereist voor online gameplay. Ondanks de extreem lage kosten van de service van slechts $ 20 per jaar (of $ 35 voor een gezinsabonnement met maximaal acht gebruikers, ook beschikbaar voor $ 4 per maand), zijn velen gefrustreerd over de mogelijkheden ervan. De service bevat een aantal leuke extra's, zoals toegang tot de virtuele NES-console, de Nintendo Switch Online-smartphone-app, Save Data Cloud (een langverwachte functie) en speciale aanbiedingen voor leden. Het is echter gemakkelijk de slechtste van de online consoleservices.

Voor veel functies van de service moet je de app op je smartphone gebruiken, zoals online voicechat (wat tekortschiet in vergelijking met Xbox of PlayStation). In plaats van gratis games uit te delen voor de huidige console zoals Sony en Microsoft dat doen, krijg je een bibliotheek met NES-games, wat leuk is, maar niet helemaal hetzelfde. De matchmaking en connectiviteit zijn in orde, maar door het ontbreken van een Ethernet-poort zijn de prestaties voor online gamen somber in vergelijking met andere consoles, waarbij ze uitsluitend op wifi vertrouwen. Merk op dat u een dongle kunt krijgen om een Ethernet-verbinding toe te voegen, maar deze is extra en niet inbegrepen in de doos.

Al met al presteert de Switch zeer goed voor singleplayer- en lokale multiplayer-ervaringen, maar lijdt hij onder het ontbreken van een ethernetpoort en een gehandicapte online service, waardoor hij niet ideaal is voor gamers die de neiging hebben om een meerderheid van hun games online, vooral competitief.

Software: saaie aanpassing, maar toch gemakkelijk te gebruiken

Gelukkig is de cartoonachtige en kinderlijke esthetiek van de Wii U-software verdwenen in plaats van een schonere en meer volwassen gebruikersinterface, net als de console als geheel. Omdat de Switch ook een tablet is, kun je het touchscreen gebruiken voor de meeste functies buiten games (alleen bepaalde games ondersteunen het touchscreen), wat zorgt voor een sterk verbeterde UI-navigatie in vergelijking met die met alleen controllers. Dit betekent dat het typen van informatie of het bladeren door apps een fluitje van een cent is, en het touchscreen zelf is best goed.

Als je de Switch aanzet, kom je op een snelstartscherm waar je terug kunt springen naar je recent gebruikte game of app. U kunt ook rechtstreeks naar het hoofdstartscherm gaan door op de startknop te drukken. Hier zie je een lange rij tegels voor je games en apps. Je kunt naar rechts of links scrollen om er een te kiezen, of naar de onderste rij springen voor zaken als nieuws, de eShop, screenshots, controllerinstellingen of de instellingen van de console zelf.

Linksonder wordt ook je huidige modus of controllerconfiguratie weergegeven (zelfs de kleuren van de Joy-Con), zodat je weet in welke modus je je bevindt. Rechtsonder is een gids voor welke knoppen je kunt gebruiken om mee te werken de opties op het scherm. Bovenaan vind je je profiel en vriendenlijst. Rechts hiervan bevindt zich een klok, wifi-meter en batterijmeter. Momenteel zijn er geen thema's of achtergronden behalve een licht en donker thema, maar hopelijk zullen ze in de toekomst meer toevoegen.

Levensduur batterij: bijna leeg

De grootste zorg bij elk mobiel apparaat zoals de Switch is de levensduur van de batterij. Vanwege de kleine vormfactor moest de batterij vrij klein zijn. De lithium-ionbatterij aan de binnenkant is 4, 310 mAh. Volgens Nintendo heeft de Switch een looptijd van 2,5 tot 6,5 uur. Dit hangt vooral af van wat je ermee doet. Voor stevigere spellen zoals Breath of the Wild zou het ongeveer 3 uur moeten duren. Voor opladen zeggen ze dat het ongeveer hetzelfde nodig heeft om volledig op te laden (in de slaapstand).

Tijdens onze uitgebreide tests ontdekten we dat deze beweringen grotendeels waar waren, afhankelijk van de helderheid en of de console in de vliegtuigmodus stond of online was. Met de vliegtuigmodus ingeschakeld en de helderheid verminderd, kun je er wat meer sap uit persen, maar het zal voor de meeste games moeilijk zijn om meer dan 4 uur uit de Switch te halen. Dit is niet verschrikkelijk, maar je zult wat moeten graven om een goede krachtsteen te vinden om je levensduur te verlengen (er is een Nintendo-merk verkocht door Anker). Omdat de batterij intern is, heb je geen optie om deze te vervangen door een nieuwe wanneer deze onvermijdelijk begint te slijten, hoewel we tijdens het gebruik geen grote dalingen in de prestaties van de batterij hebben ervaren.

Prijs: Betaalbaar en concurrerend

Rekening houdend met veel consoles in het huidige assortiment van $ 200 tot $ 500, afhankelijk van welke versie je kiest, is het prijskaartje van $ 300 van de Switch zowel betaalbaar als concurrerend. Met die initiële kosten krijg je ook twee controllers, zodat je het eeuwenoude probleem kunt vermijden dat je naast je dure nieuwe console een extra controller moet kopen om lokale multiplayer te spelen.

Rekening houdend met veel consoles in het huidige assortiment van $ 200 tot $ 500, afhankelijk van welke versie je kiest, is het prijskaartje van $ 300 van de Switch zowel betaalbaar als concurrerend.

Andere kosten die u mogelijk in overweging moet nemen, zijn dat extra Joy-Cons (die u nodig heeft om games voor vier spelers te spelen) u ongeveer $ 70 kost (merk op dat de prijs in wezen twee omvat). De online service die nodig is voor de meeste online games is $ 4 per maand of $ 20 per jaar, waardoor dat de goedkoopste is die er is (afgezien van pc). Ten slotte zijn de meeste first-party games vrij duur en gaan ze zelden naar beneden, maar er zijn ook een heleboel goede indie-games voor goedkoop. Dit alles maakt de Switch een van de goedkoopste consoles die er zijn.

Nintendo Switch versus Xbox One versus PS4

De Switch vergelijken met de Xbox One of PlayStation 4 is een beetje appels met peren vergelijken, maar er is niet echt iets anders om het mee te vergelijken, aangezien geen enkel ander bedrijf zo'n krachtige handheld-console heeft.

De Xbox One heeft een veel stevigere GPU (natuurlijk, afhankelijk van welke versie). Het en de PS4 zijn de duidelijke winnaar op dat gebied, naast online service en spelen. De Switch blinkt echter echt uit als een lokaal multiplayer-apparaat, dus het is aan jou om te beslissen wat belangrijker is. Afgezien van de specificaties, is de line-up van games misschien nog steeds het beste op de PlayStation (vanwege exclusieve en grafische mogelijkheden), maar dit hangt ook af van persoonlijke smaak, aangezien Nintendo ook een van de beste line-ups voor exclusieve games heeft.

De Switch is een console in zijn eigen wereld. U krijgt geen ander apparaat dat ook dienst doet als mobiele en thuisconsole, dus dit zou de belangrijkste factor moeten zijn bij het nemen van uw beslissing. Wil je de best mogelijke graphics in een console? Geef jij prioriteit aan online gamen? Nou, de Switch is misschien niet voor jou. Maar als je graag games speelt met vrienden op je bank, je games meeneemt op het werk of op reis, en gewoon dol bent op Nintendo-games, dan is de Switch een gemakkelijke keuze.

Een innovatie in gaming

De uitdrukking "Jack of all trades, master of none" vat de Switch vrij goed samen, maar dat is geen slechte zaak. Het doet het heel goed als het gaat om draagbaarheid, terwijl het gedwongen wordt een paar opofferingen te doen in hardware, wat geen afbreuk doet aan de geweldige game-ervaring.

• Productnaamschakelaar
  • Product Merk Nintendo
  • UPC 045496590093